Je kan mooi stellen dat het uiterlijk van een auto vooral een kwestie is van persoonlijke smaak. Maar wie onbewogen blijft bij het zien van de sensuele en atletische vormen van deze Mercedes C-klasse cabrio, die heeft gewoon geen affiniteit met Mercedes. Zeg nu zelf, wat valt er in te brengen tegen de eerste C-klasse cabrio in de geschiedenis van het merk? Dat is zo, want de CLK viel eigenlijk tussen de C-klasse en de E-klasse in. Hij staat nu zo mooi te blinken in open als in gesloten vorm. Behalve…
Aircap
Er valt één opmerking te maken op het uiterlijk van de Mercedes C-klasse cabrio. We hadden het er al over bij onze bespreking van de S-klasse cabrio. Ook de C cabrio kan diens Aircap krijgen, een middeltje dat bij het openrijden de vier inzittenden beschermt tegen de turbulentie van de wind. Want jawel, ook achteraan kunnen twee volwassenen comfortabel plaatsnemen in deze cabrio. Maar die Aircap is nu echt niet de mooiste uitvinding: een windnet dat achter de hoofdsteunen achteraan opduikt en eentje dat boven de voorruit opdoemt. Je tovert ze met een druk op een knop tevoorschijn, en – toegegeven – ze blijken verduiveld efficiënt. Alleen, het ziet er niet uit. Elegant? Als in ‘elegant struikelen op hoge hakken’, ja. Het lijkt meer op zo’n gigantisch zonnescherm dat je vooraan de ruit van Amerikaanse trucks ziet. Dodelijk voor de looks van de auto, maar het wel uw coiffure redden.
250d
De Mercedes C-klasse cabrio staat nog deze zomer in de Belgische toonzalen. In e catalogus vind je de keuze tussen drie benzinemotoren, twee diesels en liefst drie AMG-versies. Bij de diesels komt de 2.1 viercilinder er als 220d (170 pk) en als 250d (204 pk). We trokken met die laatste op pad. Hoewel we absoluut geen dieselliefhebbers zijn, moeten we hier toch toegeven dat dit een joekel van een motor is. Mercedes perst er al 500 Nm uit vanaf 1.600 opm. Daarmee krijgt het onderstel al meer dan zijn deel te verwerken, maar het verteert al dat vermogen probleemloos. Zelfs de koets kraakt niet onder de torsielast. Wie op een bochtige weg wil spelen, zal merken dat deze cabrio een meer dan uitstekende speelkameraad is.
De C300 (2.0 benzine viercilinder, 245 pk, 300 Nm) bevestigt die goede indruk nog. Net als de C400 vind je die niet terug in het officiële aanbod, maar hij kan wel op eenvoudige vraag worden besteld. Weet dat de C250 maar 34 pk en 20 Nm minder krachtig is, dus misschien is zo’n speciale bestelling zelfs niet eens de moeite waard.
43 is het nieuwe magische nummer
Eindigen doen we met de nieuwe, kleine AMG: de C43. Die is klein in vergelijking met de C63 AMG met zijn 5.5 biturbo V8. Maar hier vinden we toch ook een biturbo terug, gekoppeld aan een 3.0 V6 benzine. Hij wist ons al te charmeren in de Mercedes SLC 43 AMG. In een Mercedes C-klasse cabrio komt deze motor net zo goed tot zijn recht. Hij is efficiënter, omdat hij in de C cabrio meteen gekoppeld is aan 4Matic vierwielaandrijving. Wie zich een echte 63 AMG kan veroorloven kijkt vast met wat minachting naar zo’n ‘halve’ 43 AMG. Maar anderzijds, met zo’n knaller als de 43 AMG kan je je ook afvragen of de 63 AMG nog wel veel zin heeft. Op het geluid na dan. Voor de rest: ja, zo goed is de 43 in het echte leven.
Mercedes heeft nog geen prijzen gecommuniceerd voor de C-klasse cabrio. We weten wel al dat de basisversie de C180 met 1.6 turbobenzine met 180 pk, ongeveer 42.000 euro zal kosten.
Mercedes C 250d Cabrio |
---|
4 cil. turbodiesel, 2.143cc |
204 pk bij 3.800 opm |
500 Nm tss 1.600 - 1.800 opm |
Top : 243 km/h |
0-100 km/u in 7,2 sec |
Verbruik : 4,6 l/100 km |
CO2 : 121 g/km |
Prijs: nog niet meegedeeld |