Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mazda CX-5 – Waarom zo discreet?

We hebben de vraag verschillende keren gesteld: is dit nu de nieuwe Mazda CX-5 of een update ervan? Het antwoord bracht ons niet veel verder: een beetje van beide.

In het grote autoboek zal de Mazda CX-5 zoals je hem hier ziet gecatalogeerd staan als de tweede generatie. Maar bij Mazda hechten ze weinig belang aan dit soort ‘details’. Nieuw model, facelift… beslis zelf maar. Het gaat hem vooral om de evoluties die hij doormaakte, en dat hij in goede zin evolueerde. Daarover bestaat geen twijfel.

Meer présence

Het is mogelijk dat de uiterlijke wijzigingen niet voor iedereen duidelijk zijn. Er is nochtans dat expressievere gezicht, er is de priemender blik, er is het herwerkte profiel en er is de meer dynamische achterkant. De Mazda CX-5 is volwassener, hij heeft meer persoonlijkheid in het straatbeeld. De vonk slaat niet over bij u? Bij ons ook niet. Al merken we in ons geval dat de Mazda’s enkele maanden nodig hebben om hun charmes te doen werken.

Dat is minder zeker voor wat het interieur betreft. Van een constructeur die ons al gewoon gemaakt heeft dat hij de meest entertainende auto’s op de markt maakt, hadden we eigenlijk wel een cooler interieur verwacht. We zien wel dat Mazda zijn best gedaan heeft deze keer, maar het design van het interieur is nog geen verkoopsargument. Dat neemt echter niets weg van de afwerkingskwaliteit, die in het goede gemiddelde zit, hetzelfde kan je zeggen van de binnenruimte en van de koffer. Ook de uitrusting heeft alles om zowel de geeks als de veiligheidsadepten tevreden te houden. Toch hebben we één tip mee te geven: indien u een SUV uit deze categorie wil, en de Mazda CX-5 staat op uw list, verlaat dan de showroom niet vooraleer u een testrit gemaakt heeft.

Nog ‘nog beter’

De technische wijzigingen die Mazda heeft aangebracht hebben maar één doel: de filosofie van het merk versterken. En die is gericht op rijplezier, meer dan steriele prestatieverbetering. Aan de mechaniek van motoren en versnellingsbak is niets gewijzigd, maar al het overige is aangepakt, van het platform en de wieltreinen, over het stuur en de kooi om een auto te verkrijgen met meer stijfheid en een betere respons, èèn die meer communiceert met zijn bestuurder. Allemaal al kwaliteiten die de eerste CX-5 had, maar die nu nog duidelijker naar voor komen.

Eerlijk? Veel vingers heb je niet nodig om het aantal SUV’s te tellen waarin je je net zo op je gemak voelt op een bochtige bergweg als deze CX-5. We reden met de 2.2 diesel met 150 pk en 380 Nm. Wanneer je een dergelijk aantal Nm’s brutaal lost, schokkeer je de meeste voortreinen… maar niet deze. De precisie die hij in zijn stuurbeweging weet aan te houden is indrukwekkend, zelfs wanneer je niet eens voor i-AWD-vierwielaandrijving hebt geopteerd. Dat is te danken aan iets dat Mazda ontwikkeld heeft en dat nu in de CX-5 opduikt: G-Vectoring. De vectoriële verdeling van het koppel is tegenwoordig gemeengoed voor een beetje sportwagen, maar vaak vindt de verdeling via het ESP plaats. Deze hier tempert het motorkoppel, net genoeg om te vermijden dat er gripverlies zou optreden. Eens de kritische situatie voorbij, mogen alle beschikbare Nm’s zich opnieuw aanmelden.

Dit is de kracht van de huidige generatie Mazda’s, en dus ook van deze CX-5: de auto schenkt de bestuurder alle vertrouwen in zijn eigen capaciteiten en die van de auto. Daarbij is geen sprake van overenthousiasme. Wie even de zweep legt over de Mazda CX-5 keert met een bewonderende glimlach terug. Hoe komt het eigenlijk dat we zo weinig CX-5’s op onze wegen zien en zoveel (we gaan hier uit beleefdheid geen namen noemen, red)? Ik begrijp het niet.

De nieuwe Mazda CX-5 heb je vanaf 24.990 euro.

Mazda CX-5 Skyavtiv-D 150 i-AWD
Motor: 4 cyl. turbodiesel, 2.191cc
150 pk bij 4.500 opm
380 Nm bij 1.800-2.600 opm
0-100 km/u: 9,6 seconden
Top: 199 km/u
Verbruik: 5,4 l/100 km
CO2: 142 g/km
Prijs: 30.890€

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda MX-30 R-EV (2023) banner

Test: Mazda MX-30 R-EV, behoorlijk ongewoon (2023)

Autotests · Mazda
Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
Ontdek meer