In het kort
Net als de CX-60 is de nieuwe CX-80 een SUV met een dynamisch chassis en een goede afwerking, maar hij voegt er een flinke dosis ruimte aan toe. De kleine foutjes van zijn jongere broer zijn echter niet helemaal weggewerkt...
Net als de CX-60 is de nieuwe CX-80 een SUV met een dynamisch chassis en een goede afwerking, maar hij voegt er een flinke dosis ruimte aan toe. De kleine foutjes van zijn jongere broer zijn echter niet helemaal weggewerkt...
Mazda peddelt graag tegen de stroom in. Twee jaar geleden introduceerde het merk zijn nieuwe SUV op een gloednieuw platform met achterwielaandrijving en, nog indrukwekkender, met een zescilinder dieselmotor. Vandaag passen de Japanners echter een bekend recept toe. Dit is dus de 7-zits versie, die de CX-80 is gedoopt.
Toegegeven, het is een grove versimpeling om te zeggen dat de nieuwe CX-80 gewoon een langere versie van de CX-60 is. Toch is het onmogelijk om het te ontkennen zodra de twee broers naast elkaar staan. Er is nog steeds die grote voorkant, die kenmerkende LED-verlichting die terugkomt in de grille en die lange motorkap.
Aan de zijkanten verandert de sfeer echter. Ja, de CX-80 is maar liefst 25 cm langer dan zijn kleine broertje. Een groei die zich uitsluitend voordoet... in de wielbasis! Er is ook een toename in hoogte (+25 mm) en een iets rechtere achterruit.
Al deze wijzigingen hebben maar één doel: meer ruimte op de achterbank. Er zijn nu zeven achterstoelen, tenzij je er maar zes wilt. Voor nul euro vervangt Mazda de achterbank door twee 'captain's' stoelen. Je kunt zelfs een middenconsole toevoegen! Kortom, deze Mazda is bijna 5 meter lang en heeft veel ruimte, maar de twee achterste zitplaatsen zijn voorbehouden aan kinderen of tieners vanwege de beperkte beenruimte.
Achter de derde rij passen zonder blikken of blozen twee kleine koffers (258 liter) in de bagageruimte, die groeit tot 687 liter als deze twee stoelen in de vloer zijn opgeborgen. Dat is een aanzienlijke toename ten opzichte van de CX-60. Voor de rest neemt de grote broer alles van de kleine over. Er is hetzelfde horizontale dashboard, afgewerkt met stof in de Takumi-afwerking of met bruin leder in de Homura-afwerking. Het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel en het centrale infotainmentscherm van dezelfde grootte zijn ook overgenomen, net als de goede afwerking en het algemene comfort.
Onder de motorkap heeft Mazda vreemd genoeg een kleine selectie gemaakt. De CX-80 kan alleen worden uitgerust met een oplaadbare hybride of de krachtigste diesel, automatisch gekoppeld aan vierwielaandrijving. De eerstgenoemde combineert een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor die in de 8-traps automatische versnellingsbak is ondergebracht, voor een vermogen van 327 pk. De 17,8 kWh batterij zorgt voor een elektrisch bereik van 60 km.
In tegenstelling tot de rest van de sector biedt Mazda ook een diesel aan. En dat is een 3,3-liter zescilinder-in-lijn. Hij levert 254 pk en 550 Nm koppel, maar het belangrijkste doel is om zo weinig mogelijk diesel te verbruiken. Dat lukt met een gemiddelde van 5,7 liter/100 km en 148 g/km CO2. Niet slecht voor zo'n groot beest... maar we vragen ons af wie in Europa bereid is om de belastingen te betalen!
Mazda is trots op zijn product en dat is te zien. Bij de CX-80 kondigen ze aan dat ze enkele vroege fouten van de CX-60 hebben gecorrigeerd, met name op het gebied van comfort. De grote broer verbetert de ervaring van de kleine zeker, maar dat maakt het nog geen comfortabele SUV. De diesel is het aangenaamst, maar hij stuitert nog steeds over elke hobbel in de weg, hoe klein ook. Voor de PHEV is het nog erger…
In ruil voor dit stevige weggevoel, (her)ontdekken we een aangenaam en dynamisch chassis. Het rijgedrag van de CX-80 is zo natuurlijk dat je nooit het gevoel hebt dat je in een 5 meter lang beest van 2,2 ton rijdt! Qua prestaties raakt deze grote SUV echter snel buiten adem.
Dat is ook niet de bedoeling van beide motoren. De diesel moet zo weinig mogelijk verbruiken en zoals gebruikelijk bij Mazda is dit geen marketing statement: ons gemiddelde was 5,8 l/100 km zonder op te letten. Wat de hybride betreft, is de 60 km range in elektrische modus misschien optimistisch, en het moet gezegd worden dat de meeste concurrenten het tegenwoordig beter doen...
Concurrentie is de vraag die ons al een tijdje bezighoudt. De CX-80 is niet premium, maar ook niet generalistisch. Met andere woorden, hij kan niet op tegen de BMW X7 of Land Rover Discovery, maar zijn 6-cilinder motor en afwerking steken ver boven de Kia Sorento en Hyundai Santa Fe uit.
Mazda prijst hem voor €59.190 voor de diesel en €59.290 voor de oplaadbare hybride, maar er bestaat niet zoiets als een instapmodel. Je moet kiezen tussen het middensegment (Exclusive-Line) of de twee topversies (Homura & Takumi). Hybride of niet, de CX-80 is goed uitgerust en minder duur dan zijn Koreaanse concurrenten...
Als Mazda besluit om een 7-zits versie van zijn SUV aan te bieden, laat het daar geen gras over groeien. De nieuwe CX-80 biedt dezelfde rijdynamiek, dezelfde zuinige aandrijflijnen en dezelfde afwerking als zijn kleine broertje, maar met meer binnenruimte en (iets) meer comfort.
Technische gegevens Mazda CX-80 Skyactiv-D (2024)