Met de grote CLS Shooting Brake gaf de Ster zijn concurrenten lik op stuk door de ontwerpstudie gewoon in productie te nemen. Shooting Brakes zijn immers niet de meest praktische aller breaks, maar ze spreken wel tot de verbeelding. In die mate zelfs dat er geen tweedeursversie van de CLA komt (Mercedes noemt de vierdeurs al een coupé) maar dus wel een break met een lage daklijn en meer ruimte voor inzittenden en hun bagage.
Goed huwelijk
De CLA vijfdeurs demarreert met vier benzine en twee dieselmotoren, waarvan we de 220 CDI turbodiesel probeerden. Op de populaire CLA 180 CDI met 109 pk is het wachten tot september, de 200 CDI met 136 paarden staat wel al in de brochures. Enkel de instapversies zijn nog te hebben met een manuele zesbak, de rest doet het willens nillens met een automatische zevenbak die in optie 2.200 euro kost op de basis versies.
Gelukkig verstaat de 7G-DCT zich prima met de geblazen 2.2 viercilinder die 177 pk produceert bij een indrukwekkende CO2-uitstoot van 105 g/km. Beter nog: de door Mercedes ontwikkelde 2.2 (de 1.6 in de 180 CDI komt van Renault) genereert zomaar even 350 Nm vanaf 1.400 toeren en houdt dat koppel aan tot 3.400 omwentelingen. Op papier impliceert dat een topsnelheid van 228 km/u en een sprint naar de 100 in 8,3 s. Dat eerste geloven we graag, het tweede cijfer voelt in ons rijkelijk uitgeruste exemplaar iets trager aan – zij het nog altijd vlot genoeg om mee te kunnen op het linkerbaanvak van de Autobahn.
Wie mooi wil zijn …
Zo stil als in de C-Klasse wordt het evenwel nooit in de CLA Shooting Brake. Daarvoor is de motor in de lage versnellingen iets te mondig, terwijl er boven de 100 km/u wat rol- en windgeluiden in de cabine dringen. De demping mag er wel wezen, zelfs op de optionele 18-duimers die bij het AMG-pakket horen. In maatje 225/35/18 hebben die niet de minste moeite om het vermogen via de voorwielen aan de grond te krijgen, waardoor de optionele 4MATIC vierwielaandrijving zeker geen must is voor België. Combineer dat met een stuurinrichting die zijn commando’s precies aan de voortrein communiceert, en je krijgt een wagen die aan een fatsoenlijk tempo over het Duitse Taunus-gebergte te jagen valt. Kom alleen niet klagen als het verbruik daardoor naar de negenlitergrens stijgt.
De belangrijkste troef van de Shooting Brake is zijn ruimere koffer. Hij slikt van 495 tot 1354 liter bagage, terwijl dat in de gewone CLA 470 liter is en in de A-Klasse van 341 tot 1157 liter. De hoofdruimte zou eveneens met vier centimeter toegenomen zijn, tenzij je het panoramadak bestelt en dat voordeel met één optie teniet doet. Zo uitgerust kunnen chauffeurs groter dan 1m85 nog maar moeilijk hun draai vinden, terwijl het zicht rondom al niet van de beste is. Wie mooi wil zijn - en dat is de CLA Shooting Brake wel degelijk - moet dus kunnen lijden, ook aan de onderhandelingstafel waar Mercedes minimaal 38.599 euro wil voor een kale 220 CDI met de verplichte automaat. De manueel geschakelde 200 CDI start bij 32.912 euro.