In het kort
Mercedes-AMG schenkt zijn grote 4-Door Coupé een elektromotor op de achteras en een batterij. Niet uit ecologische redenen, maar wel om waanzinnige prestaties neer te zetten.
Mercedes-AMG schenkt zijn grote 4-Door Coupé een elektromotor op de achteras en een batterij. Niet uit ecologische redenen, maar wel om waanzinnige prestaties neer te zetten.
Sommige merken kiezen voor volledige elektrificatie, andere voor hybrides. Mercedes houdt alle opties open, zowel in Stuttgart als in Affalterbach. Jawel, zelfs de performante AMG-modellen krijgen elektronen, maar niet om groener te zijn. Deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé krijgt een elektroshock om de krachtigste Mercedes ooit te worden.
Moeten we je de Mercedes met de langste modelnaam ooit nog voorstellen? Hoewel hij zijn naam deelt met de GT Coupé die AMG volledig zelf ontwikkelde, is deze grote berline – of liever vierdeurscoupé - gebaseerd op de E-Klasse. De looks zijn weliswaar anders en lijken eerder op die van de CLS. Het meest opvallend is de aflopende daklijn, die pas in de achterbumper lijkt te eindigen. Behalve wanneer je de wat misplaatste achtervleugel uit het Aero Pack in de optielijst hebt aangekruist.
Hoe je deze E Performance van de rest van het gamma onderscheidt? Zonder als een cliché te klinken: dat is niet eenvoudig, op de verschillende rode logo’s na. Er zijn nog steeds vier uitlaatpijpen, ook het grote radiatorrooster met verticale lamellen is van de partij, net als de 20- en 21-duimsvelgen. Simpelweg is alleen de achterbumper anders, omdat die plaats moet bieden aan de laadklep.
Je raadt het al: ook hier klinkt hetzelfde liedje. Het interieur van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé lijkt op dat van de meer burgerlijke modellen. De hoge middenconsole uit aluminium, die omrand wordt met een reeks knoppen en touchschermpjes is nog steeds van de partij. Op het dashboard prijken ook nog steeds het oude infotainmentsysteem uit de E-Klasse en diens digitale tellers.
Om bij de eerste bocht niet tegen de deur te botsen, krijgen de voorste passagiers kuipzetels met rugleuning uit één stuk, maar die zijn weliswaar optioneel. De passagiers achteraan mogen maximum met twee zijn, want de 4-Door Coupé blijft een vierzitter. Op praktisch vlak is het volume van de koffer, die via een grote achterklep toegankelijk is, beperkt tot 335 liter door de elektronica en de batterij. Om dat cijfer in perspectief te plaatsen: dat is minder dan in een A-Klasse...
Het belangrijkste – en meest indrukwekkende – gedeelte als het over de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé gaat. Vooraan krijg je nog steeds de 4.0 V8 biturbo van 639 pk, die zoals steeds wordt gekoppeld aan een negentrapsautomaat. De nieuwigheid zit letterlijk op de achteras: in plaats van een differentieel huist daar een elektromotor van 204 pk, met net daarboven een batterij van 6,1 kWh. Dat lijkt weinig, maar de hogeprestatiecellen met F1-technologie kunnen gedurende langere tijd continue prestaties leveren.
Resultaat: het systeemvermogen bedraagt 843 pk en een enorm koppel van 1.470 Nm. Daarmee kun je een raket lanceren, maar de krachtigste productie-Mercedes ooit schiet daardoor naar 100 km/u in amper 2,9 seconden. De topsnelheid bedraagt in tegenstelling tot andere AMG-modellen 316 km/u.
Een AMG is altijd spektakel, of het nu om looks of motorgeluid bij het starten gaat. Behalve bij deze 63 S E Performance 4-Door Coupé. Het blijft namelijk een plug-inhybride, dus dit ultrakrachtige monster legt zijn eerste kilometers in volstrekte stilte af. Dat zijn weliswaar beperkte kilometers: het elektrische rijbereik bedraagt volgens Mercedes officieel 12 kilometer...
Maar het rijbereik van deze AMG vergelijken met dat van andere plug-inhybrides is de bal enigszins misslaan: Mercedes-AMG heeft immers geen groene ambities. Affalterbach gebruikt de elektronen voor de prestaties, en die tekenen present. Ongeacht de snelheid beschik je altijd over reserve onder het gaspedaal. De elektromotor compenseert de reactietijd van de automaat, en dan ben je meteen gelanceerd. Met een soundtrack van V8-gebulder en digitaal versterkte klank.
Laat je het gas los, dan recupereert deze AMG-kolos beter energie dan eender welke andere hybride. Zodanig zelfs dat we het laadniveau van de batterij voor onze ogen zagen toenemen. Maar wees gerust: je zit nooit zonder stroom en de prestaties nemen nooit af, ongeacht de rijstijl.
Je weet: plug-inhybrides zijn niet goedkoop. In de context van de superrijken is de prijs wel opvallend. De Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé is met 209.935 euro niet bepaald goedkoop, maar gezien zijn prestaties en F1-technologie is hij ‘amper’ 20.000 euro duurder dan de gewone, 639 pk sterke GT 63 S.
Met behulp van elektrificatie heeft Affalterbach niet zomaar de Mercedes met de langste modelnaam ooit gebouwd, en ook niet zomaar de krachtigste. Deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé is in alle omstandigheden een prestatiebeest. Zijn nut? Dat is moeilijker te zeggen, behalve een ingenieursoefening die de knowhow van de Duitsers laat zien.