Je kunt in de autosector maar zo lang het been stijfhouden als de uitstootnormen toelaten. Enkele jaren geleden klonk het bij Mazda nog dat er nog heel wat terreinwinst te boeken viel bij het optimaliseren van de verbrandingsmotor voor de Japanners een elektrificatieoffensief zouden starten. Maar kijk, we zijn 2022 en met de MX-30 heeft Mazda een volledig elektrisch model, en met deze CX-60 zijn eerste plug-inhybride.
Langgerekt
Of die Mazda CX-60 nog op tijd is om volop klanten te overtuigen die nog willen profiteren van het fiscale gunstregime voor plug-inhybrides voor dat wordt afgebouwd, is maar zeer de vraag. Maar de Japanners hebben zich alvast ingedekt door aan te kondigen dat deze nieuwe SUV er ook met zescilinders komt, een op benzine en een op diesel. Die laatste valt intussen zelfs al te bestellen. Dat verklaart meteen waarom deze CX-60 als lid van Mazda’s Large Product Group zo’n langgerekte motorkap krijgt.
Want jawel, deze 4,75 meter lange SUV staat, zoals zijn modelbenaming het aangeeft, een trapje hoger in het gamma dan Mazda’s tot nu toe grootste SUV, de CX-5. Tegelijk borduurt hij voort op het Japanse Kodo-design, dat in dit geval ingetogen agressiviteit weet te combineren met de zakelijke verfijning die we van Mazda gewoon zijn. Het vertrouwde Mazda-radiatorrooster is prominent aanwezig op de snoet, terwijl de lichtblokken vooraan en achteraan ver doorlopen. In profiel is deze CX-60 met zijn lange wielbasis, lange motorkap en ver naar achter geplaatste voorruit dus atypisch voor de Japanners, maar wel meteen herkenbaar als Mazda.
Premiumambities
Dat is ook het geval voor het interieur, waar Mazda nog steeds vasthoudt aan zijn klassieke dashboard met veel fysieke bedieningsknoppen, een draaiknop om het infotainment te bedienen en datzelfde 12,3 duim grote infotainmentscherm hoog en centraal op de boordplank. Daar is allemaal hoegenaamd niks mis mee, integendeel: de alles-achter-een-scherm-trend van de laatste jaren heeft ons vooral geleerd dat evolutie niet noodzakelijk verbetering betekent.
De assemblagekwaliteit van het interieur is top en laat zien dat Mazda zijn premiumambities niet onder stoelen of banken steekt. De gebruikte materialen zijn dat in de meeste gevallen ook, hier en daar een stukje goedkopere aluminiumimitatie niet te na gelaten. Achterin zwaaien de portieren ver open, maar is de ruimte voor de passagiers niet zo royaal bemeten als de buitenkant doet vermoeden. Ook de kofferruimte is geschikt, maar in verhouding niet royaal: 570 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, 1.726 liter met de rugleuning neer.
In de lengterichting
Het zijn wellicht opofferingen die komen kijken bij het achterwielaangedreven platform, want deze CX-60 staat op een nieuw platform dat Mazda de ellenlange naam ‘Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture’ meegeeft. Voor deze nieuwe SUV moet je vooral onthouden dat de verbrandingsmotoren (waaronder de nieuwe 3.3-e-Skyactiv-D-zescilinder dieselmotor en binnenkort de 3.0 e-Skyactiv-X-zescilinder benzinemotor) in de lengterichting wordt geplaatst en dat die inherent de achterwielen aandrijven.
Deze e-Skyactiv PHEV gebruikt een 192 pk en 261 Nm sterke 2.5-viercilinder benzinemotor en een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 250 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 327 pk en 500 Nm, dat via een achttrapsautomaat met meerschijvenkoppeling naar de vier wielen wordt gestuurd. De plug-inhybride CX-60 haalt daardoor 100 km/u in 5,8 seconden en heeft een begrensde topsnelheid van 200 km/u. De batterij heeft een capaciteit van 17,8 kWh en moet een volledig elektrisch rijbereik van 63 kilometer toelaten.
Gewichtig baasje
Die specificaties maken van deze CX-60 de krachtigste straatauto ooit, maar zo voelt hij nooit echt aan. In de eerste plaats omdat hij vlot 2 ton in de weegschaal werpt, en dat zijn kilo’s die hij op ons Belgisch wegdek soms moeilijk gefilterd krijgt. Zoek je in deze CX-60 de inherente sportiviteit die zoveel Mazda-modellen kenmerkt, dan is het wellicht wachten op de zescilinders, of is het even zoeken tot je de kans krijgt om het tempo op te drijven. Dan merk je hoe de Japanner met stekker onverstoorbaar en communicatief stuurt, en standvastig koers houdt.
Bij rustigere tempo’s voelt de CX-60 zich goed genoeg zijn sas. Hij haalt dan het maximale uit zijn elektromotor en batterij, maar heeft daar door de kilo’s wel de nodige elektronen voor nodig waardoor het opgegeven rijbereik van 63 elektrische kilometers in de praktijk moeilijk te evenaren is. Het enige wat de serene en comfortabele sfeer aan boord komt verstoren, zijn de bijgeluiden van de elektrische aandrijflijn die af en toe op de voorgrond treden. Storen doen ze nooit, maar ze vallen temeer op omdat ze bij andere merken zo onopvallend naar de achtergrond worden gefilterd.
Prijzen
Mazda zet zijn CX-60 in de catalogus vanaf 50.890 euro (Prime-Line). Naar goeie gewoonte houden de Japanners de optielijst relatief beperkt, waardoor je eigenlijk beter uitwijkt naar de Exclusive-Line (52.390 euro) om de meest courante comfortitems aan boord te hebben. Dat maakt wel dat Mazda daardoor mooi onder de prijs blijft van belangrijke concurrenten als de Volvo XC60 Recharge, de BMW X3 xDrive30e enzovoort. Fiscaal houdt hij er in Vlaanderen een interessante uitgangspositie op na, maar de cilinderinhoud van zijn verbrandingsmotor maken hem in Brussel en Wallonië minder interessant.
Conclusie
De Mazda CX-60 is een knappe SUV geworden die volledig past binnen de Mazda-traditie en de premiumambities van de Japanners. De inherente sportiviteit komt door de hybride aandrijflijn en het bijbehorende gewicht niet helemaal tot uiting, terwijl diezelfde aandrijflijn niet de meest verfijnde is. Maar het verbruik en de uitstoot beperken en een esthetisch en financieel alternatief vormen voor de gevestigde waarden, doet deze CX-60 dan weer prima.