Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mazda CX-5 – Glorieuze Skyactiv

Tot nu toe hadden we de Skyactiv-maatregelen alleen nog maar kunnen testen in prototypes. Maar nu met de CX-5 zijn we toe aan het volledige kant-en-klare product. In een compacte SUV bovendien, die volledig Skyactiv ontwikkeld is.

Wat is Skyactiv? Dat kan u hier ontdekken, maar onthou vooral dat het om een reeks van maatregelen gaat die betrekking hebben op motor, onderstel, versnellingsbak en andere. Het doel: het gewicht doen dalen en het verbruik en de CO2-uitstoot laten dalen. Met betere prestaties, maar zonder de obligate downsizing.

Normal-sizing

Gelukkig maar, want aan die downsizingtrend zitten nadelen verbonden. Want hoewel een kleine motor in een grote auto op de officiële verbruiksmeting wel wonderen doet, is dat in de realiteit van elke dag wel anders. Zelfs met een master in ecorijden lukt het nog niet altijd om een goed resultaat neer te zetten. Wanneer er een groot verschil is tussen de omvang van de auto en die van de motor, is er steeds een moment waarop de motor tegen zijn limiet aan botst.

Niet zo met de Skyactiv Mazda’s. Zo geeft Mazda voor de CX-5 2.2 Skyactiv (150 pk/380 Nm) met voorwielaandrijving en manuele zesbak een gemiddelde op van 4,6 l/100 km en 119 gr/km CO2. U mag er de technische afmetingen van alle concurrenten op naslaan (4,45 meter lang, 2,1 meter breed, 1,84 meter hoog en een koffer van 463 tot 1.620 liter), en u zal merken dat ze ofwel minder krachtig zijn, ofwel dorstiger. Ofwel alletwee. En er zijn meer elementen dan alleen de dieselmotor om zo zuinig uit de hoek te komen. Dankzij Skyactiv weegt de CX-5 slechts 1.445 kg. Alleen de Hyundai ix35 en de Kia Sportage zijn lichter. Maar niet zo zuinig.

Natuurlijk is 4,6 l/100 km in de praktijk niet haalbaar. Maar tijdens onze doorgedreven test, waarbij we zowel zuinig als niet zuinig reden, zijn we niet in de buurt gekomen van 7 l/100 km. Laat staan er boven gegaan. CQFD.

Standaardbanden

Al bij de eerste kilometers achter het stuur van een 2.2 Skyactiv-D High Power 4x4 (175 pk, 420 Nm, 5,5 l/100 km, 144 gr CO2) merken we op hoe gretig hij al bij lage toeren inpikt. Zelfs in de buurt van 1.000 opm reeds. En vanaf 1.500 opm begint de motor al stevig te duwen. We hoeven dus niet te veel met de zesbak te spelen, en dat is jammer, want hij is plezierig kort en precies gehouden.

De Mazda-chassis horen bij de beste in de industrie. We stonden dus al te lekkerbekken om de eerste bochten aan te snijden. En daar wachtte ons een verrassing: een onderstuur dat we nog nooit eerder bij Mazda hebben vastgesteld. Mislukt onderstel? Nee, het ligt aan de standaard Toyo banden. Die zijn gekozen omwille van hun progressiviteit, volgens een ingenieur van het merk. Volgens ons doen ze de kwaliteiten van het onderstel geen eer aan. Een indruk die bevestigd werd in een 150 pk 4x2-versie. Die had Yokohama’s om, en lustte bochten als geen ander.

Benzine en automaat

Skyactiv, dat is ook een 2.0 benzinemotor met 165 pk (210 Nm, 6,0 l/100 km, 139 gr/km CO2). Hij is ook beschikbaar met een zestrapsautomaat, die ook in de diesel kan. Benzine + automaat = buitensporig verbruik? Wel, nee. Op een gemengd parcours – lees: race en rustig – geeft de boordcomputer een gemiddelde van 6,5 l/100 km op. We kunnen dus wel stellen dat deze automaat – niet te verwarren met een dubbele koppelingsbak – zich zacht toont in het gebruik en nauwelijks een invloed heeft op het verbruik. Dat is bij zijn rivalen wel eens anders. Hoewel de benzine wel zuinig blijkt, ontgoochelt hij toch wat op het vlak van prestaties. En wat als Mazda nu eens werk zou maken van een Skyactiv-G turbo? Hm, dat zou wel interessant kunnen worden.

De CX-5 bestaat in 4x4 en in 4x2, behalve in het geval van de 175 pk diesel, die uitsluitend met vierwielaandrijving beschikbaar is. In de basisafwerking – reeds rijkelijk uitgerust – kost de benzine 23.990 euro. De 150 pk diesel gaat voor 26.490 euro de deur uit, en de 175 pk diesel kost 34.490 euro.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mazda

Klik hier en zoek uw occasie Mazda CX-5 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mazda CX-5, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda MX-30 R-EV (2023) banner

Test: Mazda MX-30 R-EV, behoorlijk ongewoon (2023)

Autotests · Mazda
Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
Ontdek meer