Wie de evolutie van Mazda volgt - en dat zijn er niet veel, dat weten we - weet dat het merk altijd een andere aanpak kiest. We hoeven ongetwijfeld niet te verwijzen naar de wankelmotor of zelfs, veel recenter, de SkyActiv-X, de benzinemotor met compressieontsteking (zoals een diesel). Maar met de nieuwe CX-60 lijken de Japanners in de pas te willen lopen. En niet zomaar eender welke pas, maar die van de topmerken.
Premium-imago...
Om zich te wapenen tegen de (vooral) Europese concurrentie, voert Mazda zijn nieuwe CX-60 op. Net als een samoerai die zijn katana slijpt, heeft het merk uit Hiroshima zijn SUV helemaal klaargestoomd voor zijn taak. Het begint allemaal met een volledig nieuw platform met in de lengte geplaatste motor en achter- of vierwielaandrijving.
Deze nieuwe modulaire basis vertaalt zich in het design. De proporties zijn typisch voor een achterwielaangedreven auto, met een lange motorkap en een naar achteren gerichte cabine. Met 4,74 meter is hij ook langer dan zijn kleinere broer, de CX-5, maar zijn esthetiek is duidelijk meer premium. De typische designelementen van onze landgenoot Jo Stenuit zijn ook aanwezig, zoals de grote grille vooraan en de gladde, sobere zijkanten, maar het geheel oogt vierkanter. Er is een nieuwe lichtsignatuur, met een visuele handtekening die vooraan wordt doorgetrokken in de grille en achteraan naar het logo centraal op de achterklep.
...Mazda-interieur
Terwijl de buitenkant met zijn eerder hoekige vormen een stilistische revolutie vormt, ligt het interieur bijna volledig in lijn met de rest van het Mazda-gamma. Het dashboard is horizontaal en loopt zelfs over in de deurpanelen, het infotainmentscherm van 12,3 duim is hoog gepositioneerd en de middenconsole is groot en imposant.
De Jinba Ittai-filosofie (de eenheid tussen paard en ruiter) is ook aanwezig, vooral in de ergonomie. Geen overbodige technologische franjes, touchpads, -screens of zelfs kristallen knoppen, bij de CX-60 draait alles om gebruiksgemak. Er zijn dus nog steeds fysieke bedieningselementen voor de klimaatregeling en een draaiknop om door het infotainmentsysteem te navigeren. De enige kleine afwijking die Mazda zichzelf toestaat, is een digitaal instrumentenpaneel met verschillende weergaves.
In een poging om premium te gaan en voor een achterwielaangedreven platform te kiezen, loopt Mazda ook tegen enkele minpunten aan, zoals de interieurruimte. Ondanks de wielbasis van 2,8 meter is de beenruimte achterin bijvoorbeeld krap. De koffer biedt op zijn beurt 570 liter laadruimte. Dat ligt niet aan de batterij, want die bevindt zich centraal onder de vloer.
Overtuigen of overtuigd?
Inderdaad, een batterij. De CX-60 is niet alleen de eerste Mazda op dit nieuwe achterwielaangedreven platform, maar ook de eerste plug-inhybride. De nieuwe aandrijflijn combineert de vertrouwde 192 pk sterke 2,5-liter viercilinder benzinemotor uit de Japanse catalogus met een 129 kW (175 pk) sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen van 327 pk en 500 Nm wordt via een nieuwe achttrapsautomaat naar alle vier de wielen geleid.
Dankzij een batterijcapaciteit van 17,8 kWh zou de nieuwe CX-60 PHEV in staat moeten zijn om tot 63 kilometer af te leggen op elektriciteit alleen. Een degelijk rijbereik dat helpt het officiële verbruik en de uitstoot te beperken tot 1,5 l/100 km en 33 g/km CO2 (WLTP). Dat is trouwens niet alles, want naast hybride komt de nieuwe SUV er ook met... zescilinders. Inderdaad, de motorkap herbergt straks twee zescilinders-in-lijn met milde hybride ondersteuning op 48 volt: een 3,0-liter SkyActiv-X benzine en een 3,3-liter diesel.
Elektrodynamica?
Terug naar de kern van de zaak: de elektronen in dit geval, want we gingen op pad met de plug-inhybride. Vanaf de eerste meters voel je dat de CX-60 verstandig met die elektronen omgaat. Met 175 pk konden we zonder zorgen in de elektrische modus rijden, en dat gedurende meer dan 60 kilometer tijdens onze korte testrit. Maar het is niet allemaal zo beheerst. In ‘onze’ preproductiemodellen bromde de elektromotor en bonkte de automaat. De ingenieurs verzekerden ons dat die ergernissen zullen worden aangepakt. Vingers gekruist.
Onze route voerde ons langs het kronkelige asfalt van het Portugese Sintra, vlakbij Cascais. Met het tempo opgevoerd ontwaakt de zoetgevooisde viercilinder en stelt de hybride-unit al zijn 327 pk ter beschikking in een zuivere en lineaire duw. En het chassis, schuilt daar de ziel van een MX-5 in? Hoop er maar niet op. Toch doet de twee ton wegende SUV het behoorlijk goed, door optimaal gebruik te maken van zijn nieuwe chassis en vierwielaandrijving die de achteras prefereert. Genoeg om de ietwat droge ophanging te vergeven.
Prijzen
Mazda heeft niet alleen het elektrische rijbereik van zijn eerste plug-inhybride goed ingeschat, maar ook de catalogusprijs. Met 48.890 euro is de CX-60 PHEV een van de goedkoopste in zijn segment, premium of niet. Een BMW X3 30e is bijna 15.000 euro duurder, een Audi Q5 TFSIe meer dan 10.000 euro duurder en een Lexus NX meer dan 21.000 euro duurder! Zelfs de Toyota RAV4 en Peugeot 3008 Hybrid4 zijn minder betaalbaar...
Conclusie
In tegenstelling tot zijn eerste poging in het elektrische segment met de MX-30 lijkt Mazda nu glansrijk te slagen met zijn eerste plug-inhybride. De binnenruimte is klein voor zijn omvang en de ophanging is droog, maar de CX-60 scoort punten waar het telt: rijbereik, efficiëntie en vooral: prijs.