Wanneer je ooit een sticker opgeplakt krijgt, dan blijkt het vaak moeilijk om je daarvan te ontdoen. Mercedes heeft het daar lastig mee met de A-klasse en de E-klasse. Die laatste blijft eeuwig ‘een taxi’. Daarom stuurt Mercedes nu de nieuwe CLA en deze geüpdate E-klasse de showrooms in, die de zaken wel eens anders zouden kunnen doen voorstellen.
Didier tegen Georges
De E-klasse zal nooit een auto voor een jong publiek zijn. Mercedes mikt er eerder mee op vijftigers. Met de nieuwe look spreekt Mercedes met de E nu plots wel de vijftiger George Clooney aan en niet de vijftiger à la Didier Reynders. Net als de C-klasse kan hij met twee verschillende vooraanzichten worden geselecteerd. Het eerste is het klassieke, elegante Mercedes-gezicht. Het tweede is agressiever, met grote lamellen in het radiatorrooster en in het midden een grote ster. Nieuwe lichtblokken versterken de idee van de vier lichten vooraan die Mercedes probeert uit te werken. Met succes, want het klassieke van Mercedes wordt naar de achtergrond verbannen. Die nieuwe E is allesbehalve oud en stoffig.
11 nieuwe systemen
Zoals dat past bij Mercedes, is de facelift aangegrepen om elf nieuwe of vernieuwde technologieën te laten debuteren. We zouden nog een half internet nodig hebben om ze u allemaal in detail uit te leggen, dus laten we ons beperken tot de meest opmerkelijke. Ten eerste is er het veiligheidssysteem dat bij onopgemerkte overschrijding van het rijvak in staat moet zijn een frontale botsing af te wenden. En dat doet het louter door in te grijpen op de remmen en niet op de stuurinrichting. Ook zijn er de led-lichten met automatische grootlichtfunctie. Die zijn slimmer dan die van de concurrentie. Terwijl die lichten op dimlicht overschakelen wanneer een tegenligger nadert of een voorganger dichterbij komt, maakt Mercedes gebruik van een detectiesysteem dat die andere weggebruiker gaat ‘afdekken’. De lichtsterkte blijft, de hinder verdwijnt. De lichtblokken kunnen tot drie van die afdekmogelijkheden tegelijk inschakelen.
Gelaagde inspuiting
Bij de mechaniek moeten we alle nieuwigheden bij de benzinemotoren zoeken. De E400 (uitsluitend een berline) beschikt over een nieuwe 3.0 V6 biturbo (333 pk, 480 Nm tussen 1.400 en 4.000 opm). Zijn gelaagde, directe inspuiting stelt de motor in staat met een zeer arm benzinemengsel te functioneren bij lage toerentallen, wat het verbruik in de stad flink moet doen dalen. Mercedes geeft gemiddeld 7,9 l/100 km op en 185 gr/km CO2. In een auto die naar 100 spurt in 5,3 seconden is dat een hele prestatie.
Andere nieuwigheid is de 2.0 viercilinder turbo in de E200 met 184 pk en 270 Nm bij 1.200 opm. Hij komt ook met 211 pk en 350 Nm, maar dat is dan de E250. Het is deze motor die we met twee turbo’s aantreffen in de A 45 AMG. Ook deze beschikt over de gelaagde directe injectie, wat gemiddeld 5,8 l/100 km (6,1 liter met manuele bak) en 135 gr/km CO2 (142 manueel) moet opleveren. De E250 is overigens de enige die niet de nieuwe handgeschakelde bak krijgt. De andere mogelijkheid is de 7G-Tronic Plus. Start/stop is overal standaard geïntegreerd en de 4-Matic vierwielaandrijving kan vanaf de zescilindermotoren.
Wat nog te zeggen? Elke keer dat ik achter het stuur kruip van een E-klasse, krijg ik het gevoel dat die me monstert en zegt: ‘wie is er nu de baas hier?’ Hij is het. Je kan in dit segment andere auto’s de voorkeur geven omdat je meer voeling hebt met dat merk. Maar het is zaak toe te geven dat diegene die zijn opdracht het best vervult, zonder te struikelen en zonder ambities op te roepen die hij niet kan waarmaken, de E-klasse is. De nieuwe E250 heeft dan misschien geen grootse indruk nagelaten, de E400 deed dat des te meer. Ja, minder dan de E 63 AMG, maar dat is een ander verhaal waarover we u binnenkort meer vertellen.
De prijzen liggen nog niet vast, we weten alleen dat de nieuwe E in Duitsland op de markt komt met een beginprijs die om en bij de 40.000 euro zal schommelen.