Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes-Benz Citan Crewbus – De lange versie

Als kloon van de Renault Kangoo, krijgt ook de Mercedes Citan recht op een langere versie en twee recente motoren.

Het huwelijk tussen beide merken lijkt te floreren. Als Crewbus heeft de Mercedes Citan wel mogelijkheden om het waar te maken bij omvangrijke families en taxibedrijven en dergelijke meer. Want naast de chauffeur kan hij zes passagiers plaats geven. Nu, deze Citan wil niet de monovolume zijn waar je al naargelang van je noden de configuratie aanpast. Nee, dit is een transportvoertuig met bescheiden ambities. Maar dat geeft hem meteen ook een eigen charme.

De wielbasis van deze zevenzits Kangoo met een ster groeit naar 3.081 mm, terwijl zijn totale lengte 4.705 mm bedraagt. Breedte en hoogte blijven daarentegen ongewijzigd. Aan boord zijn er geen verrassingen. De Mercedes Citan Crewbus neemt het meubilair van de andere versies over. Het straalt ernst uit, maar er ontbreken wel enkele slimme opbergvakken. Over de indeelmogelijkheden kan je dan weer moeilijk klagen. De stoelen van de derde rij – ze wegen elk 17,5 kg – kunnen afzonderlijk worden weggenomen. De tweede rij laat zich in één beweging plat vouwen. Hierdoor ontstaat een volledig vlakke laadvloer en een kofferruimte van om en bij 3,5 kubieke meter. Da’s handig. In de Crewbus appreciëren we ook de makkelijke toegang tot de derde rij, waar je bovendien echte zitplaatsen aantreft met voldoende been- en hoofdruimte.

Bekende mechaniek

De Citan neemt de meest recente motoren uit de Kangoo over. Zo krijgt de Citan 111 CDI de 1.5 dCi met 110 pk (240 Nm en 115 gr/km CO2), terwijl de Citan 112 het 1.2 TCe benzineblok krijgt met 114 pk (190 Nm en 140 gr/km CO2).

Beide motoren krijgen een Eco start/stop-systeem en een manuele zesbak. Hierdoor vallen zowel de 111 CDI als de 112 best zuinig uit, met respectievelijk 4,4 en 6,1 l/100 km. De acceleratie naar 100 doen ze in 12,3 sec (CDI) en 11,7 sec.

Duitse wegligging

We gaan het hier niet hebben over de hoge zitpositie die kenmerkend is voor dit type voertuigen. Wel viel ons op dat de Mercedes Citan Crewbus CDI 111 stevig en precies aanvoelt. Je vergeet dat je met een bestelwagen onder weg bent. Bovendien lijkt de Citan ook beter geïsoleerd dan zijn donormodel, de Kangoo. Standaard krijgt hij een ESP-systeem dat bijzonder discreet ingrijpt. Dat versterkt het veiligheidsgevoel. De 110 pk blijken dankzij de goede spreiding van de versnellingsbak ruim voldoende om de Citan een vlotte indruk te geven. In de stad is het wel wennen aan de draaicirkel van 12,4 meter. Maar wie dit type voertuig gewoon is, zal daar misschien niet van opschrikken. Voor de anderen is het vast niet lang wennen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer