Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mazda MX-5 RF – Knap idee, maar…

Zoals reeds het geval was met de vorige generatie, bestaat ook van de nieuwe Mazda MX-5 een variant met hard vouwdak. Alleen heeft Mazda nu een veel minder eenvoudig idee uitgewerkt.

Minder eenvoudig dan wat? Mazda wilde vermijden dat een hard vouwdak de pure lijn van de MX-5 voorbij de stoelen zou verpesten. En om daar wat aan te doen, heeft het merk een volledig nieuw concept bedacht dat qua design alvast heel geslaagd is.

Bijna Targa

Ongeacht uit welke hoek je hem bekijkt, open of gesloten, de MX-5 RF (voor Retractable Fastback) is één en al charme. Vanuit sommige hoeken, in gesloten toestand, is hij zelfs ronduit subliem.

Wanneer je het dak opent, verdwijnen de achterruit en een deel van het dak, terwijl de zijsteunen achteraan en de bovenste dwarssteun op hun plaats blijven. Dat levert bijna een targa-configuratie op, alleen blijft in dat geval de achterruit ook op zijn plaats. Dat was een brug te ver voor de Mazda-ingenieurs, die de wind door het interieur wilden voelen blazen en het uitlaatgeluid dichter bij de inzittenden brengen. “Om het roadster-gevoel te bewaren”, stellen ze.

45 kilogram

Ten opzichte van een klassieke Mazda MX-5 drijft het daksysteem het gewicht met slechts 45 kilogram op. Daarmee mag hij zich nog steeds een pluimgewicht noemen. Die erg beperkte gewichtstoename valt op het conto te schrijven van het aluminium dat nodig is voor het deel dat met het dak verdwijnt, en aan de bijkomende plastic verstevigingen in de steunen. Het dak heeft slechts 13 seconden nodig om te openen of te sluiten. Jammer dat de operatie slechts aan maximaal 10 km/u kan worden uitgevoerd, dan sta je eigenlijk beter helemaal stil.

De twee delen die opklappen (een deel van het dak en de achterruit) nemen plaats op de plek waar anders het vouwdak huist. De kofferruimte moest dus niet worden aangepast, en hij kan nog steeds twee koffers aan en nog wat souvenirs.

Houden van… of niet

Een andere bijzondere eigenschap van de RF die ons zeer beviel: de iets soepeler ophanging dan die van de roadster, wat niet alleen meer comfort geeft maar ook meer homogene reacties oplevert. Ja, de RF reageert dan wat minder snedig, maar stuur en onderstel lijken nu harmonieuzer samen te werken.

De enige grote tekortkoming van de RF is echter niet min. Wie open rijdt aan 90 km/u zal merken dat de wind de stijlen achter de hoofden martelt en een storend geluid doet ontstaan. Je moet dus luider praten om nog verstaanbaar te blijven. Met de ruiten omlaag is het beter. Maar dat maakt het dus onmogelijk om zonder dak te genieten van een winterzonnetje, iets waar een klassieke MX-5 wel in slaagt, zonder dat iemand zijn stem moet verheffen tijdens de it.

Een ideetje

De intentie is dus mooi, het design zelfs fantastisch, maar de realisatie toont zijn beperkingen. Eigenlijk slechts één beperking, maar ze is wel vervelend. Maar een ideetje dat nu zo plots in ons opkomt… waarom geen echte coupé-versie van de MX-5 maken?

De Mazda MX-5 RF begint aan 26.090 euro, wat nog steeds een soldenprijs is voor zoveel genereus rondgestrooid rijplezier.

Mazda MX-5 RF 1.5
Motor 4 cyl. benzine, 1.496cc
131pk bij 7.000 opm
150Nm bij 4.800 opm
0-100 km/u in 8,6 seconden
Top: 203 km/u
Verbruik: 6,1 l/100 km
CO2: 142 gr/km
Priis: 26.090 euros

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Mazda MX-30 R-EV (2023) banner

Test: Mazda MX-30 R-EV, behoorlijk ongewoon (2023)

Autotests · Mazda
Mazda-CX-60-E-Skyactiv-Hero

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?

Autotests · Mazda
Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
Ontdek meer