Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mazda MX-5 2024, de beste sportwagen ter wereld?

De Mazda MX-5 is 35 jaar! Dat vieren de Japanners met een update voor de vierde generatie. Daardoor de beste sportwagen ter wereld? Autoscout24 doet de test.

In het kort

De vierde generatie MX-5 (ND voor de vrienden) krijgt voor zijn tiende levensjaar een tweede grote update. Kleine details, die voor een wereld van verschil moeten zorgen.

Pro

Voordelen

  • - Rijgedrag
  • - 
Prijs
  • - Bruikbare koffer
Contra

Nadelen

  • - 1.5 wat onderbemeten
  • - Windgeruis
  • - Nog steeds niet voor de langere medemens

De Mazda MX-5 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Er zijn maar weinig massamerken die een succesverhaal kunnen schrijven met een sportwagen. Mazda is er zo eentje, die al 35 jaar met passie de MX-5 in de markt zet, een compacte sportwagen die doorheen de jaren uitgegroeid is tot de bestverkopende roadster ter wereld.

Exterieur

Het recept van de MX-5 is dan ook poepsimpel: compacte dimensies, geen overbodige details en een vederlicht stoffen dakje bovenop. Ook bij de tweede facelift van de vierde generatie verandert dat niet. Da’s misschien meteen ook zijn grootste nadeel, want de MX-5 ND3 gehete versie ziet er nog steeds uit zoals de MX-5 ND1 in 2014 voor het eerst werd voorgesteld.

Mazda-MX-5-ND3-2024-Test-review-2024 03

Visuele veranderingen zijn er dan ook op detailniveau. Het lichtsignatuur voor- en achteraan is anders, maar de lampen zelf zijn identiek gebleven. Er is een nieuwe grijze Aero Grey lakkleur en een beige stoffen dakje. Tenslotte is er nog een nieuw velgdesign voor de MX-5 met 2-liter viercilinder. Tja, zelfs bij Volkswagen zijn ze niet zo terughoudend!

Interieur

Mazda was bij deze update duidelijk op een missie: zo subtiel mogelijk te werk gaan om de gouden formule niet te verpesten. Dat merk je ook in het interieur. Er is nog steeds een analoge tellerpartij, manuele handrem en fysieke knopjes voor de airco. Voortaan groeit het infotainmentscherm wel naar 8.8-duim, maar zelfs dat scherm wil vooral niet met de aandacht gaan lopen.

Mazda-MX-5-ND3-2024-Test-review-2024 06

Plaats is, zoals de voorbije 10 jaar al, eerder beperkt. Er zijn twee relatief comfortabele stoelen, maar er zijn geen opbergvakken in de deurpanelen net zoals er geen handschoenkastje aanwezig is. Tussen de stoelen zit achterin wel een relatief diep vakje dat op slot kan. Samen met de koffer van 130 liter heb je dan al je opbergmogelijkheden gehad. Voor zover cabrio’s gaan, is deze MX-5 geen hoogvlieger op dat vlak, máár het is meteen ook wel de meest compacte cabrio op de baan. Dat heeft een ander voordeel natuurlijk…

Motor

Waar cabrio’s tegenwoordig moeten grijpen naar overbemeten krachtpatsers voorin om te dwepen met hallucinante performancecijfers, houdt de MX-5 rijplezier hoog in het vaandel. Hoewel hij na de update tot de nok vol steekt met veiligheidsnufjes (er is zelfs een actieve motorkap voor voetgangers), legt hij in zijn lichtste vorm nog steeds maar 1 ton droog aan de haak. Zelfs Britse sportwagenbouwer Lotus stond er bij en keek er naar.

Mazda-MX-5-ND3-2024-Test-review-2024 08

Het voordeel van dat lage gewicht is natuurlijk dat ook de motoren relatief compact kunnen blijven. Zet je even schrap: de 184 pk sterke 2-liter viercilinder SkyActiv-G zal niet meer gecommercialiseerd worden in Europa. Waardoor de MX-5 ND3 het steevast met de 1.5 SkyActiv-G zal rooien. Da’s nog steeds een 1.5-liter viercilinder, maar met een eerder bescheiden 132 pk en 152 Nm koppel. Met een sprint naar de honderd van 8,3 seconden en een top van 204 km/u ga je hier niemand mee verbazen aan het stoplicht.

Rijgedrag

Draai en keer het hoe je wil, vanaf MY24 wordt de MX-5 wat gemuilkorfd. Niet dat we de 1.5 SkyActiv-G geen deftige sparringpartner vinden voor de compacte roadster, de 2.0 SkyActiv-G beschikt echter over een stukje extra oomph die het rijplezier naar een hoger plan tilt, getuige de sprinttijd van 6,5 seconden.

mazda mx-5 35th anniversary 2024 mazda mx-5 ag act 17 highres

Kan je eenmaal loslaten dat het 1.5 all the way is, dan blijft de MX-5 een ongelooflijk capabele auto. De schakelgangen van de manuele zesbak zijn voortreffelijk, het lichte chassis een plezier. Ook de demping is voor een auto met deze dimensies ongelooflijk goed. Dit blijft - in een zee van pk-brakende sportwagens - een absolute verademing.

Prijs

“Al voor 31.790 euro”. Daarmee heeft Mazda eigenlijk zelf al alles gezegd. We dagen je dan ook uit om voor het geld een nieuwe auto te vinden die hetzelfde rijplezier kan bieden, laat staan een cabrio. Terwijl alle andere automerken de handdoek in de ring hebben gegooid (of enkele segmenten hoger zijn geklommen), blijft deze MX-5 de laatste der Mohikanen.

mazda mx-5 35th anniversary 2024 mazda mx-5 ag int 2 highres

Besluit

In stijl oud worden, dat is de vierde generatie Mazda MX-5 met verve aan het doen. Want was er bij zijn lancering nog geen sprake van een EV-lutie of verbanning van de verbrandingsmotor, dan blijft deze MX-5 ND3 de tand des tijds doorstaan. Europa de 2-liter ontzeggen is evenwel een doodzonde, Mazda…

Mazda-MX-5-ND3-2024-Test-review-2024 04

Technische gegevens Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G

  • Motor: 1.5-liter viercilinder, atmosferisch
  • Vermogen: 132 pk
  • Koppel: 152 Nm
  • Versnellingsbak: 6 versnellingen, manueel
  • 0-100 km/u: 8,3 s
  • Topsnelheid: 204 km/u
  • Bagageruimte: 130 liter
  • Brandstofverbruik: 6,2 l/100 km (gemeten)
  • CO2: 142 gr/km (WLTP)
  • Prijs: Vanaf 31.970 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
mazda-cx-60-back

Mazda CX-60 PHEV: overtuigingskracht

Autotests · Mazda
Ontdek meer