Net als de CLS neemt ook de Mercedes CLA de stijlkenmerken van de coupé over voor de break. Dit leidt tot een achterstijl en kofferklep die al snel hun daling inzetten, een effect dat visueel nog versterkt wordt door de kleine zijruitjes achteraan en de beperkte hoogte. De CLA Shooting Brake is slechts 3 millimeter hoger dan een CLA berline. Voor het overige hebben beide identieke afmetingen: 4,63 meter lengte voor 2,03 meter breedte. Ze delen ook dezelfde lichtblokken voor- en achteraan. Ook hier stelt Mercedes een uitgebreid personaliseringsprogramma ter beschikking, met soms heel opzichtige keuzemogelijkheden…
Plaats voor vier
U zal het uit de cijfers ook al wel afgeleid hebben dat, in tegenstelling tot een E-klasse break, de CLA Shooting Brake niet het antwoord op al uw vragen is bij een verhuis. Zijn kofferklep bijvoorbeeld is klein en rond. Hij beschikt evenmin over een vlakke laaddorpel. Je beschikt dus maar over een beperkte toegang tot een koffer die slechts 495 liter laadruimte heeft voorbij de achterbank. Leg die plat en er komt 1.354 liter vrij, wel met een vlakke laadvloer dan.
Er is ook een aangename verrassing. Ondanks zijn postuur en afmetingen, vinden passagiers van 1,80 meter toch vlot en comfortabel een plaats op de achterbank. Vier volwassenen kunnen makkelijk een lange reis aan in deze Mercedes CLA Shooting Brake.
Natuurlijk komt het interieur over uit de CLA. Dit betekent een mix van moderne en retro-attributen, met bijvoorbeeld chroom elementen rond de ventilatiemonden. De boordplank komt wel wat beladen over, met zijn talrijke toetsen en het multimediascherm dat als een tablet boven het dashboard uitsteekt.
Goed compromis
Onder de motorkap van deze CLA 200 Shooting Brake vinden we een kleine 1.6 benzinemotor met 156 pk. In onze testwagen vonden we daar bovendien de zeventraps G-DCT automaat bij. Een aangename combinatie, die echter wat pit mist, ondanks een knappe acceleratietijd naar 100 in 8,7 seconden. Het gevoel mag dan wat minder zijn, over de aanwezigheid van power heb je eigenlijk nooit te klagen. De versnellingsbak reageert snel bij een inhaalmanoeuvre en hij laat de motor vlot in toeren klimmen bij de acceleraties. Het onderstel is op zijn taak berekend, het stuur reageert precies. Het onderstel is aan de harde kant, maar Mercedes pareert die kritiek met de facelift van de A-klasse. Toch is de hardheid niet van die aard dat je passagiers hoort klagen.
Het verbruik dan. Mercedes rekent 5,6 l/100 km voor en 132 gr/km CO2, met dank aan de uitstekende Cx-waarde van het koetswerk van 0,028. In de praktijk moet je 1,2 tot 1,5 liter meer incalculeren.
De prijs van de ster
De CLA 200 is niet het krachtigste model in de reeks. Mercedes rekent een basisprijs aan van 33.517 euro, wat slechts 605 euro meer is dan de prijs van de coupé. Dat is al een flinke prijs, waar je nog een hele reeks opties moet bijtellen. Onze testwagen kwam zo al op meer dan 40.000 euro uit, zonder dat hij over bijvoorbeeld automatische airco beschikte. Dan had de afwerking en het kwaliteitsaanvoelen beter gemogen. Opnieuw, een kritiek die Mercedes met de facelift van de A-klasse corrigeert. Nu stoorden we ons aan het gekraak van de plastic onderdelen uit het interieur dat op slecht wegdek te horen viel. Niet wat we gewoon zijn van Mercedes.