In zijaanzicht maakt de Citan zijn verwantschap met de Kangoo het meest duidelijk. De hele kooi deelt hij met de Franse ludospace, alleen vooraan en achteraan heeft hij eigen kenmerken om zich te onderscheiden van zijn Franse broer. Vooraan neemt hij wat trekjes over van de A-klasse, een geslaagde zet. Achteraan straalt hij dan wat meer ernst uit door zijn hoekige vormen. Tot zover doet hij wel zijn best om wat meer de normen van het Duitse merk over te nemen en zich een serieuzer imago eigen te maken.
Chiquer
Achter het stuur valt op dat de Duitsers het bovenste gedeelte van het dashboard onder handen hebben genomen. Ook hier is meer ernst aan de dag gelegd, met onder andere een centraal gedeelte dat heel hoog komt opzetten in het dashboard. Zwart plastic neemt de bovenhand, waar je in de Kangoo meer gekleurde delen aantreft. Mercedes heeft ook meer eigenheid aangebracht in de details. Zo tref je de typische Mercedes hefboom aan links naast het stuur, die zowel lichten als ruitenwisser regelt.
Goed, dat geeft wat meer Mercedes-gevoel voor je centen, maar er zijn ook twee nadelen aan verbonden. Het platte A4-bakje op het dashboard zoals in de Renault is hier verdwenen, en je kan geen geïntegreerde gps kiezen. Volgens Mercedes ligt de verklaring bij het feit dat het merk geen akkoord heeft met TomTom, zoals Renault wel heeft.
In cijfers lijken beide voor het overige wel identiek. De Citan behoudt de achterbank met drie zitplaatsen, en de koffer is tussen 685 liter en 3.000 liter groot.
Meer dynamiek
Onder de motorkap van onze 109 CDI treffen we de 1.5 dCi van Renault aan, met 90 pk. Een motor van Franse oorsprong dus. Voor een familiewagen trekt hij zich best aardig uit de slag. De hernemingen zijn correct, en je merkt niet echt dat hij geen zesde versnelling heeft, noch in het gehoor, noch aan de pomp. We beëindigden onze test met een gemiddelde van 6 l/100 km, waar Mercedes 4,6 liter opgeeft.
De wijzigingen die Mercedes aan het onderstel aanbracht, maken dat de Citan wat platter door de bocht stuurt dan zijn Franse broer. Dat dankt hij aan een iets steviger ophanging. Daarvoor boet je natuurlijk wel wat aan comfort in, al blijft hij ook op dit vlak correct presteren.
Ook duurder?
De grootste verbazing komt op het einde, wanneer we naar de prijzen gaan kijken. De Citan Combi 109 CDI kost bij Mercedes 18.609 euro. Een vergelijkbare Kangoo Expression kost bij Renault… 19.450 euro. De Mercedes is dus bijna 1.000 euro goedkoper dan de Renault! ESP en hellingassistentie zijn standaard inbegrepen, maar niet de radio/cd, de boordcomputer of zelfs maar het make-up spiegeltje. Met vergelijkbare uitrusting is de prijs dus quasi dezelfde. Om zo alvast de goedkoopste Mercedes te zijn.