De Verenigde Staten en hun strikt gecontroleerde snelheidslimieten, zijn niet het gedroomde decor om een 525 pk krachtig monster de sporen te geven. Maar toch is dit het land waar de Affalterbach-modellen het grootste aantal afnemers vinden. ‘Ramp-performance’ is hier een groot verkoopsargument, waarmee de snelheid bedoeld wordt waarmee je op de snelweg kan invoegen. En vanaf dan volstaat de wetenschap dat het vermogen aanwezig is, mocht het nodig zijn. En voortkachelen met maximaal 65 mijl per uur (105 km/u).
Zuinig, op papier
Moesten we bij ons even traag moeten rijden, het zou opvallen dat reëel en opgegeven verbruik niet zo ver uit elkaar moeten liggen. Volgens de constructeur duikt hij voor het eerst onder de magische kaap van 10 l/100 km (CO2: 213 gr/km), 32% minder dan het vorige model.
De besparing moet je zoeken bij de nieuwe motor. In plaats van 6.3 liter cilinderinhoud, heeft deze V8 nog slechts 5.5 liter longinhoud. Maar twee turbo’s helpen het vermogen op niveau te houden.
Kleine aarzeling
Waar de vorige V8 al bij lage toerentallen indruk maakte, is het in het nieuwe model even wachten op de respons van de turbo’s, iets wat ons ook al opviel in de CL en S 63 AMG. Maar het is slechts stilte voor de storm.
Eens op dreef, is er geen houden meer aan. 0 naar 100 is voorbij in 4,4 seconden. Niet veel later moet de begrenzer bij 250 km/u reeds ingrijpen. En dat is de standaardversie. Wie opteert voor het Performance Pack, ziet niet alleen het vermogen stijgen tot 557 pk. Het koppel klimt van 700 naar 800 Nm. En de begrenzer grijpt pas in bij 300 km/u. Dit pakket kost zo’n 8.000 euro.
Kostelijk
Dat is 8.000 euro, bovenop de catalogusprijs van 121.000 euro. Voorwaar geen koopje, die CLS AMG. Daarvoor krijg je alle luxe, bovenop het discrete uiterlijk. Alleen de bombastische V8 verraadt het explosieve karakter van deze über-Merc.
Om de rijdynamiek van deze CLS 63 AMG te optimaliseren, is de spoorbreedte met 2,4 centimeter vergroot. Vooraan maakt hij gebruik van de klassieke MacPherson vering en dempercombinatie. Achteraan vind je luchtvering terug. Hierdoor kan de bestuurder over drie rij-instellingen beschikken, al moet gezegd dat zelfs ‘comfort’ er niet in slaagt alle oneffenheden weg te filteren. Langs de andere kant stuurt hij wel strak de bocht in, en volgt hij instinctief de bevelen van de bestuurder op.
Rosberg
Overigens is ook de zeventraps sportversnellingsbak verbeterd, en kan de bestuurder ook hier keuzes maken in schakelsnelheid. En met de ‘Race Start’ keuze, kan je uit de startblokken schieten als Nico Rosberg. De start/stop die aan het rode licht de motor uitschakelt, werkt hier eerder bevreemdend in deze hoog competitieve omgeving.
De Mercedes CLS 63 AMG is nu beschikbaar.