Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mazda 6 – Lak aan conventies

Terwijl iedereen heil zoekt in downsizing, bekijkt Mazda het volledige pakket met zijn SkyActiv maatregelen: alles efficiënter en minder kilo’s. Hierdoor worden deze Mazda’s plots bijzonder aangenaam om mee op pad te trekken.

Zijn rijgedrag is niet het enige pluspunt van de nieuwe 6. Want sinds enkele jaren laat Mazda zijn design verzorgen. De ‘Kodo’ taal die we zien sinds de CX-5 is bijzonder overtuigend. De 6 draagt fijne trekken, de details zijn verzorgd en je zou hem bijna voor een Italiaanse schoonheid kunnen houden, zowel in berlinevorm als in break.

Berline langer dan break

De twee carrosserievarianten zijn meteen beschikbaar, toch uitzonderlijk. Vooral omdat er flinke verschillen zijn tussen beide. Zo is de berline met 4.865 mm langer dan de break (4.800 mm). Die laatste heeft een iets kleinere wielbasis. De reden? Mazda heeft de 6 met een vooruitstrevende, maar volumineuze achteras uitgerust. Daardoor moest er wat extra kofferruimte gecreëerd worden in de break. Natuurlijk gaat dit ten koste van beenruimte op de achterbank, al blijft het verlies binnen de perken. Vier inzittenden van 1,80 meter kunnen vlot plaatsnemen in de 6, en dan kan er voor 522 liter bagage mee in de break. Met de achterbank plat kan dat 1.664 liter worden. De achterbank gaat ook moeiteloos neer via een bedieningshendel die in de koffer vlakbij de kofferklep steekt. Handig.

Technologie aan boord

De 6 is het vlaggenschip van Mazda en dus uitgerust met heel wat technologie. Zo beschikt hij standaard over remenergierecuperatie, die Mazda i-Eloop gedoopt heeft. Die energie wordt gebruikt om enkele toestellen van stroom te voorzien. De cruise control kan zijn snelheid aanpassen om op veilige afstand van de voorligger te blijven. De remhulp stelt hem in staat om zelfstandig tot stilstand te komen (tot 30 km/u) wanneer de auto een object detecteert en de bestuurder niets doet. Zo vermindert de auto al zelf de gevolgen van een eventuele impact. De 6 neemt ook het infotainmentsysteem uit de CX-5 over, met de TomTom navigatie.

Straffe cocktail

Er is weinig keuze onder de motorkap. Mazda stelt de nieuwe 2.2 SkyActiv turbodiesel voor, met 150 pk en 380 Nm of met 170 pk en 420 Nm. Manueel of automaat zijn mogelijk. Wat je ook kiest, je kiest steeds goed. De motor is uitzonderlijk soepel en pikt al van bij goed 1.000 opm aan. Daarna krijg je een gestage duw tot aan de begrenzer die bij 5.000 opm ligt. Bijzonder hoog voor een diesel. Hij is ook nog eens stil, in die mate dat je je nog het meest begint te storen aan de windgeluiden die de stilte aan boord verstoren. De manuele bak is geïnspireerd op de MX-5 en schakelt kort en snedig. De automaat is dan weer zacht en reageert snel.

Net zoals zijn voorganger is de 6 ook nu weer een feest op bochtige wegen. Zijn onderstel is goed afgesteld en reageert evenwichtig, terwijl het stuurgevoel licht en precies is. Hij is ook zeer wendbaar voor een auto met deze afmetingen.

Als kers op de taart is er het bijzonder lage verbruik: 3,9 l/100 km voor de 150 pk, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 109 gr/km. Zeker bij de fleet komt hij zo in de bovenste la terecht. Mazda vraagt een basisprijs van 27.190 euro, zowel voor de break als voor de berline.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda MX-30 R-EV (2023) banner

Test: Mazda MX-30 R-EV, behoorlijk ongewoon (2023)

Autotests · Mazda
Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
Ontdek meer