In het kort
De GT is het absolute vlaggenschip van Mercedes-AMG. De tweede generatie laat echter zijn wilde haren knippen om beter tot zijn recht te komen als allrounder. Of anders gezegd: de GT werd eindelijk een “Grand Tourer”.
De GT is het absolute vlaggenschip van Mercedes-AMG. De tweede generatie laat echter zijn wilde haren knippen om beter tot zijn recht te komen als allrounder. Of anders gezegd: de GT werd eindelijk een “Grand Tourer”.
Nét geen 10 jaar na datum introduceert AMG de tweede versie van zijn GT. De eerste generatie werd vaak gezien als de spirituele opvolger van de SLS, maar niets was minder waar. De GT was scherper, bruter en daardoor misschien ook… minder bruikbaar. De nieuwe mikt duidelijk op een ander cliënteel. De Porsche 911-koper, zeg maar.
Visueel laat de tweede generatie GT er alvast geen twijfel over bestaan: Het design staat als een huis. Met een langgerekte motorkap, gigantische grille en forse heupen. Met zijn lengte van 4.72 meter is hij zo maar even 18 centimeter langer dan zijn voorganger. De velgen zijn groot (20”) of grootser (21”) en de bips oogt gedrongen maar stijlvol.
Je mag ‘m van ons gerust een SL Coupé noemen, al worden ze daar bij Mercedes niet blij van. Beide auto’s varen namelijk tegenwoordig onder de AMG-vlag (en delen onderhuids het gros van de componenten), maar ze werden wel los van elkaar ontwikkeld. Onze rij-ervaring op het circuit moet uitsluitsel bieden, dus lees snel verder!
Voor we echter onze racehelm aantrekken, turen we eerst nog even naar het interieur. En jawel, dat lijkt één op één overgenomen van de Mercedes-AMG SL. Geen mega- of hyperscreen in deze SL, wel een digitale instrumentencluster en een rechtopstaand infotainmentsysteem. Een stevige middentunnel, vier ventilatiemonden en strakke sportstoelen maken duidelijk dat deze GT sportieve aspiraties ambieert. Zonder dat het hoogst ongemakkelijk hoeft te worden.
Je schrikt je trouwens een hoedje als je voor het eerst in de achteruitkijkspiegel kijkt. Want voortaan kan je (optioneel) twee zitjes achterin krijgen voor - en we citeren Mercedes: “Mensen tot 1m50.” Ongeacht of je nu voor de achterbank gaat of niet, de koffer van de nieuwe GT is riant! Dankzij het volume van 321 liter tot 675 liter. Daar kan een Porsche 911-eigenaar enkel maar van dromen met zijn “frunk” van 128 liter.
Dat komt natuurlijk omdat die 911 zijn motor achterin heeft zitten. Dat is bij deze AMG GT uiteraard niet het geval. Onder de langgerekte motorkap vooraan deze GT 63 4MATIC+ ligt een forse 4-liter V8 met twee turbo’s. Goed voor een indrukwekkend vermogen van 585 pk en 800 Nm koppel. Dat vermogen wordt standaard via een 9-trapsautomaat naar de vier wielen gesluisd.
Aandachtige Mercedes-kenners hebben nu al door dat die aandrijflijn ook voorin de AMG SL steekt. De top van 315 km/u is zelfs identiek tussen beide auto’s. Daar stopt het niet, want ook de GT kan je desgewenst krijgen als “43”. Daardoor krijg je voorin een… viercilinder! Om je hartslag meteen te temperen: net zoals bij de SL komt de GT er binnenkort ook nog als SE Performance met 816 pk en 1.420 Nm koppel uit een V8 met elektrohulp. Oef.
Wij reden voor de goede orde de V8 zónder elektrohulp, de Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+. Op het circuit trouwens! Want het is niet omdat de nieuwe GT voortaan een échte “Grand Tourer” moet zijn, dat hij als een natte vod moet rijden op de piste. Het Belgische circuit van Zolder diende als proeftuin om de kunde van de nieuwe GT te testen (met een SL in zijn kielzog als referentie).
Laat ons meteen Mercedes’ stelling bevestigen: De GT werd duidelijk los van de SL ontwikkeld. Waar die laatste nog het best tot zijn recht komt op de glooiende wegen rond Monaco, is de GT eerder afgesteld op de slingere wegen in het Zwarte Woud. De input is scherp, de V8 schopt je richting de horizon en de vierwielaandrijving geeft deze tweede generatie een vertrouwen waar de eerste generatie enkel maar van kon dromen.
Is deze GT echter nog een échte circuitauto? Nee. Niet in het minst dankzij zijn gewicht van 1.8 ton. Het is echter een auto die eigenaars het gevoel geeft dat ze Max Verstappen zijn op de piste, waarna ze in alle comfort huiswaarts kunnen keren, of in één trek richting het verre zuiden. Het enge gebruiksprofiel van de eerste generatie, maakt plaats voor een brede waaier aan kunde.
Dat mag ook wel, want met een basisprijs van 196.504 euro is de GT 63 zo maar even 40% duurder geworden dan wat je neerlegde voor de eerste generatie zo’n 8 jaar geleden. Dit is echter dankzij de achterbank, koffer en vierwielaandrijving zo veel meer auto geworden dan zijn voorganger.
Wat hij inlevert op circuitprestaties - amper 10% van de eigenaars van de eerste generatie ging überhaupt op circuit - maakt hij ruimschoots goed op alle andere vlakken. Dit is hét alternatief voor de Porsche 911 Turbo of Aston Martin Vantage.
De Mercedes-AMG GT is opgegroeid van losbandige puber naar stijlvolle dertiger. Laat zijn toegenomen comfort en “dad bod” je echter niet van de wijs brengen. Onderhuids de GT 63 sluimert een explosieve krachtbron die klaar is om gehakt te maken van het gros van de concurrentie.
Technische specificaties Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ (2024)