Jawel, het is alweer een compacte SUV. Sinds Nissan met de Qashqai een goudader opdolf, komt iedereen zijn percentje meegraaien in dit segment. En daarbij komt de ene al creatiever voor de dag dan de andere. Al bij onze eerste kennismaking met de CX-5 en zijn vernieuwende Skyactiv-technologie, viel ons al op hoe zeer Mazda het Japanse Audi wil zijn.
Euro6-diesel
Over Skyactiv zouden we een enorme boom kunnen opzetten, maar laten we het er op houden dat door verschillende technologieën het gewicht van deze diesel beperkt blijft tot 1.445 kg. Niet mis voor een auto van vlot 4,5 meter. Temeer omdat de inzittenden zich nergens tekort gedaan moeten voelen, en er met 463 liter tot 1.620 liter een meer dan behoorlijke koffer overblijft.
Over de 2.2 met 175 pk en vierwielaandrijving waren we al eerder vol lof. Maar we hebben ook al flink wat basisversies van SUV’s gezien, die met voorwielaandrijving in het stof beten. We waren dan ook benieuwd hoe dat met de 150 pk-versie van die motor – overigens al een Euro6-diesel – zou verlopen. Om te beginnen hebben we de vierwielaandrijving niet gemist. Met 380 Nm tussen 1.800 en 2.600 opm heeft hij nochtans voldoende koppel om de voorwielen te martelen, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Hij voelt zo snel aan als zijn acceleratietijd naar 100 km/u in 9,2 seconden aangeeft. En al van bij 1.500 opm heb je het gevoel dat de diesel paraat staat. Een diesel die overigens bijzonder stil en zelfs best sportief klinkt. Ze bestaan ook anders. Het korte pookje van de zesbak schakelt snel en precies en draagt niet weinig bij tot het rijplezier.
Verbruik
Mazda geeft zelf een gemiddelde op van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 gr/km. Tijdens onze test bleven we lang onder 6 liter gemiddeld, maar aanwakkerende wind deed ons uiteindelijk bij 6,2 l/100 km afsluiten. Al bij al niet mis.
Het blijft weliswaar wennen aan de keuze voor harde plastics in het interieur, maar aan de afwerkingskwaliteit op zich valt weinig af te dingen. Met een prijs van 26.490 euro blijft de CX-5 als Challenge onder concurrenten als de Ford Kuga, Citroën C4 Aircross en de Hyundai ix35, maar de Kia Sportage moet hij wel voor laten. Ook de Qashqai met evenveel vermogen – maar wel met 4WD – troeft hij moeiteloos af.
Challenge
De Challenge krijgt standaard al manuele airco, radio/cd + usb-aansluiting, ESP, bandendrukcontrole, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en boordcomputer. Best wel wat dus. De Active kost 1.500 euro extra, maar krijgt daar onder meer al een infotainmentsysteem met centrale bedieningsknop bij, net als het automatisch remsysteem in de stad. TomTom navigatie kost 850 euro extra. Slotsom: zelfs onderaan in de catalogus ben je met de Mazda CX-5 nog goed bediend.