Het delen van componenten bij Mercedes is bijna een traditie geworden, en dan vooral sinds de ontwikkeling van hun compactere serie. Je weet wel, alle modellen die zijn afgeleid van de A-Klasse. En aangezien zij hun chassis, transmissies en technologische elementen delen, geldt dat ook voor de motoren. Zowel in Stuttgart als in Affalterbach is het hetzelfde liedje.
Vier verrassende cilinders
Hoewel alle compacte Mercedes-modellen gelijk zijn, zijn sommige iets meer gelijk dan andere. Dit is het geval met de CLA Shooting Brake, onbetwistbaar het mooiste model in het Duitse instapgamma. Over smaak en kleur valt natuurlijk niet te twisten, maar het is duidelijk dat de AMG-behandeling de stijl van deze kleine shooting brake nog versterkt.
De ingesneden bumpers, grote velgen en vier uitlaatpijpen zetten de toon, maar het gaat niet alleen om schijnvertoon. Onder de motorkap ligt namelijk een van de krachtigste viercilindermotoren ter wereld! In de CLA is hij alleen verkrijgbaar in zijn sterkst mogelijke vorm, die 45 S aandrijft. De 2.0-liter turbo produceert 421 pk en 500 Nm koppel. Gekoppeld aan vierwielaandrijving en een achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling, brengt deze pittige krachtbron de compacte Duitser in 4,0 seconden naar 100 km/u.
Een beetje supercar
Natuurlijk is dit opgepompte blok niets nieuws. We hebben er al een voorproefje van gehad in de GLA 45 S. Die crossoverbroer is echter aanzienlijk beschaafder dan de CLA Shooting Brake. De ervaring in de break is veel meeslepender, vooral dankzij de lagere rijpositie.
Efficiëntie viert ook nog steeds hoogtij. Met een druk op de knop van het stuurwiel kies je de individuele modus – naar onze smaak is dat alles dynamisch, behalve de ophanging. De CLA 45 S laat ons sprakeloos achter bij langdurig rijden. De grip die de vierwielaandrijving biedt wordt alleen beperkt door de banden, terwijl het chassis nooit moe lijkt te worden in de bochten. De achterkant speelt zelfs mooi mee, of je nu je voet even van het gas tilt of net volgas een bocht uitkomt, dankzij het torque vectoring-systeem op de achteras.
Voor de alledag?
Zoals u ziet, is een saaie rit in de CLA 45 S onmogelijk. Dat gezegd hebbende, er is ook geen enkel moment van rust. In het dagelijkse verkeer verbergt de AMG-bom zijn ruwe en stuntelige sportiviteit met evenveel terughoudendheid als een Engelsman tijdens een voetbalwedstrijd. Alleen al bij het starten brult en ploft de uitlaat erop los.
Hoewel de versnellingsbak, wanneer deze aan zijn lot wordt overgelaten, de viercilinder onder de 2.500 tpm houdt, zit er steeds genoeg kracht onder het pedaal. Maar het meest storende aspect is echter de demping, die ongeacht de rijmodus veel te hard is. Maar we kunnen deze kleine misser best vergeven, want per slot van rekening kun je niet de prestaties van een supercar en het comfort van een Rolls hebben...
Conclusie
Met een basisprijs van € 77.440 staat de Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake – om de volledige naam te gebruiken – niet alleen aan de top van het CLA-gamma, maar ook aan de top van het compacte Mercedes-gamma. Het prijskaartje is natuurlijk aanzienlijk, maar deze opgepepte shooting brake biedt een combinatie van prestaties, dynamiek en ruimte die niemand kan evenaren...