Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mazda MX-30 R-EV, behoorlijk ongewoon (2023)

Mazda breidt het gamma van zijn elektrische MX-30 uit met een versie met range extender. Het resultaat is een krachtigere plug-inhybride met een elektrisch rijbereik van 85 kilometer. Kers op de taart: de nieuwe benzinemotor is een... wankelmotor.

In het kort

Mazda transformeert zijn MX-30 van een EV met verwaarloosbaar rijbereik in een plug-inhybride met comfortabele range. De toevoeging van de wankelmotor is een leuke knipoog naar het verleden van Mazda, maar hij valt meer op dan verwacht.

Pro

Voordelen

  • - Algemeen comfort
  • - Degelijk rijbereik (voor een PHEV)
  • - Aanvaardbare prijs
Contra

Nadelen

  • - Luidruchtige motor
  • - Matige prestaties
  • - Nog steeds niet de grootste

De Mazda MX-30 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Jarenlang was Mazda’s antwoord op aandrijflijnproblemen: “een wankelmotor”. Vandaag is die techniek uiteraard enigszins achterhaald. En toch: wanneer de Japanners, die nooit zoals alle anderen hebben willen doen, problemen hebben met het rijbereik van hun elektrische auto met kleine batterij, blijkt het antwoord te zijn... “een wankelmotor”.

Mazda MX-30 R-EV (2023) static, front view

Exterieur

Op de details komen we meteen terug, maar laat ons beginnen door vast te stellen dat deze nieuwe Mazda een nieuw achtervoegsel heeft: R-EV. Op die nieuwe toevoeging na blijft het een MX-30. Je krijgt dus nog steeds dezelfde nogal atypische vorm die crossoverlijnen met die van een coupé mengt. De tegendraadse deuren – die dus in tegengestelde richting openen – trekken nog steeds de aandacht van geamuseerde voorbijgangers.

Om deze nieuwe versie van de volledig elektrische te onderscheiden, heeft Mazda een reeks hints verstopt. Zo is er een brandstofklep op de achterste wielkasten aan de chauffeurskant, en krijgen de flanken een gloednieuw wapenschildachtig logo, dat niets meer of minder is dan de rotor van een wankelmotor met daarin de ‘e’ van elektriciteit. Voor de rest is het business as usual, op nieuwe velgen na. Op de Edition R na dan, die voor deze versie is voorbehouden en een zwarte koetswerkkleur combineert met een dak dat in Maroon Red is omrand. Een knipoog naar de Mazda-fans, die daarin de kleur van de eerste Mazda R360 Coupé herkennen.

Mazda MX-30 R-EV (2023) static, rear view

Interieur

Zullen we nog een andere open deur intrappen? Het interieur volgt exact dezelfde stijlgids als het exterieur. Dat betekent dat er niets verandert, behalve op de Edition R, die het rotorvormige logo in de hoofdsteunen inwerkt en roodomrande tapijten toevoegt. Verder houdt het interieur dus alles bij het oude.

Het nogal hoge horizontale dashboard heeft dus nog steeds het infotainmentscherm erbovenop. Over schermen gesproken: het scherm dat de klimaatregeling bedient, onderscheidt de MX-30 nog steeds van de rest van het Mazda-gamma, maar we zijn nog steeds niet overtuigd van het nut ervan. De interieurruimte blijft uiteraard ook identiek. De achterbank steunt goed maar is smal, terwijl de koffer nog steeds een matige 360 liter voorschotelt.

Mazda MX-30 R-EV (2023) interior

Motor

En dan de kern van de zaak. Om zijn elektrische MX-30 te transformeren in een plug-inhybride heeft Mazda niet zomaar een motor toegevoegd. De Japanners doen immers niet mee aan ‘zomaar’. De batterij van 35,5 kWh wordt namelijk gewisseld voor een exemplaar van 17,8 kWh en een benzinetank van 50 liter.

Dat is niet alles: onder de motorkap verandert de hele aandrijflijn. De elektromotor ziet zijn vermogen stijgen van 145 tot 170 pk en wordt gekoppeld aan een generator en wankelmotor. Die laatste is trouwens de eerste in zijn soort sinds de Mazda RX-8 uit 2003... Maar in deze MX-30 draait het niet om prestaties: de 830 cc grote motor produceert amper 74 pk. Wie mee is met hybridetechnologie heeft al door dat het hier om een seriële hybride opstelling gaat. Met andere woorden: de wankelmotor drijft een generator aan die ofwel de batterij bijlaadt, ofwel de elektromotor van 170 pk voedt.

Mazda MX-30 R-EV (2023) logo

Rijgedrag

De eerste meters achter het stuur van deze Mazda MX-30 R-EV verlopen niet wereldschokkend. Je herkent meteen de elektrische Mazda waar je al mee vertrouwd bent. Hij blijft nog steeds aangenaam en comfortabel en heeft dankzij het toegenomen vermogen van de elektromotor zelfs wat extra.

Het echte verschil valt pas op wanneer de batterij 45 procent van zijn rijbereik behaalt. In de ‘Normal’-modus wordt de wankelmotor dan wakker uit zijn winterslaap en werkt hij samen met de batterij om voldoende vermogen te produceren en zo weinig mogelijk te verbruiken. In de EV-modus wordt de wankelmotor pas wakker als de batterij volledig leeg is. Dat is misschien nog de beste oplossing: in de eerste plaats omdat het reële elektrische rijbereik 75 kilometer benadert, maar vooral omdat de wankelmotor nogal monotoon en luid dreunt. Het lijkt wel alsof je de hele tijd achtervolgd wordt door een scooter...

Mazda MX-30 R-EV (2023) dynamic, front view

Prijs

Hoewel hij een gloednieuwe aandrijflijn krijgt met een andere batterij, en hoewel de Japanners een nagelnieuwe wankelmotor hebben ontwikkeld, kost de Mazda MX-30 R-EV even veel als de elektrische versie. Het gamma varieert van 37.070 euro tot 42.250 euro voor de Edition R, en daarmee is deze nieuwe Mazda iets minder duur dan zijn plug-inhybride concurrenten. En zoals steeds bij de Japanners is de standaarduitrusting al behoorlijk volledig.

Mazda MX-30 R-EV (2023) dynamic, rear view

Besluit

We zijn het al gewoon van Mazda: het merk doet graag tegendraads. De wankelmotor is een leuke knipoog voor de fans van het merk, maar vooral een mooi duwtje in de rug om de MX-30 van een matige EV te transformeren in een competente maar ietwat luidruchtige plug-inhybride. Wees er maar zeker van: deze R-EV zal de populariteit van de Mazda MX-30 wonderen doen.

Specificaties

  • Motor: Elektromotor + wankelmotor, 830 cc
  • Vermogen: 170 pk
  • Koppel: 260 Nm
  • Overbrenging: Automaat, vaste verhouding
  • 0-100 km/u: 9,1 s
  • Topsnelheid: 140 km/u
  • Koffervolume: 350 – 1.155 l
  • Batterijcapaciteit: 17,8 kWh
  • Verbruik: 1,0 l/100 km (WLTP)
  • Rijbereik: 85 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 21 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 37.070

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
mazda-cx-60-back

Mazda CX-60 PHEV: overtuigingskracht

Autotests · Mazda
Ontdek meer