Mazda staat aan de vooravond van een heus SUV-offensief. Want de komende jaren krijgen CX-30, MX-30 en CX-5 het gezelschap van maar liefst vijf nieuwe SUV’s! Twee daarvan zullen voet aan wal zetten in Europa, de CX-60 en CX-80. Om de CX-5 - nota bene Mazda’s absolute bestseller - niet in de vergeethoek te duwen, krijgen we nu een opgefriste versie voorgeschoteld.
Uitgesproken stijlen
Die opfriskuur laat zich zowel binnen als buiten kenmerken. Te beginnen met het nieuwe gezicht. Nu ja, bijgepunt gezicht. Zo krijgen de koplampen een nieuwe lichtsignatuur en doorbreken ze voortaan de omlijsting van de grille. Die grille wordt onderaan dan weer wat minder puntig, terwijl de luchtinlaat onderaan de bumper zo mogelijk een nog meer minimalistische indruk geeft. Achteraan vallen dan weer opgefriste lichtunits te spotten. Een klassieke nip and tuck dus.
Met de komst van de CX-5 facelift hanteert Mazda ook een nieuw uitvoeringsbeleid. Naast de instapversie CX-5 krijg je voortaan uitvoeringen Newground, Homura, Enso en Takumi. Die verschillen vooral qua uitzicht. Zo krijgt de Newground een offroad-aankleding terwijl Homura de kaart van sportiviteit trekt met zwarte accenten en gegroeide einddempers. Uitvoering Takumi lakt de beschermstroken rondom dan weer mee in koetswerkkleur en beschikt over een hoogwaardig bruin lederen interieur. Waar vroeger hogere uitvoeringen vooral genoten van een grotere standaarduitrusting, krijgen klanten nu de keuze voor een streepje extra personalisatie.
Europese premium
De update voor het interieur is iets minder ingrijpend. Al vertellen we er wel meteen bij dat Mazda jaarlijks al zijn modellen kleine en technische updates geeft. Zo kreeg de CX-5 in 2021 al een gloednieuw 10,25-duim infotainmentscherm met opgekuiste software. Dat systeem maakt - uiteraard - ook de overstap naar deze facelift. De tellerpartij voor je neus is dan weer een mix tussen analoog en digitaal. Het staat de CX-5 wel en net zoals het infotainmentsysteem wil het vooral uitblinken in gebruiksgemak. Tegenover de exuberante schermen met exuberant veel mogelijkheden van sommige concurrenten voelt het geheel wel wat kaal aan. Al is het maar wat je gewoon bent of waar je naar op zoek bent.
Wend je je oogbollen van de schermpraal af, dan zal je zien dat deze Mazda verdomd degelijk in elkaar steekt. Met mooie, kwalitatieve en stevige materialen. Tegen 2030 wil Mazda het beste niet-Europese premiummerk zijn. En eerlijk? We vragen ons af dat Mazda daar überhaupt nog 8 jaar voor nodig heeft. Dit interieur kán al wedijveren met Duitse premium! Daarnaast biedt de CX-5 ook comfortabel veel ruimte. Zowel voor- als achteraan en in de koffer die na de facelift met enkele liters groeit tot een laadvolume van maximaal 522 liter.
Welke elektrificatie?
Dat Mazda een eigenzinnige constructeur is, merk je meteen aan het motoraanbod. Waar concurrenten al lang op de boot van downsizing en elektrificatie zijn gesprongen, blijft Mazda vasthouden aan klassieke geoptimaliseerde motoren. Zo is er een atmosferische 2-liter viercilinder benzine met 163 pk en een 2,5-liter atmosferische viercilinder benzine met 194 pk. Aan dieselkant zorgt een 2,2-liter viercilinder turbodiesel dan weer voor de vooruitgang. Desgewenst met 150 dan wel 184 pk. Geen milde hybride-, hybride- of plug-inhybridetechnologie in deze CX-5.
Het is misschien wel de achilleshiel van deze CX-5, want het gros van de motoren zijn niet meteen de meest fiscaal vriendelijke inzendingen. Slecht rijden doen ze evenwel niet. Al mist de instap-benzine wel wat pit bij hernemingen. Geloof het of niet, maar de CX-5 komt het best tot zijn recht met een stevige diesel… We voelen ons bijna vuil om het te zeggen.
Met liefde gemaakt, dat…
Autoscout24 ging alvast op pad met de CX-5 Homura Skyactiv-G 163 pk, een sportief aangeklede versie van de CX-5 met instapbenzine en manuele zesbak. Jep, dat las je goed, deze CX-5 kan je nog krijgen met een handbak. Vrij uitzonderlijk voor een merk dat strooit met de term “premium”. Alleen kunnen we Mazda hier niet op afrekenen. De versnellingsbak vanuit de MX-5 behoort namelijk tot een van de fijnst bedienbare exemplaren van het moment… en de CX-5 lijkt rechtstreeks die zesbak te hebben gekregen.
Contradictorisch genoeg is de CX-5 daardoor een SUV die sportief rijplezier weet te bieden zonder snoeihard te worden. Eveneens een trucje dat hij geleerd heeft van de MX-5. Je voelt dat het chassis werd afgesteld met liefde. Zo gebruikt Mazda een speciale sensor die in de bochten net even wat koppel van de motor afroomt zodat er meer gewicht op de vooras komt en de voorwielen meer grip hebben. Je voelt die “G-Vectoring Control” niet maar hij doet wel zijn werk. Moeten we toch muggenziften, dan zijn de standaard geleverde Toyo Proxes onder de CX-5 wat ondermaats. Misschien met de dealer afspreken om een ander setje banden te leveren? Het zal het rijgedrag naar een nog hoger plan tillen!
Geen premiumprijs
Je hoorde het daarnet al, Mazda wil een premiumconstructeur worden. Flauwe woorden om de hoge aanschafprijs te verantwoorden? Niet dus. Want met een instapprijs van 31.090 euro zit hij ruimschoots onder de beginprijzen van pakweg een Audi Q5, Mercedes GLC, BMW X3 en zelfs een Volkswagen Tiguan. Meer nog, ons full-option testexemplaar had een stickerprijs van 38.155 euro. En jawel, dat is nóg steeds goedkoper dan een kale Audi Q5, Mercedes GLC, BMW X3 en Volkswagen Tiguan! In het geval van die eerste drie rivalen spreken we zelfs over een verschil tot wel 14.000 euro, voor opties.
Mazda weet ongelooflijk veel waar voor je geld te bieden met deze CX-5, zonder dat je een budgetauto in de plaats krijgt. Baldadiger nog: Mazda is meer dan ooit een valabel alternatief voor Duitse premium. Het is dus kwestie van snel eentje te kopen voor Mazda doorheeft dat ze zelf 10.000 euro te weinig vragen voor de geleverde kwaliteit.
Conclusie
Net zoals de Mazda 6 wordt deze CX-5 beter met de jaren. Ja, hij zou baat hebben bij een turbobenzine met milde-hybridekracht maar qua afwerking, bouwkwaliteit en rijgedrag kan je deze CX-5 op geen fout pakken. Vergeet het idee dat enkel Duitsers premium auto’s kunnen bouwen. Deze CX-5 doet het op sommige vlakken zelfs beter.