Voor een facelift was het nog te vroeg. Maar om toch niet stil te zitten, heeft het merk met de ster onder de motorkap van de E-klasse een en ander verbeterd. Met de nadruk op minder verbruik. Zo vind je vanaf juni de direct ingespoten 6- en 8-cilinder benzinemotoren uit de CL en de S-klasse. Die zijn liefst 20% zuiniger dan hun voorgangers.
Meer power
Gelukkig gaat ook het vermogen er op vooruit. Zo springt de 350 CGI benzine van 292 pk naar 306 pk. Mercedes geeft een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km op. De E500 beschikt niet langer over een 5.5 V8, maar een 4.7 biturbo. Met zijn 408 pk is hij 20 pk sterker dan de 5.5, maar met 8,9 l/100 km doet hij bovendien merkelijk beter dan de 10,8 liter van de oude motor.
Beide beschikken over een geoptimaliseerde 7-trapsautomaat, waarvan de wrijvingsweerstand is verbeterd. Ook de viercilinder benzine- en dieselmotoren krijgen deze automaat. Daarmee keert ook de bediening van de bak terug naar zijn oorspronkelijke plaats: op de middentunnel, in plaats van het hendeltje naast het stuur.
Start/stop
Standaard voegt Mercedes nog een start/stop-systeem toe, waardoor ook het verbruik van de viercilinders verder daalt. Zowel de E220 CDI (170 pk) als de E250 CDI (204 pk) zijn tevreden met 4,9 l/100 km, volgens de officiële meting. Met een manuele bak moet je er 0,1 liter bijtellen.
Verbazend, maar de 136 pk sterke E200 CDI blijft met 5,1 liter boven zijn krachtiger broertjes.
E250 CDI
Vooral voor de E250 CDI is dit een hele verbetering. In het verleden was duidelijk dat diens vijftrapsautomaat hem niet bepaald hielp om een gunstig verbruikscijfer na te streven.
Opvallend nog, dat Mercedes wel van de gelegenheid heeft gebruik gemaakt om een kleine esthetische correctie door te voeren. Het winkelhaakje in de led-dagrijlichten is vervangen door een rechte lijn. We beschikken nog niet over de prijzen en lanceringsdata voor de Belgische markt.