Tijdloze elegantie, het is al van oudsher – nu ja, de jaren ’80 – het handelsmerk van de E-klasse cabrio. Op dat vlak biedt de nieuwkomer weinig verrassingen. Zowel open als gesloten straalt de 4,7 meter lange E statigheid uit, al wordt hij geplaagd door iets te lange overhangen. De uitgesproken welvingen van de wielkasten achteraan zijn een element van kritiek op de E berline, maar zijn er chic uit op de tweedeurs E.
Bovenaan de voorruit kom je de meest opmerkelijke vernieuwing van deze E cabrio tegen: de Air-cap. Dit kleine net springt vooruit bij het open rijden, en filtert samen met een klein windnet tussen de achterste hoofdsteunen de windturbulentie uit het interieur. Vooral voor de achterste passagiers is dit systeem een zegen. Het werkt zelfs goed tot betrekkelijk hoge snelheden. Alleen, echt mooi is hij niet.
Ruime koffer
Vooraan beschik je over flink wat ruimte, achteraan moet je compromissen sluiten. Al valt op dat met het dak dicht zelfs nog aardig wat hoofdruimte is vrijgemaakt achteraan. Dankzij de ingenieuze vouwconstructie blijft in cabriostand 300 liter ruimte in de koffer vrij, met het dak dicht wordt dat zelfs 390 liter. Het dak bedien je met een knop die is weggestoken onder de centrale armsteun. In 20 seconden, en dat zelfs rijdend tot 40 km/u, kan je het stoffen dak opklappen.
Zuinige basisbenzine
Bij de testrit viel meteen op dat zelfs de basismotor in de 200 CGI zich goed uit de slag weet te trekken. Dankzij de toevoeging van een turbo tekent de rechtstreeks ingespoten 1.8 benzine een vermogen op van 184 pk. Met de vijftrapsautomaat (optie) blijft hij nog net onder 9 seconden in de sprint naar 100 km/u, terwijl hij slechts goed 8 liter verbruikt. Een zeventrapsautomaat vervangt in het najaar de vijftraps, waardoor het verbruik nog wel zal dalen. Dezelfde motor levert overigens nog 20 pk meer in de 250 CGI. Dieselmotoren zijn er ook, met vermogens van 163pk/170 pk, 204 pk en 231 pk. Het verbruik schommelt tussen 5 en 7 liter, afhankelijk van de versie.
Benchmark
Onderweg uit de E cabrio zich als benchmark voor de concurrentie. Zowel lange ritten op de snelweg als korte sprintjes op een bochtige weg, de E cabrio kan het allemaal aan. Dat heeft hij deels te danken aan zijn Agility Control, die de werking van de dempers continu aanpast aan de rijstijl en rij-omstandigheden. Maar het chassis is uit zichzelf reeds een meesterwerkje, en weet de 1,7 ton zware E cabrio goed in toom te houden.
ESP dient als vangnet wanneer het enthousiasme van de bestuurder de bovenhand neemt op gezond verstand.
Het design volgt de Mercedes-traditie, maar ook de prijs doet dat. De E200 CGI kost 46.101 euro, de E220 CDI 48.279 euro.
Voor een E500 cabrio kijk je aan op een investering van meer dan 80.000 euro.
Bent u op zoek naar een tweedehands Mercedes ? Zie onze Mercedes occasies.