Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes A klasse – A, zoals in aanvalsplan

Nauwelijks een maand na de Audi A3 bevinden we ons achter het stuur van een andere belangrijke nieuwkomer in dit segment: de Mercedes A-klasse. Radicaal anders dan het vorige model, en dat is slechts nieuws voor de concurrentie.

Meer dan ooit neemt de nieuwe A-klasse de Audi A3 en de BMW 1-serie op de korrel. Want aan de degelijkheid van deze gevestigde waarden kan niet getwijfeld worden, maar evenmin kunnen we ze betichten van creatief design. En dat is iets wat deze nieuwe Mercedes – net als de Volvo V40 overigens – wel in rekening kunnen brengen. En wat ook enkele hoofden die al richting Audi- en BMW-dealer gingen, alsnog van koers kan doen wijzigen.

Nieuw imago

Verbazend, het is het meest conservatieve merk dat plots het meest creatief uit de hoek komt. Een gewaagde zet die volgens ons zeker zal lonen. Je mag de nieuwe A vanuit alle hoeken bekijken, zowel binnen als buiten, en kom dan nog eens zeggen dat we hier met een bakkerskarretje te maken hebben. Het imago van de oerconservatieve keuze zal Mercedes nog lang met zich mee dragen, maar het is duidelijk dat onderaan het gamma deze A-klasse er alles aan doet om fris voor de dag te komen. Hij belooft een succes te worden, en met wat we weten van de productplanning van Mercedes durven we te stellen dat er nog leuke tijden in het vooruitzicht zijn bij Mercedes.

Met de A-klasse wil Mercedes zijn intrede doen bij een nieuw publiek. Een publiek dat niet alleen valt voor een sportief design, maar dat ook begaan is met technologie. Zo is het infotainment systeem ontwikkeld met compatibiliteit met de iPhone in gedachten, en ook de Android-versie is al onderweg.

De kleine Mercedes toont zich bovendien ruimer dan je zou denken. Goed, de koffer is met 341 liter aan de kleine kant, maar binnen een lengte van 4,31 meter heeft Mercedes toch vlot plaats weten te creëren voor vier volwassenen.

Keuze te over

Mercedes kiest uitsluitend voor viercilinder turbomotoren voor de voorwielaangedreven A. Dat gaat van een 1.6 met 122 pk (A180) naar een 2.0 met 211 pk (A250) bij de benzines, en van een 1.8 109 pk (A180 CDI) of één met 136 pk (A200 CDI). De 177 pk krachtige 220 CDI is voor december. Opgelet, Mercedes brengt wel twee variaties van de A180 CDI. Er is de ene, met de 1.8 en met 7 G-DTC dubbele koppelingsbak (die op zowat het hele gamma beschikbaar is) en die stoot 109 gr/km CO2 uit. Maar er is ook een versie met manuele zesbak en 98 gram CO2. Het gaat hier wel om een 1.5 motor. Tiens, doet dat geen belletje rinkelen. Ja, hier hebben we een eerste vrucht van de samenwerking tussen Renault en Mercedes. Een Franse motor in een Duitse auto.

Stop/start is standaard op alle versies. De basis A180 begint aan 24.926 euro, de A180 CDI kost 25.289 euro. Prijzen op het niveau van Mercedes, al valt toch op dat het Duitse merk gezocht heeft om zich zo concurrentieel mogelijk op te stellen. Bovendien is de standaarduitrusting beter dan anders bij Mercedes.

Ballerina

Voor een testverslag met een dieselversie komen we later bij u terug, maar we hebben alvast genoten van onze eerste kennismaking met de A200 benzine. Uitgerust met manuele zesbak, is die goed voor 156 pk, 5,5 l/100 km, 129 gram CO2, 224 km/u en 8,4 sec tot 100. Hij kost 27.950 euro. In eerste, tweede en derde gaat de 1.6 soms als een razende tekeer. Daarna komen we in de overdrive versnellingen terecht, en zelfs met zijn koppel van 250 Nm vanaf 1.250 opm (beter dan een diesel) heeft hij het op dat moment moeilijk om nog vlot vaart te maken.

Desondanks, en zelfs met een versnellingsbak die voor verbetering vatbaar is, toont de A

Met deze A-klasse kan Mercedes terecht uitpakken. De concurrentie heeft reden om zich zorgen te maken, en dan zeker de vaste waarden. We kijken nu al met ongeduld uit naar de komst van de volgende leuke A: de A45 AMG. Die is voor begin volgend jaar.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer