Voor ons oordeel over het knappe lijnenspel van de Mercedes C-klasse Coupé verwijzen we u graag door onze vorige test. Waardoor we meer ruimte kunnen besteden aan het verschil dat AMG maakt door er een pak meer spierkracht in te schuiven.
Evenwichtige esthetiek
Wanneer je de moeite neemt om een 4.0 biturbo V8 onder de motorkap te lepelen - dezelfde uit de AMG GT - met 476 pk, tot zelfs 510 pk in het geval van de C 63S, dan moet je dat ook in het uiterlijk duidelijk maken. Dus is de C Coupé een beetje breder gezet. Vooraan staan de wielkasten 7,3 cm breder uiteen, achteraan is dat 4,6 cm. Dat brengt de respectieve spoorbreedtes op 1.636 en 1.592 mm. In die wielkasten vind je 18- of 19-duims rubber, vooraan 255 breed, achteraan wordt dat zelfs 285. Geen wonder dat de wielkasten zelf wat extra welving vertonen.
Dat samen maakt de Mercedes C 63 AMG Coupé 1.877 mm breed, wat 6,7 cm meer is dan de gewone C Coupé. Dat is een groot verschil, dat merk je meteen wanneer je hem ziet. Hij krijgt een indrukwekkende uitstraling, ook omdat het radiatorrooster en de bumpers veel expressiever geboetseerd zijn. Hij vindt een mooi evenwicht tussen zachte welvingen en agressieve sportiviteit. Een knapperd dus.
Met of zonder S
We zegden het al, de Mercedes C 63 AMG Coupé is beschikbaar ‚naturel’ of met een S bij. Naturel, dan spreek je over 476 pk en 650 Nm, die laatste al beschikbaar bij 1.750 opm. 0 tot 100 in slechts 4 seconden en de topsnelheid blijft begrensd op 250 km/u. De minimumfactuur bedraagt 81.312 euro. Met de S schuiven we op naar 510 pk, 710 Nm, 3,9 seconden… maar nog steeds 250 km/u… en een factuur van 89.782 euro. In beide gevallen voorziet Mercedes in een optie waardoor je de top kan optrekken tot 290 km/u.
Op het eerste gezicht lijkt het verschil zich vooral te beperken tot ééntiende van een seconde die 8.000 euro kost. Maar er is meer. De S is anders aangekleed, en hij beschikt over andere silent blocs. Die zijn dynamisch geregeld en kunnen zich comfortabeler opstellen dan wel communicatiever bij sportief gebruik. Er is ook nog de Drive Select, die bij de S naast de gewone Comfort, Sport, Sport+ en Individual ook een Race-modus kent. Hier gaan motor en 7-traps dubbelekoppelingsbak op hun radicaalste stand, terwijl het ESP toleranter is. Dit gezegd, het is nog steeds mogelijk om het ESP volledig uit te schakelen.
Zonder S
We zijn op pad getrokken met de S. Je de baas voelen van een dergelijk monster is steeds een belevenis, deze keer misschien meer dan anders. Je voelt je maar zelden echt de meester van een AMG. Doorgaans heb je het gevoel dat je maar best nog wat reserve houdt, of hij zou je flink in de arm durven bijten. In tegenstelling tot een BMW M of een Audi RS, houdt een AMG steeds een echt wild kantje over. Dat gevoel is niet aanwezig in deze AMG. De rauwe V8 is nochtans present, zoals zijn steeds brutale soundtrack duidelijk maakt. Maar hij blijft ook in balans. Je voelt het beest nog wel vanbinnen, maar het blijft beheerst. Dat vertaalt zich in een voortrein die snediger insnijdt en vooral
Is dit uitsluitend het geval in de S? Nee. De conclusie is dus dat de Mercedes C 63S AMG Coupé bestemd is voor dat publiek dat per se het duurste spul wil, of echt naar circuitdagen gaat. Anderen kunnen die 8.400 euro makkelijk op zak houden, ze maken weinig verschil. Met een ‚gewone’ C 63 AMG Coupé haal je al genoeg ‚folie’ in huis.