Wist u dat 66% van de kopers van een A, B, CLA of GLA voorheen een ander merk trouw zweerden. Dat is een mooie veroveringsscore. Weet ook dat de kopers van deze Mercedestypes gemiddeld 13 jaar jonger zijn dan de rest van het Mercedespubliek. Je kan dus wel stellen dat de A-klasse perfect zijn beloftes heeft waargemaakt voor Mercedes, dat nu bij de update gelijkaardige risico's uitsluit.
102 pk
Uiterlijk blijft de A-klasse trouw aan zichzelf. Alleen de lichtblokken krijgen een gewijzigd design, net als het radiatorrooster. Er is meer keuze uit stoffen voor de interieursbekleding en je voelt wat meer kwaliteit. Maar het zou verkeerd zijn te denken dat de facelift hierbij stopt.
Onderin herprogrammeert Mercedes het aanbod. De A160 is het nieuwe basismodel. Hij neemt de 1.6 turbobenzine uit de A180 over, maar is al met 102 pk en 180 Nm tevreden. Het goede nieuws is dat je nu al met net iets meer dan 23.000 euro over een nieuwe Mercedes kan beschikken. De catalogus krijgt er ook een A180d BlueEfficiency Edition bij, waarvan de 1.6 diesel met 109 pk een CO2-uitstoot opgeplakt kreeg van 89 gr/km en een gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km. Hij kost 26.378 euro. We zien ook manueel geschakelde versies van de A250 en A250 Sport (211 pk en 218 pk), met zesbak.
Drive Select
Mercedes heeft bovendien een antwoord geformuleerd op één van de vaakst gehoorde kritieken op de A-klasse, en zeker op de sportieve versies. Het gaat om de wat harde vering van de Mercedes A-klasse. Behalve de BlueEfficiency kunnen alle versies een Drive Select krijgen, op sommige versies is die zelfs standaard gemonteerd. Met die Drive Selectknop kan je kiezen tussen vier rijmodi: Sport, Eco, Comfort en Individual. Het systeem grijpt in op motorkarkteristieken, airco en de snelheid van de gangwissels van de zeventrapsdubbelekoppelingsbak, indien aanwezig.
Alleen, om Drive Select pas echt goed te doen werken op het comfort, heb je ook een gestuurde ophanging nodig. Die voor het eerst op een A-klasse opduikt. Mercedes heeft ook nog een tussenoplossing bedacht. De A-klasse krijgt ook een extra passief chassistype: naast het bestaande 'comfort' en een verlaagd 'sport' onderstel, komt er ook een verlaagd 'comfort' chassis. Dat ligt ook 15 mm lager vooraan en 10 mm achteraan. Je krijgt er de juiste look mee, spaart je ruggengraat, maar hij is iets minder dynamisch. Zeg maar, een Belgisch compromis.
150 pk is een minimum
De A160 was niet aanwezig op de voorstelling. We zijn dan maar op pad getrokken met een oude bekende, de A200 met 1.6 turbobenzine met 156 pk. Dat is niet de meest sportieve in het gamma, maar zijn genereuze mechaniek en zijn chassis met lichte voortrein en uitstekende communicatie, bieden een goed compromis. De achtertrein is gezond en speels voor wie weet hoe hem te plaatsen. Deze versie weet hoe hij zijn bestuurder moet plezieren. Hij toont ook wel aan dat in een A-klasse 150 pk en 250 Nm het absolute minimum is. Verwacht van de A160 niet meer dan een comfortabel transportmiddel waar een ster op kleeft. Dat is toch al niet slecht op zich.
Voor wat wij het minimum vinden, een A200, moet je al op 28.677 euro rekenen. We hebben ook de A45 AMG gereden, waarover binnenkort meer.