Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Mercedes CLE, drie vliegen in één klap (2024)
Félix Bouland · 23/04/2024 · 5 min gelezen
De nieuwe Mercedes CLE staat voor een zware taak, want hij moet de coupéversies van de C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse vervangen. Slaagt hij daarin? Autoscout24 doet de test!
In het kort
Hoewel de nieuwe CLE zowat alle voorgaande coupes van het merk met de ster moet vervangen, kan je ‘m gemakkelijk zien als de nieuwe C-Klasse Coupé. Niet in het minst omdat hij veel elementen deelt met de andere varianten van de C-Klasse. Daar is niets mis mee, want de nieuwkomer is een aangename, comfortabele coupé.
Mercedes is zijn modellengamma aan het opschonen. De C-Klasse Coupé en E-Klasse Coupé worden vervangen door de nieuwe CLE. Een nieuwe naam voor een auto waarmee we al heel vertrouwd lijken te zijn...
Exterieur
Niemand zal het je kwalijk nemen als je deze nieuwe CLE omschrijft als een C-Klasse Coupé... nou ja, behalve de marketingmensen bij Mercedes. Dit nieuwe model is dan wel een klasse apart, hij leent ook heel wat designelementen van de recente C- en E-modellen. Afgezien van de terugwijkende daklijn is de voorkant typerend voor het merk met de ster, met een grille met haaienneus waarop het embleem trots in het midden prijkt. De achterkant introduceert een nieuwe visuele signatuur die eenvoudig maar elegant is.
Wat niet meteen opvalt, is de grootte van deze coupé. Met 4,85 m is deze nieuwe CLE niet alleen 10 cm langer dan een C-Klasse, hij is ook 16,4 cm langer dan de vorige C-Klasse Coupé en zelfs 15 mm langer dan de nieuwste E-Klasse Coupé. Hoewel de CLE is gebaseerd op het MRA2-platform van de nieuwste C- en E-modellen, heeft hij een royale wielbasis van 2,86 meter.
Interieur
De riante wielbasis zorgt natuurlijk voor een grob extra ruimte in het interieur. Al moeten we eerlijk blijven: de CLE blijft een coupé. Dus hoewel hij binnenin meer comfort biedt, met meer hoofdruimte en meer beenruimte dan de vorige C-Klasse Coupé, zijn de achterzetels niet de meest comfortabele. Voorin is het echter een ander verhaal. Terwijl we teleurgesteld waren over het comfort van de stoelen in de E-Klasse, zitten deze eendelige sportstoelen lekkerder en zijn ze beter opgevuld.
Voor de rest is het eerlijk om te zeggen dat het dashboard rechtstreeks uit de nieuwste C-Klasse komt. Met de meetlat in de hand zal Mercedes je trots vertellen dat het 11.9-duim centrale scherm zes graden meer richting de chauffeur is gekanteld. Het verschil is echter minimaal, aangezien het hetzelfde scherm is als het instrumentenpaneel. Opvallend is dat, net als bij de C-Klasse, het geheel mooi is, maar dat het onderste deel van het dashboard wordt gedomineerd door slordige kunststoffen.
Motor
Een C-Klasse Coupé dan? Wel, de motoren maken opnieuw het verschil. Althans, de motorkeuze van Mercedes. Terwijl de C-Klasse uitsluitend wordt aangedreven door 4-cilinders - inclusief de AMG's - is de CLE uitgerust met twee zes-in-lijn benzinemotoren. De CLE 450 levert 381 pk, terwijl de 53 AMG dezelfde motor heeft, dit keer met 449 pk. Genoeg om in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren.
Naast deze motoren is er de CLE 300 (4-cilinder benzine, 258 pk), CLE 200 (4-cilinder benzine, 204 pk) en... de CLE 220d! Ja, in deze wereld van elektrische auto's en oplaadbare hybrides biedt Mercedes nog steeds een Coupé aan met een 4-cilinder dieselmotor. Dit blok, dat loopt op “demonische stookolie”, levert 200 pk en 440 Nm koppel. Uiteindelijk zijn alle CLE's uitgerust met een automatische versnellingsbak met 9 versnellingen, terwijl vierwielaandrijving alleen beschikbaar is voor de benzinemotoren.
Rijgedrag
Zeggen dat rijden met een CLE afwijkend is vergeleken met al het andere dat Mercedes doet, zou een leugen zijn! Alle auto's met de ster delen immers dezelfde bouwstenen en dezelfde filosofie. Dat gezegd zijnde, de auto is nét wat dynamischer dan zijn stalgenoten. Dat is vooral te danken aan de directere voorkant van deze CLE. Bovendien kan hij optioneel worden uitgerust met vierwielbesturing.
De demping is ook iets minder laks bij kleine oneffenheden. Dit helpt de CLE om een groter gevoel van sportiviteit te bieden zonder afbreuk te doen aan het algehele comfort. We testen hier de CLE 220d, maar hoewel het onderstel schittert door zijn efficiëntie, zijn we meer onder de indruk van de stilte van de dieselmotor. Dit was een punt van kritiek in de C en E, ongeacht de brandstof, maar deze CLE lijkt te profiteren van extra geluidsisolatie. Zuinigheid blijft echter het parool. Zonder er echt op te letten, kwam ons gemiddelde verbruik uit op 5,3 liter/100 km, maar we blijven er zeker van dat het beter kan...
Prijs
Met een prijs vanaf € 64.130 is de Mercedes CLE niet echt goedkoop te noemen. Erger nog, de concurrent uit München is meer dan 10.000 euro goedkoper. De diesel begint bij € 66.550, terwijl de AMG-variant € 88.935 kost.
Besluit
De nieuwe Mercedes CLE is een fraaie evolutie van de C-Klasse Coupé. Dankzij zijn groei, grotere ruimte en krachtige motoren zal hij ook diegenen aantrekken die een E-klasse Coupé wilden. Met het comfort en de luxe die daarbij horen.