De Europese CO2-emissienormen zorgen er voor dat automerken elk grammetje CO2 van zich af willen schudden. Mercedes ziet de oplossing in een ruim aanbod van plug-invarianten. Ook bij de kleinere modellen. Tijd om het recept te ontdekken in de kleinste A 250 e.
Niet de simpele oplossing
Duitse fabrikanten kiezen zelden de makkelijke weg richting een oplossing. Mercedes-Benz is geen uitzondering op de regel, aangezien een geheel nieuwe hybride aandrijflijn zijn plaats inneemt onder de motorkap van zijn compacte voorwielaangedreven voertuigen. We zullen het uitleggen. Dit nieuwe pakket maakt gebruik van het met Renault gedeelde blok van 1,33 liter. Deze turbomolen, die 160 pk produceert, is voorzien van een 8-traps dubbele koppeling met een 75 kW (102 pk) elektromotor. Samen produceren ze 218 pk en 450 Nm koppel.
Maar zoals gebruikelijk bij de plug-inmotoren staat hier de lithium-ionbatterij centraal. Dankzij zijn grote capaciteit van 15,6 kWh (bruto) geeft hij de compacte hatchback een volledig elektrisch bereik van 68 km. Indrukwekkend! En toch houdt het daar niet op. Om deze grote accu onder de achterbank te kunnen plaatsen, hebben Duitse ingenieurs het uitlaatsysteem ingekort door de dempers in de centrale tunnel te integreren. Ze hebben ook de brandstoftank in de achteras geïntegreerd.
(Bijna) geen impact op het gebruik
Gelukkig hebben de ingenieurs van Mercedes niet voor niets hun hoofd gekrabd. Dankzij deze complete revisie van het onderstel blijft het passagierscompartiment ongewijzigd ten opzichte van de benzine- en dieselmodellen. Alleen de kofferruimte moet zo'n 60 liter inleveren. Al blijft de overgebleven 310 liter aanvaardbaar.
Voor de rest verschilt deze A 250 e niet veel van conventionele modellen. Naast een tweede "brandstofklep" met daarin de laadcontactdoos en een extra EQ-modus in het infotainmentsysteem, is het business as usual.
Systeemfout
De rijervaring is ook opmerkelijk vergelijkbaar. Dit gezegd zijnde, maakt de kleine Mercedes goed gebruik van zijn plug-inmotor door het elektrisch rijden voorop te stellen. In deze situatie (her)ontdekken we een vrij comfortabele en uiteraard vreselijk stille hatchback. Op een bochtige weg doet de Duitse rakker het vrij goed. De aandrijflijn is met gemak één van de meest aantrekkelijke in het aanbod (exclusief AMG) maar het extra gewicht van de accu's (150 kg) en het chassis met zijn vrij flexibele configuratie zorgen voor een gezapige rit.
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ten eerste is het rempedaal uiterst gevoelig en lijkt de remdruk niet gelijkmatig te variëren. Stoppen bij rood licht met flexibiliteit vereist een zeer gedisciplineerde enkel. Bovendien is de regeneratie van het systeem een echte loterij. Het is soms levendig en efficiënt, soms volledig onbestaand. De fout ligt bij het "intelligente" management dat het verkeer voor de auto analyseert via de frontcamera...
Bekwaam
Hoe zit het met de consumptie in dit alles? Ah ja, we waren het bijna vergeten omdat deze regeneratie onze dromen heeft achtervolgd. Kortom, Mercedes rapporteert een gemiddeld brandstofverbruik van 1,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 33 g/km. Met andere woorden, zoals alle oplaadbare hybriden zal het verbruik van deze A 250 e afhankelijk zijn van de praktische invulling. In ons geval startte de benzinemotor pas na 59 km en eindigde onze ±100 km trip met een brandstofverbruik van 2,1 l/100 km.
Deze A 250 e, vanaf €40.535, glijdt net boven de krachtigste dieselmotor (A 220d, 190 pk) en net onder de gelijknamige benzinezus (A 250, 224 pk). Naast deze slimme plaatsing in het eigen assortiment - en het ontbreken van specifieke extra hybridekosten - is de plug-in A-Klasse op dit moment uniek in zijn segment, aangezien de concurrenten van VW en Audi pas later dit jaar zullen arriveren.
Verdict
Dankzij zijn grote batterij en het indrukwekkende werk dat de ingenieurs hebben verricht om hem in zo'n kleine enveloppe te plaatsen, slaagt de A-Klasse 250 e erin om ruimtelijkheid en elektrisch bereik te combineren. Alleen jammer dat de rem zo lastig te moduleren is…
Mercedes | A-Klasse 250 e |
---|---|
Motor | 1.3 i4 turbobenzine + elektromotor |
Kracht | 218 pk |
Nm | 450 Nm |
0-100 km/u | 6,6 sec |
Top | 235 km/u |
Verbruik (gemeten) | 2,1 l/100 km |
CO2 | 33 g/km |
Prijs | Vanaf 40.535 euro |