Wie een beetje op de hoogte is van de geschiedenis van de Mazda MX-5, weet het natuurlijk: die werd aan het grote publiek voorgesteld in 1989, en deze 30th Anniversary Edition verscheen dan ook in 2019 op de markt. Maar er is natuurlijk niks mis met vandaag nog eens na te genieten van een feest, en zeker als het om een icoon als de MX-5 gaat.
Diens geschiedenis is genoegzaam bekend: eind jaren 70 suggereerde de Amerikaanse autojournalist Bob Hall aan Mazda dat een klassieke, betaalbare open tweezitter volgens Brits recept al lang niet meer gebouwd werd. De Japanners gingen met de suggestie van Hall aan de slag – de Amerikaan werd nadien ook ingelijfd bij Mazda – en in 1989 debuteerde de MX-5 op het salon van Chicago.
Dertig jaar later zijn er al meer dan een miljoen stuks van de Miata gebouwd, verspreid over vier generaties. De meest recente generatie wordt intern ‘ND’ genoemd, debuteerde in 2015 en kreeg eind 2018 een bescheiden update. Het is ook die generatie die mag uitpakken met een verjaardagseditie, een eer die voordien de tweede en derde generatie te beurt viel bij de 10de, 20ste en 25ste verjaardag van de MX-5.
Alomtegenwoordig oranje
De Mazda MX-5 30th Anniversary Edition is alleszins makkelijk te herkennen: aan zijn koetswerkkleur in Racing Orange, een kleur die verwijst naar het geel van de MX-5 Club Racer die eveneens in 1989 werd voorgesteld. Het oranje is alomtegenwoordig en duikt ook op in het interieur, op de deurpanelen, het dashboard, de versnellingspook en de remklauwen.
Aan die remmen werd ook gesleuteld: Mazda monteerde voor de gelegenheid Brembo-remzadels vooraan en Nissin-exemplaren achteraan. De grijze gesmede velgen in maatje 17 duim komen van specialist Rays, terwijl specialist Bilstein werd aangeschreven om een set schokdempers voor deze 30th Anniversary Edition te ontwikkelen. Leuk extraatje: de Recaro-sportzetels die standaard zijn op deze uitvoering, en die beter steunen dan de standaardexemplaren in de gewone MX-5.
Onder de motorkap van deze tot 3.000 exemplaren beperkte Anniversary Edition huist alleen de atmosferische 2.0-viercilinder. Die heeft sinds de update in 2018 de rol van de atmosferische 1.5-viercilinder overgenomen als meest interessante van de twee motoren in de MX-5. Omdat hij nu 184 pk produceert en omdat de toerentalbegrenzer nu pas bij 7.500 tpm ingrijpt.
Gretig toeren maken
De 30th Anniversary Edition is niet sneller dan de gewone MX-5: 0-100 km/u duurt ook hier 6,5 seconden, maar hij klimt met dezelfde gretigheid in de toeren en klinkt sinds de update in 2018 ook enthousiaster uit zijn uitlaat. De manuele zesbak is nog steeds een plezier om te bedienen: hij ligt perfect in de hand, en laat zich met korte en snelle bewegingen door de verzetten geleiden.
In de bochten is het verschil wel merkbaar: daar zorgt de aangepaste ophanging voor een scherper rijgedrag en gaat de MX-5 iets gretiger insturen, terwijl hij het kleine koetswerk net wat langer onder controle houdt. Niet dat het daarna snel verkeerd loopt, want een MX-5 laat zich makkelijk naar je hand zetten en dus ook makkelijk corrigeren wanneer je toch wat te enthousiast bent.
Doe je het liever toch wat rustiger aan, dan klap je het dak in een letterlijke handomdraai in enkele luttele seconden open, maar merk je wel dat de Bilsteins stugger reageren op oneffenheden dan de standaardophanging in de gewone MX-5. Toch wordt het nooit echt oncomfortabel. Wel is het allemaal wat minder comfortabel en praktisch als je groter bent dan 1,80 meter. De bewegingsvrijheid voor armen en benen is beperkt, de opbergvakken zijn dat ook. Maar dat is natuurlijk inherent aan het concept van de MX-5.
Conclusie
De productie van de wereldwijd 3.000 exemplaren is intussen zo goed als volledig uitverkocht. Wie goed zoekt, die vindt er misschien nog wel eentje bij de dealer. Het is gelukkig nog niet duidelijk of de Mazda MX-5 30th Anniversary Edition ernstig investeringspotentieel heeft, dus tweedehands wordt het ongetwijfeld een interessante aankoop. Al is het maar door de extra opties en features, die wel degelijk een verschil maken. Een klein verschil telt immers ook.