Volgens een EU-studie rijdt in 2050 nog slechts 5% van de auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. 25% gebruikt waterstof als aandrijfkracht, 35% is plug-in hybride en hetzelfde aandeel gaat naar de volledig elektrische auto’s. Op die toekomst is Mercedes zich volop aan het voorbereiden.
Momenteel beschikt het merk over een zestal hybrides in zijn gamma. Maar er zijn een pak voertuigen met alternatieve aandrijving op komst. Mercedes heeft momenteel al 15 miljoen elektrische testkilometers achter de rug. Het resultaat zien we onder meer in de Smart Electric Drive (sinds 2007 aan een commerciële carrière bezig), de A-klasse E-cell (waarvan de eerste 500 stuks begin 2011 worden geleverd) en de B-Klasse F-cell (70 stuks in Californië begin 2011). En ook bij de bedrijfwagens zoekt Mercedes naar alternatieven. Ten vroegste in 2013 mogen we ons ook aan een beperkte oplage van de e-SLS verwachten.
Op circuit
Maar we kunnen u nu wel al verklappen dat die elektrische SLS al even geweldig over het circuit scheurt als zijn benzinebroer. Nu ja, met 530 pk en 880 Nm koppel uit 4 elektromotoren weet hij zich wel uit de slag te trekken. De vier motoren zitten vlakbij de wielen, en drijven elk een wiel aan. Elektronica coördineert het geheel. Wel beschikt de elektrische SLS over zoveel power dat je de wielen aan de binnenkant van de bocht makkelijk aan het slippen krijgt.
A-klasse 255 kilometer verWaar in de SLS vermogen op de eerste plaats komt, wil de elektrische A-klasse een volwaardig elektrisch alternatief voor alledaags transport worden. Hij heeft een rijbereik van 255 km. De lithium-ion accu’s hebben een plek onder de vloerplaat gekregen, en voorzien de elektrische motor (220 Nm) van stroom.
Hij stuurt vlot, en tot 50 km/u geeft hij zelfs een E350 CDI het nakijken in de acceleratie. Compleet uitstootvrij volgens de enen, anderen schetsen een genuanceerder plaatje. Wanneer je in rekening neemt dat de energie om de batterijen op te laden van kerncentrales en kolencentrales komt, dan loopt de gemiddelde CO2-uitstoot op tot meer dan 100 gr/km. Vraag is of je dan ook de energie die verbruikt wordt bij de raffinage van klassieke brandstoffen mee in rekening moet brengen?
B-klasse F-cell: 500 kilometer
Dezelfde elektromotor vind je ook terug in de B-klasse F-cell. Maar zoals de naam het aangeeft worden de batterijen hier opgeladen door waterstof. Aangezien de batterijen continu opgeladen worden, is een kleinere hoeveelheid nodig, wat de kost enigszins drukt. Want de prijs van de accu’s blijkt toch wel de achilleshiel van de elektrische voertuigen.
Waterstof is een restproduct uit de chemische nijverheid, en kost op zich weinig. Een kilogram is goed voor een rijbereik van 100 km en kost zo’n 8,50 euro. Daarmee staat hij nu op min of meer gelijke voet met de klassieke brandstoffen, maar volgens Mercedes kan de kost voor waterstof op termijn terugvallen naar 2 tot 3 euro (zonder accijnzen, nvdr).
Tanken
Alleen, voor we kunnen omschakelen op waterstof, is een tankinfrastructuur nodig. In Duitsland spreekt men van een duizendtal tankpunten, goed voor een investering van 1 miljard euro. In België is momenteel 1 commercieel tankstation. Een onoverkomelijke kost? Niet volgens Mercedes, dat er op wijst dat de schrootpremies in Duitsland de regering 4 miljard euro gekost hebben.