Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes-Benz CLS – Scoren in stijl

De vierdeurs coupé waarmee Mercedes een halve revolutie ontketende, is aan zijn tweede generatie toe. Ook deze keer weer heeft hij tonnen karakter, en enkele bijzonder fijne motoren. Een aangename kennismaking.

De CLS ziet er opnieuw bijzonder geslaagd uit. En zeer windvriendelijk bovendien. Zijn aerodynamische vorm levert hem een gunstige cW van 0,26 op. Hij blijft een karakterkop die je er in het verkeer meteen uithaalt. Alleen over de achterkant zijn we minder laaiend.

Hoogstandje

Technisch is de CLS opnieuw een hoogstandje. Alle Mercedes-kunnen in één auto verzameld, voor wie voldoende centen aan de opties wil hangen tenminste. Net als bij het vorige model, grijpt deze bijna 5 meter lange Benz terug op componenten van de E-klasse. Hoewel, standaard beschikt hij reeds over 12 rijhulpen. Het zou ons te ver leiden ze allemaal te bespreken. Wel willen we meegeven dat dit de eerste niet-A- of B-klasse is die een elektromechanische stuurbekrachtiging krijgt. De ingenieurs zijn er in geslaagd het Mercedeskarakter mooi over te brengen: zacht, comfortabel, maar toch precies. Bravo.

De luchtvering is een optie, maar net als in de Audi A7 Sportback weet ze ons niet te bekoren. De standaard vering werkt consistenter en verdient de voorkeur. Dynamisch moet deze Mercedes de Audi A7 Sportback laten voorgaan, maar daar maken ze bij Mercedes geen punt van. Mercedes is comfort, al de rest is bijzaak. En met een toegetakeld wegdek als het onze, zou een comfortkeuze wel eens de betere kunnen zijn.

2 diesels, 1 benzine

Mercedes start met een bescheiden, maar interessant motorenpallet: 2 diesels en 1 benzine. Vanaf volgend voorjaar is de CLS beschikbaar met de 2.1 viercilinder turbodiesel (CLS 250 CDI). Deze is 201 pk en 500 Nm sterk, en beschikt over een zeventrapsautomaat. Zijn voordelen: krachtig en zuinig (officieel 5,1 l/100 km, CO2: 134 gr/km). Nadeel: hij maakt nogal kabaal. Dankzij de versnellingsbak valt het in lage toeren nogal mee, maar eens je wat meer verlangt is hij toch echt te luidruchtig.

Wie meer comfort wil, is beter af met de 350 CDI. De 3.0 zescilinder beschikt over 265 pk en 600 Nm koppel, wat hem toelaat in 6 seconden aan 100 km/u te staan. Volgens Mercedes volstaan 6 l/100 km (CO2: 159 gr/km).

Bijna even zuinige benzine

Wat een verrassing dan, dat de CLS 350 benzine – eveneens een V6, maar dan een 3.5 – volgens Mercedes slechts 0,8 liter meer verbruikt dan de 350 CDI. Dat dankt hij aan brandstofbesparende maatregelen als start/stop, waarop de 350 CDI nog tot volgend voorjaar moet wachten.

Het interieur straalt opnieuw de luxe uit waaraan we in de vorige CLS gewend raakten. Reizen is nog altijd voor 4 inzittenden voorbehouden. Wie meer ruimte wil, moet naar de echte E-klasse grijpen. De zachte plastics in het dashboard hebben – om ecologische reden nog wel, de productie vreet blijkbaar stroom – plaats gemaakt voor leder. Klasse heeft het in elk geval. Dat mag ook wel, want we bevinden ons in de hogere prijsklasse.

De CLS 250 CDI kost bijvoorbeeld 62.436 euro, voor de CLS 350 CDI dikt de factuur al aan tot 66.066 euro en de CLS 350 benzine is de voorlopig duurste, aan 69.454 euro. En dan moet je nog de optielijst openslaan.

Bent u op zoek naar een tweedehands Mercedes ? Zie onze Mercedes occasies.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer