We zijn samen uit geweest hoor, voor wie daar aan zou twijfelen. Geheel volgens het ritueel op persvoorstellingen, volgde de ene na de andere merkverantwoordelijke op het podium om ons op het hart te drukken dat de nieuwe Mercedes CLA de beste danspartner ooit zou zijn… in theorie. In de praktijk bleven onze verwachtingen onvervuld. De CLA had evengoed niet kunnen opdagen.
De feiten
Laat ons eerst en vooral naar de feiten kijken. Zo is het overduidelijk dat de nieuwe CLA er wat styling betreft enorm op vooruit gaat. Hij wint centimeters in de breedte, de lengte en in de wielbasis. Met het nieuwe gezicht dat inspiratie haalde uit de A-klasse en vooral met een achterkant waar de zware lichtblokken van zijn voorganger verdwenen zijn, wint de CLA alleen maar aan verleidingskracht.
Hij is ook ruimer, want de CLA biedt voortaan plaats aan vier inzittenden van elk 1,80 meter. Daarbij raakt achteraan niemand met de knieën de stoel vooraan. De ruimtewinst is vooral voor de passagiers achteraan, want de koffer schiet een beetje aan volume in. Maar 460 liter blijft nog steeds heel acceptabel. De opening van de kofferklep is toegenomen, wat de koffer handiger maakt.
Daarnaast toont Mercedes dat de CLA aan de top staat wat technologie betreft. Hij kan over min of meer hetzelfde arsenaal beschikken als een S-klasse. Het brede digitale dashboard met twee schermen is een optie. Hij kan het MBUX-multimediasysteem met kunstmatige intelligentie krijgen, wat een natuurlijker stembediening moet opleveren en tal van online diensten. De CLA krijgt nog tal van andere mogelijkheden die de lange optielijst vullen om daar een obscuur bestaan te leiden.
Geen basismodel
We blijven bij de theorie met het motoraanbod. De CLA neemt de mechaniek van de A-klasse over, maar niet diens basismotor: een benzine met 109 pk. Hij trapt af met een 1.3 benzinemotor met 136 pk of met 163 pk. Daarboven neemt de 2-liter benzine plaats met 190 pk of met 224 pk. Er is één 1.5 diesel met 116 pk. De 7G-DCT dubbelekoppelingsbak is standaard voor alle motorversies, behalve de 136 pk benzine. Die krijgt een manuele zesbak. De 2-liter benzinemotoren kunnen ook 4Matic vierwielaandrijving krijgen.
Op het podium zagen we mensen defileren die het hadden over verbrede sporen, over hoe goed de CLA wel op de weg ligt, wat de dynamische capaciteiten van het onderstel zijn, hoe sportief en precies het stuur wel is afgesteld, en dat de nieuwe CLA erg leuk om rijden is. We weten dat Mercedes de afgelopen jaren stevig aan zijn reputatie getimmerd heeft, zowel wat dynamiek maar ook wat comfort betreft. We weten dus dat we weinig reden hebben om aan de woorden van Mercedes te twijfelen. Alleen bestaat onze job er ook uit om dat te verifiëren. En net daar bood Mercedes zijn rain check aan.
Zes uur hebben we kunnen rijden… waarvan 10 minuten op wegen die een beetje een bochtig karakter leken te vertonen. Jammer dus, maar wat de dynamische ervaring van de CLA betreft zijn wij het die u een rain check moeten aanbieden. Nochtans voel je zo dat het potentieel aanwezig is. Wat we u wel kunnen zeggen is dat de Mercedes CLA verbazingwekkend stabiel blijft bij hoge snelheden op de Autobahn (230 km/u). Dat de CLA 250 met zijn 224 pk erg stevig accelereert. Dat de CLA 220 met 190 pk niet zo heel veel moet onderdoen voor een lagere prijs. En dat op rijkswegen waar vrachtwagens het tempo bepaalden, de CLA 180d (116 pk diesel) slechts 4,3 l/100 km verbruikt. En dat Mercedes meer werk had moeten maken van het wegwerken van diens trillingen die je in het stuur en in de pedalen voelt.
Terwijl wij rondtoerden in de regio rond München voor de testritten, stuurde Mercedes een communiqué rond over de CLA AMG 35 met 306 pk. We kunnen maar hopen dat deze keer de constructeur zijn huiswerk wat beter maakt voor diens presentatie.
De nieuwe Mercedes CLA begint aan 30.613 euro.
Mercedes CLA 200 |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.332 cc |
163 pk bij 5.500 opm |
250 Nm bij 1.620 opm |
0-100 km/u: 8,5 sec |
Top: 229 km/u |
Verbruik: 6,2 l/100 km |
Testgemiddelde: 8,1 l/100 km |
CO2 : 142 g/km |
Prijs: 32.459 euro |