Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes-Benz C350e – Geen diesel meer nodig

Na de grote S-klasse is het nu de beurt aan de kleine Mercedes C-klasse om een plug-in hybride model in het gamma te ontvangen: de C350e. Hij blijkt een bijzonder overtuigend alternatief voor de almachtige dieselmotor die nog steeds heerst over dit segment.

Elke vlootbeheerder en elke zelfstandige spitst natuurlijk de oren wanneer hij hoort dat de officiële gemiddelde CO2-uitstoot van de Mercedes C350e slechts 48 gram per kilometer bedraagt. Dat maakt hem fiscaal vriendelijk, ook al verwacht Mercedes wel dat u eerst de mooie som van 51.788 euro op tafel kan leggen.

Alle dagen groen

De CO2-uitstoot komt overeen met een gemiddeld verbruik van 2,1 l/100 km in de officiële verbruikscyclus. Daarin zitten de 30 kilometer inbegrepen die deze Mercedes op zijn batterijkracht alleen kan rijden, dankzij zijn elektrische motor van 86 pk. Mits een zachte rijstijl, ligt dit bereik ook effectief binnen de mogelijkheden.

Mercedes heeft verschillende rijprogramma’s ontwikkeld om de elektrische krachtbron zo optimaal mogelijk te benutten. Er is ‘hybrid’ waarbij de benzinemotor en de elektrische motor samenwerken. In ‘e-save’ gebruik je alleen de benzinemotor om het elektrisch vermogen te sparen voor een latere rit in de stad. In ‘e-drive’ werkt alleen de elektrische motor en in ‘charge’ gaat de benzinemotor ook de batterijen bijladen. Dat laatste heeft natuurlijk een impact op het verbruik. Je kan de batterijen opladen in drie uur aan een gewoon stopcontact. Wie op 15 kilometer van zijn werk woont, kan deze C350e dus effectief als een volledig elektrische auto gebruiken. Of je moet hem op het werk kunnen bijladen wanneer je verder woont.

Gewichtige zaak

De benzinemotor is een al bij bescheiden 2.0 viercilinder turbo met 211 pk. Dat brengt het totaal vermogen van de Mercedes C350e op 279 pk. Het motorkoppel is eigenlijk veel interessanter. In hybridestand beschik je over 600 Nm van 0 tot 4.000 opm. Daarmee zet hij flink wat sportiever materieel te kijk bij de sprint. Deze C350e heeft slechts 5,9 seconden nodig om 100 km/u te halen. Wanneer je de sportmodus selecteert in de chassisinstellingen, krijg je een leukere rijervaring dankzij een precies en aangenaam gekalibreerd stuur en een snel schakelende automaat die doet vergeten dat je met een auto dan 1.705 kilogram op pad bent.

Door rustig te rijden en de juiste instellingen te selecteren, duikt het verbruik ook in het echt pijlsnel omlaag. We kwamen uit op een gemiddelde van 5,6 l/100 km. Dat is minder indrukwekkend dan toen we met de S-klasse 500 Plug-in Hybrid op hetzelfde parcours hetzelfde verbruik realiseerden, maar anderzijds: het is even goed als we met een diesel zouden doen.

Kleinere koffer

Aan de binnenkant kan je de C350e niet van de andere modellen onderscheiden. De inzittenden baden dus ook hier in weelde, met zelfs extra geluidscomfort want in elektrische modus hoor je geen motor meer. Alleen vergt de hybride een opoffering van de eigenaar. De kofferruimte wordt herleid naar 335 liter, 145 liter minder dan anders, om de batterijen onder te brengen. Je kan ook de achterbank niet meer plat vouwen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer