Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes-AMG GT-R – Starfighter

Knap en snel, dat vat de AMG GT al sinds zijn debuut goed samen. Maar deze giftig groene R doet hem van een schoonheid in een beest veranderen. Dit is de Mercedes-AMG GT-R, geïnspireerd op de GT3-racer.

AMG heeft alle registers opengetrokken en de GT volledig binnenstebuiten gekeerd. Rond de 4 liter grote V8 hebben de AMG-ingenieurs nieuwe turbo’s en een andere sturing geplaatst, wat 20 procent meer vermogen oplevert: 585 pk en 700 Nm. Door wat meer carbon te introduceren, daalt het gewicht met 15 kilogram. Terwijl de actieve aerodynamica en de machtige spoiler achteraan tot 155 kilogram neerwaartse druk genereren. Ook de setup van het onderstel is herwerkt, met onder meer een meesturende achteras, ESP dat in verschillende stappen uit te schakelen valt en een design dat schrik aanjaagt, met de machtige Panamerica-grille.

Lange wachtlijst

Het resultaat is volledig gericht op betere prestaties, zo belooft AMG ons. Hij ziet er uit als een wild dier dat het asfalt aan stukken wil rijten. Hij stuurt tegelijk zo scherp en zo zeker dat je in elke bocht de limiet verder probeert te leggen. Goed, dat kunnen auto’s als een Porsche 911 GT3 en een Audi R8 ook. Maar waar die vooral nuchter blijven, jaagt de AMG GT-R je hartslag de hoogte in.

Elke bocht word je sneller en zoek je of je de grens nog een stukje kan verleggen. Zelfs zonder ESP-vangnet voelt de AMG GT-R zeker aan. Al stelt men bij AMG dat de elektronica vooral in dienst staat van de bestuurder om hem steeds veilig te omringen. Het ESP beschikt zo over een elektrische sturing via vier motoren, die AMG ontwikkelde in de SLS. Het maakt dat in de praktijk iedereen achter het stuur van de GT-R zich een held zal voelen omdat hij de auto zo lang onder controle kan houden. Al moet je je natuurlijk hoeden voor overmoed. De AMG GT-R blijft een speeltje van 170.247 euro. Hem beschadigen zou jammer zijn. Vooral omdat de wachtlijst intussen al meer dan een jaar in beslag neemt.

Altijd een Mercedes

De AMG GT-R blijkt ook nog een tweede gezicht te hebben. Niet dat hij zo comfortabel als een S-klasse rijden kan, maar je kan evenmin ontkennen dat zijn interieur voor een sportieve versie nog best luxueus is. Niet alleen de vering kunnen we zo omschrijven, maar ook bijvoorbeeld de lederbekleding van de kuipstoelen en de infotainmentsystemen. Al voelt een Burmester-audiosysteem hier misschien wel wat overbodig aan.

Brullend luid, messcherp en knallend hard zoals nog nooit een Mercedes eerder was. Het giftige groen past perfect bij zijn ‘groene hel’-imago. Ja, de Nordschleife: dat is ook precies het terrein waar hij zal uitblinken. Een paar snelle rondjes, en dan op het gemak terug naar huis. Dan bestaat ook de kans dat de koetswerkkleur terugkeert in het gezicht van de bijrijder… (sp-x/bb/jms)

Motor V8 bitrubo, benzine, 3.982cc
585 pk bij 6.250 opm
700 Nm bij 1.900-5.500 opm
0-100 km/u: 3,6 seconden
Top: 318 km/u
Verbruik: 11,4 l/100 km
CO2: 259 gr/km
Prijs: 170.247 euros

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer