Wie niet van hoogpotige SUV’s houdt maar wel in de problemen geraakt als het asfalt modderig wordt, hoeft niet langer te vrezen. Het merk met de ster rijdt namelijk een nieuwe verhoogde break voor. De nieuwe C-Klasse All-Terrain vervoegt de rangen van de E-Klasse All-Terrain in Mercedes’ segment van de avontuurlijke breaks.
Klassiek recept
Net zoals je appelstrudel al decennialang op dezelfde manier maakt, is het recept voor zo’n hoogpotige break eigenlijk ook nog steeds hetzelfde sinds Audi er eind jaren 90 de basis voor legde. Bovendien is het eigenlijk niet zo complex...
Mercedes neemt dus de C-Klasse Break, verhoogt de ophanging met 40 millimeter door nieuwe veren en nieuwe, grotere velgen, en dat is het eigenlijk. Of toch bijna, want er zijn uiteraard nog wat koetswerkwijzigingen. De C-Klasse All-Terrain krijgt dus specifieke bumpers vooraan en achteraan, en omgordt de koetswerkranden en wielkasten met zwarte kunststof.
Regel van twee
In het interieur moet je al ver zoeken om duidelijke verschillen op te merken. Heel ver zelfs. Het gaat hier natuurlijk om een extra versie in het gamma van de C-Klasse. Logisch dus dat hij de bekende elementen daarvan overneemt, zoals het dashboard dat wordt gedomineerd door het touchscreen van het MBUX-systeem, of de middelgrote koffer van 490 liter. Toch is er iets anders: de komst van twee extra rijmodi. De eerste heet ‘Off Road’ en moet je dus naast het asfalt helpen. De tweede heet ‘Off Road+’, heeft een invloed op de motorrespons en activeert de afdaalhulp.
De regel van twee gaat voort onder de motorkap, want Stuttgart heeft maar twee motoren voorzien. Het zijn dan nog eens allebei tweeliters. De ene is een diesel en is 200 pk en 440 Nm sterk, de andere draait op benzine en levert 204 pk en 300 Nm. Beide krachtbronnen zijn standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat en vierwielaandrijving, die bij Mercedes nog steeds 4Matic heet.
(Iets) beter
We zouden liegen als we zeggen dat de verschillen die de 40 millimeter hogere rijhoogte opleveren deze C-Klasse All-Terrain transformeren in een heel andere auto. In feite is het enige wat het hogere koetswerk met zich meebrengt meer comfort. De mindere filtering van de gewone berline mag je vergeten, want de verhoogde break zorgt voor gewatteerd comfort. Alleen de versnellingsbak van onze diesel verstoort de sereniteit met zijn trage en onhandige gangwissels.
Toch is een verhoogde break niet (alleen) gemaakt voor het asfalt. Mercedes is zich daarvan bewust en gaf ons de kans om de banden vuil te maken op het offroadterrein van hun ontwikkelingscentrum. Natuurlijk werd alles netjes begeleid en zouden we zelfs de lak niet kunnen beschadigen, maar de C-Klasse All-Terrain legde toch wel een verrassend gebruiksgemak voor de dag. Door de afwezigheid van luchtvering blijft de beperkende factor hier uiteraard de bodemvrijheid. Want hoewel die meer bedraagt dan die van een break, haalt ze niet het niveau van een echte SUV.
All-prijzig
Deze C-Klasse All-Terrain wordt niet alleen geacht het beste van twee werelden te vertegenwoordigen, maar de Mercedes moet ook de brug slaan tussen breaks en SUV’s. De prijs moet dus dezelfde logica volgen, toch? Wel, met 55.297 euro voor de benzine en 56.507 euro voor de diesel is deze nieuwe C-Klasse All-Terrain... 3.000 euro duurder dan een GLC met dezelfde motor.
Conclusie
De nieuwe C-Klasse All-Terrain is een interessante toevoeging aan het gamma van de compacte breaks bij Mercedes. Hij beschikt over effectieve terreinvaardigheden en extra comfort. Toch kan de hogere prijs dan die van de grotere GLC hem wel eens stokken in de wielen steken. Jammer, want wij verkiezen persoonlijk deze stijl boven die van een SUV...