Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mazda Skyactiv – Helemaal herbegonnen

Met zijn Skyactiv-motoren heeft Mazda het huiswerk van Rudolf Diesel en Gottlieb Daimler overgedaan. Met indrukwekkend resultaat, zowel voor de diesel- als voor de benzinemotor.

Eerst en vooral: Skyactiv is een hele filosofie waarrond Mazda werkt, die onder meer leidt tot een gewichtsbesparing van 100 kg in de volgende generatie Mazda’s en die vooral draait rond meer efficiëntie uit bestaande techniek.

Mazda Europe vice-president voor research Hiroyuki Matsumoto: ‘Volgens ons zal de klassieke verbrandingsmotor nog tot minstens 2020 de hoofdrol spelen. Ook wij zullen nieuwe technologieën introduceren, maar we wilden ook vooral kijken hoe we de bestaande techniek konden verbeteren. Dat is Skyactiv geworden.’

Ideale compressie

In zijn motoren is Mazda zo beland bij de ideale compressie. Dat is de verhouding die weergeeft wat het verschil is tussen het volume in de cilinder met de zuiger in zijn laagste stand en in zijn hoogste stand. Een hoge compressie geeft meer energie uit de verbranding, maar het risico op ongecontroleerde ontploffing (pingelen) is groter. Klassiek heeft een diesel een hoge compressie (18:1), en grijpt de verbranding zonder gloeikaars plaats om pingelen te voorkomen. Bij een benzine – en zeker een turbo – is die laag: 9:1 tot 12:1. De primeur van Mazda, is dat het niet alleen een motor met de ideale compressie (14:1) heeft ontwikkeld, maar dit zowel voor benzine als diesel doet. Met andere woorden: de diesel met de laagste compressie ter wereld, en de benzine met de hoogste compressie.

Omdat de motoren zo optimaal functioneren, daalt het verbruik. Met 20% in de diesel, met 15% in de benzine, volgens Mazda. Door de betere verbranding, mindert ook de vervuiling. Zo beantwoordt de diesel nu reeds aan de Euro6-uitstootnormen, die pas in 2014 in voege gaan. Bovendien heeft Mazda daarvoor geen behandeling van de uitlaatgassen met het AdBlue-additief nodig, zoals andere merken.

Diesel

De (turbo)dieselmotor is een 2.2, die dankzij onder meer een nieuwe twinturbo 175 pk en 420 Nm koppel produceert. We mochten hem even op circuit aan de tand voelen, en waren onder de indruk van zijn hoge koppel bij lage toeren, en zijn bereidheid om hoog in toeren te gaan. 175 pk krijg je bij 4.500 opm, maar de motor trekt vrolijk door tot 5.200 opm. Bovendien kwam hij voortreffelijk overeen met de nieuwe zestrapsautomaat.

Volgens Mazda is hij 20% zuiniger dan de huidige 2.2 diesel. Tijdens de proefritten in een tot ‘test-muilezel’ omgebouwde 6, viel de atmosferische benzine op door zijn trekkracht bij lage toeren (max 220 Nm bij 4.000 opm). Dat, samen met de gewichtbesparende maatregelen, maken van hem een zeer onderhoudend sturende wagen. De – eveneens efficiënter gemaakte – manuele zesbak ging hem beter af dan de automaat. Mazda zal ook hier de techniek toepassen op kleinere motoren, te weten de 1.2 en 1.5.

CX-5

Het hele Skyactiv programma is een heuse krachttoer voor een dergelijke kleine constructeur, die duidelijk koppig zijn eigen koers blijft varen. Laten we niet vergeten dat Mazda ook altijd als enige echt in de Wankelmotor is blijven geloven. De eerste nieuwe Mazda onder Skyactiv wordt de compacte SUV CX-5, die in 2012 debuteert.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mazda

Klik hier en zoek uw occasie Mazda Skyactiv tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mazda Skyactiv, en een selectie van tweedehandse Mazda’s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda MX-30 R-EV (2023) banner

Test: Mazda MX-30 R-EV, behoorlijk ongewoon (2023)

Autotests · Mazda
Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
Ontdek meer