Daar sta je dan, als motorenbouwer die naam en faam verwierf met iconische zes- en achtcilinders, in een wereld waar emissienormen de plak zwaaien en EV’s de komende jaren de markt zullen domineren. AMG weet als geen ander wat er op het spel staat. De laatste hoera voor de auto met verbrandingsmotor hopen de Duitsers nu te vinden via viercilinders met elektrische turbo’s. Wacht, wat?
Milde hybride-AMG
Jep, zowel de nieuwe generatie C 43 als C 63 van AMG teert op een compacte 2.0-liter viercilinder die mag sparren met een elektromotor en elektronische turbo. Waar grote broer C 63 nog een plug-inhybride is, is C 43 een milde hybride.
Mild zouden we de prestaties evenwel niet noemen. Want met 408 pk en 500 Nm koppel moet hij niet onder doen voor zijn voorganger met V6. Niet in het minst omdat AMG de viercilinder pepert met milde hybride-technologie (+14 pk) en een elektrische turbo die turbogaten tot het verleden laat behoren. Toogcijfers? 4,6 seconden van nul naar honderd en een top van 250 km/u.
Rallygenen
Het resultaat is een C-Klasse zoals je ‘m nog nooit hebt gereden. Met een motor die eerder thuishoort in een modern rallykanon dan in een statige Duitser. Dit is, zonder twijfel, het spirituele vervolg op de bloedlijn die Mitsubishi en Subaru de laatste jaren hebben laten opdrogen met hun Lancer Evo en WRX STI.
De gretigheid van de viercilinder richting de rode zone is hallucinant, de 4Matic-vierwielaandrijving valt op geen fout te betrappen en de 9-trapsautomaat legt de zweep er duidelijk op. Met dank aan de achterwielsturing en adaptieve dempers voelt de C 43 AMG bovendien compacter aan dan ‘ie eigenlijk is op onze B-wegen. De tijden dat AMG alleen auto’s kon bouwen om snel rechtdoor te rijden liggen duidelijk achter ons.
Maar…
Alleen knaagt er continu iets in ons hoofd wanneer we op pad zijn met deze C 43 AMG. Want; doet een CLA 45 S niet hetzelfde voor enkele duizenden euro’s minder? En bijkomstig: is 82.643 euro (vanafprijs) niet onnoemelijk veel geld voor een C-Klasse met “maar” een viercilinder? Dat is een bedrag waarmee je ook EV’s op de kop kan tikken die het snot voor de ogen rijden van deze C 43 én fiscaal stukken interessanter zijn.
Toegegeven, een AMG moet je kopen met je hart en niet met je (fiscale) ratio. Maar wie koopt er een viercilinder-C-Klasse AMG met zijn hart? Juist, op die vraag hebben we ook geen antwoord. Meer nog, met een CO2-uitstoot van 202 g/km en een praktijkverbruik van 12,4 l/100 km is deze C 43 in de praktijk niet zuiniger dan zijn voorganger met V6 (208 g/km CO2 en 9,1 l/100km). Waarom niet gewoon die motor uitrusten met een elektrische turbo en milde hybride-technologie?
Beter met stekker?
We zijn misschien wat streng voor deze inzending van AMG. Want bekijk je het in zijn eigen bubbel, dan klopt het pakket helemaal. Dit is een performante sedan of stationwagen met een luxueuze aankleding en piekfijn interieur waarmee je met het grootste gemak illegaal snel kilometers kan maken.
Daarnaast spreken ook zijn looks voor zich. Want geef toe, de huidige generatie C-Klasse is een plaatje om naar te kijken. Deze C 43 AMG is echter niet de sweet spot van het gamma. Dat lijkt ons eerder de C 400 e of C 300 de plug-in. Of, als het dan toch een AMG moet zijn, de C 63 plug-inhybride.
Conclusie
Aan de snelheid waarmee AMG nieuwe modellen tevoorschijn tovert, was het maar een kwestie van tijd voor de bal eens naast doel zou vliegen. Deze C 43 is een absoluut curiosum binnen de AMG-range. Interne concurrentie duwt deze rakker namelijk volledig kopje onder. Ook al is er inherent niets mis met deze C 43.