Generatie vier van de Mazda MX-5 sluit opnieuw aan bij de eerste: weg met de ballast, light is right.
Visueel heeft hij aan karakter gewonnen. We zijn grote fans van het huidige Mazdadesign, dat best goed aansluiting vindt met wat we in Europa dynamisch vinden. Hij neemt de traditionele waarden van een roadster over: een lange motorkap, en slechts twee zitplaatsen. De welvingen over de voorwielen geven hem een heel eigen gezicht. Ze domineren ook mooi het uitzicht achter het stuur. Dankzij de Skyactiv gewichtbesparende maatregelen duikt de MX-5 met de 1.5 motor leeg en zonder chauffeur onder 1.000 kilogram.
Ontzag aan de toog?
Dat leidt niet tot wonderen op papier. Een sprint naar 100 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid van 204 km/u zijn waarden waarmee je aan de toog weinig ontzag afdwingt. Maar het gevoel in de Mazda MX-5 vertaalt zich in heel andere sensaties.
Dat heeft Mazda bewust gedaan. De zoektocht naar rijplezier stond opnieuw hoog bovenaan de ontwikkelingsagenda. We zouden nog uren kunnen doorgaan over het fijne design en de maatregelen waardoor hij 100 kilogram aan gewicht wist te verliezen. Maar dat is tijdverlies.
Ideaal stap je in de Mazda MX-5 en gooi je in een handomdraai het vouwdakje naar achter. Een manueel werkje, dat je maar een fractie van de tijd kost die een elektrisch bediend cabriodak soms nodig heeft. Mensen doen het soms beter dan machines.
Sportieve ronk
Het stuur kan je alleen in de diepte afstellen, toch vind je snel een goede zithouding. De pook van de manuele zesbak valt precies onder je pols, de pedalen staan perfect afgesteld om een goeie dot tussengas te geven bij het terugschakelen. Start de 1.5 en je krijgt een meer dan sportieve ronk in de opstartfase, die later terugvalt naar een meer bescheiden symfonietje.
Wat maakt dat je van bij het begin al een glimlach voelt opkomen in de Mazda MX-5, en dat die pas verdwijnt wanneer je de motor stillegt? Simpel, omdat de kleine Mazda uitsluitend communiceert via je vingertoppen, je voeten en ook via je rug. Hij beschikt over voldoende stuurgevoel, schakelt als een racewagen en transfereert alle info over veerweg en de staat van het asfalt door je ruggengraat naar je hersenen.
Zorgeloos door de bocht
131 pk bij 7.000 opm - met een begrenzer op 7.500 opm - en 150 Nm bij 4.800 opm, dat toont vanzelfsprekend zijn beperkingen. Maar dankzij de korte verhoudingen van de manuele bak - zelfs de zesde versnelling is gewoon 1 op 1 en geen overdrive - kan je wonderen doen met de Mazda MX-5. Een driftwonder is hij niet, maar je kan wel zorgeloos alle beschikbare power naar de achterwielen sturen. Zoals het een echte sportwagen betaamt, kan je snel door de bocht en vervolgens snel op het gas. De MX-5 volgt zonder morren.
Na een tijdje begin je natuurlijk te denken dat wat meer pk’s wel zouden mogen, maar dan zou ook een deel van de magie van de Mazda MX-5 basisversie verloren gaan. Voor 22.490 euro staat hij bijzonder scherp geprijsd. Hij is dat cadeautje dat je al zo lang verdient. Die fun auto waar je al zo lang naar uitkijkt, en waar je nog jaren plezier aan zal beleven. Hij is ook bijna net zo zuinig als Mazda beweert in de officiële verbruikstest (6,0 l/100 km voor 139 gr/km CO2). Wij kwamen makkelijk aan 6,6 l/100 km, zonder echt op onze rijstijl te letten.
Is hij zo leuk als een Lotus Elise? Bijna, maar hij valt wel stukken goedkoper uit. En hij is betrouwbaarder.
Mazda MX-5 1.5
4 cilinder benzine 1.496 cc
131 pk bij 7.000 opm
150 Nm bij 4.800 opm
0-100 km/u in 8,3 sec
Top: 204 km/u
Verbruik: 6,0 l/100 km
Testverbruik: 6,6 l/100 km
CO2: 139 gr/km
Prijs: 22.490 euro