Autonomie. Dit is het sleutelelement dat in de doorbraak van de elektrische auto's op de Europese markt tot het puntje bij het paaltje is uitgegroeid. Sinds Tesla het segment heeft betreden, hebben automerken slaafs gevolgd. Daardoor kregen en krijgen we EV’s met grote, zware batterijen. Dit in de hoop genoeg autonomie te bieden om klanten te kunnen overtuigen.
In tegenstelling tot wat typisch Belgisch gedachtegoed is, gaat echter niet iedereen elke week naar het zuiden van Frankrijk. Wat heeft het dan voor zin om zo'n grote accu mee te nemen voor een dagelijkse reis van zo'n 50 kilometer? Insert Mazda...
Van de put naar de weg
De Japanse en Duitse ingenieurs van Mazda – gezien de MX-30 specifiek voor Europa is ontwikkeld - besloten dan ook om vooral te focussen op het “well to wheel”-verhaal. Anders gezegd; van bij het ontginnen voor grondstoffen tot het uiteindelijk opladen van de MX-30 wil het merk de emissielast beperken. En ja, de productie van batterijen produceert ook serieus wat broeikasgassen. En hoe groter de batterij, des te groter die impact op Moeder natuur.
Kortom, we brengen hier geen wereldschokkend nieuws, het is simpelweg een gekend feit. Mazda heeft zich echter vermaakt met het berekenen van het scharnierpunt voor de emissie-impact van een elektrische auto tegenover een reguliere auto met verbrandingsmotor. Resultaat? Volgens Mazda is de ideale accudimensie voor een compacte SUV ongeveer 35 kWh.
Logische inovaties
Met deze ontdekking lanceerde Mazda de ontwikkeling van haar eerste elektrische auto. Deze kleine SUV heet de MX-30 - verwijzend naar verschillende revolutionaire modellen van het merk met hetzelfde voorvoegsel - en neemt het nieuwe platform op dat al door de CX-30 en Mazda3 is geïntroduceerd.
De 35,5 kWh accu die onder de vloer is geplaatst, voorziet een 145 pk en 271 Nm koppel sterke elektromotor op de vooras van energie. Met een “brandstofverbruik” van 19 kWh/100 km heeft de MX-30 daardoor op papier een bereik dat om en bij de 200 kilometer ligt.
Hipster-vriendelijk
Om de innovatieve kant van deze auto te markeren neemt de MX-30 een specifieke esthetiek aan. Het is simpel: het ziet er niet uit als een andere Mazda. De lijnen zijn soepel, de vormen zijn vlak, het onderste deel is bedekt met zwart plastic en het lichaam kan in verschillende tinten tegelijk gekleed gaan. Toch zijn er een paar knipogen, zoals de ronde lichten of de suicide doors die ons met weemoed aan de RX-8 doen denken.
Deze laatste geven toegang tot een cabine die ontworpen is om dierenverdedigers aan te spreken. Het leer is veganistisch (imitatieleer) en de stof van de zitting is 20% gerecycled PET-kunststof, terwijl de deurbekleding 100% gerecycled PET is. Er zit zelfs kurk rond de zwevende middenconsole!
De zwevende middenconsole herbergt ook een nieuw aanraakscherm dat het klimaatcontrolesysteem aanstuurt. Toch zijn er fysieke knoppen met dezelfde functie geplaatst... ernaast! Het nieuwe interieur is vrij goed doordacht. De kofferbak biedt 366 liter laadruimte. Dat is 10 L meer dan de Mazda3 maar 64 L minder dan de CX-30. Belangrijke opmerking: er is geen kofferbak aan de voorkant en geen plaats om de kabels te verbergen. Een pijnpunt voor wel meer EV’s, ook al is het technisch mogelijk.
Conventioneel is de standaard
Onderweg blijkt deze MX-30 vreemd genoeg... normaal te zijn! De fabrikanten hebben ons zoveel rook en spiegels gegeven met de indrukwekkende prestaties van hun elektrische auto's dat we vergeten waren dat het in de eerste plaats een auto was. Op deze Mazda werkten ingenieurs echter aan het gaspedaal om het benodigde vermogen te leveren tijdens de hele reis. Het resultaat is een soepelere, meer lineaire rit. Met het (zeer lichte) "snelheidsgeluid" dat door de luidsprekers gaat, voelt het bijna alsof je in een benzinewagen rijdt, met een ultrastille motor en een zeer soepele versnellingsbak.
Aangezien het merendeel van de toekomstige klanten nooit met een elektrische auto zal hebben gereden, geeft Mazda er de voorkeur aan niet te choqueren. Voor de rest is deze kleine SUV zeer beschaafd en vooral zeer comfortabel. Maar zoals alle Mazda’s helpt de schone en precieze besturing om een licht gevoel van dynamiek te creëren. Wat betreft het brandstofverbruik eindigde onze korte testrit van minder dan 100 km met een brandstofverbruik van 13,4 kWh/100 km, ver van de 19 kWh/1.000 km die door het merk wordt geclaimd. Met deze snelheid wordt het bereik van 200 km snel bereikt, zo niet overschreden!
Conclussie
Met €33.490 staat deze nieuwe Mazda MX-30 op het hoogste niveau in vergelijking met de concurrentie. Hoewel het officiële bereik beperkt is, bewijst onze test dat het gemakkelijk kan worden overtroffen. Bovendien maken het comfort, de pasvorm en de afwerking, en de eigenzinnige geest het een zeer aantrekkelijk voorstel, of je nu met je hoofd of met je hart denkt.