Eigenlijk is de nieuwe Mercedes E-klasse zelfs van groter belang dan een nieuwe S-klasse, want Mercedes verzet er bakken meer van dan die laatste. Hij krijgt dus ook nieuwe technologie, die dan later in de S-klasse terug te vinden zal zijn. Laat ons met die technologie beginnen.
Automatische piloot
Zoals bij elke voorstelling van een nieuwe Mercedes, neemt het hoofdstuk ‘technologie’ een flinke omvang aan. Om u het saaie leeswerk te besparen, hebben we u enkele leuke video’s gevonden die u door de belangrijkste technieken loodst. Weet dat de Mercedes E-klasse drie technologische primeurs heeft. Eerst en vooral zijn er de Multibeam ledlichten, waarvan u hier de werking vindt. Daarnaast is er het semi-autonoom rijden onder de titel Drive Pilot, dat u hier duidelijk gemaakt wordt. Tot slot is er nog de mogelijkheid om via uw smartphone vanop afstand de E-klasse te parkeren, de Smartphone Remote Parking Pilot. Die lijkt op het systeem dat BMW met de 7-serie introduceerde. Maar het systeem bij BMW laat alleen manoeuvres in rechte lijn toe, terwijl het Mercedes systeem ook moeilijker parkeerbewegingen toelaat.
Het gaat om meer dan wat dure knopjes, we hebben deze systemen uitgetest en ze blijken een echte meerwaarde.
Nieuwe viercilinder diesel
Mercedes stelt bij de lancering - nu dus - een benzine- en een dieselmotor voor, beide 2.0’s. Onze voorkeur ging uit naar die laatste, vooral omdat er vooraf al een en ander over gezegd was. Dit wordt de motor die de bekende 2.1 viercilinder moet opvolgen. Die is nooit de meest succesvolle motor van Mercedes geweest. Niet omdat hij te weinig vermogen ontwikkelt of omdat hij te dorstig is, maar wel omdat hij voor een Mercedes wat te lawaaierig bleek. De nieuwe 2.0 motor, die in de Mercedes E220d goed is voor 193 pk en 400 Nm, blijkt die kritiek te beantwoorden. Je kan hem weliswaar nog horen in het interieur, maar zijn gebrom is merkbaar beter weggegomd dan met de 2.1 het geval was. De nieuwe Mercedes E-klasse geniet een perfecte isolatie. Ook wat punch betreft, hebben we over deze motor geen klagen. Met behulp van de negentrapsautomaat - de standaardkeuze - reageert de basisdiesel al bijzonder alert. Er lijkt slechts één smet op zijn blazoen: zijn verbruik lijkt aan de hoge kant. Hij is aan een legaal snelwegtempo moeilijk onder 6 l/100 km te dwingen, en dat terwijl Mercedes zelf een gemiddelde van 3,9 l/100 km belooft voor 102 gr/km CO2.
Later volgt er nog een viercilinder benzine in de E300 (245 pk), een zescilinder E350d (258 pk en 620 Nm) en de E400 die ons al wist te verblijden met zijn 333 pk. Er komt ook een plug-in hybride E350e, die een elektrisch rijbereik van 30 kilometer krijgt. Hij is gehomologeerd met een gemiddeld verbruik van 2,1 l/100 km en 49 gr/km CO2.
De kerk in het midden houden
Na twee testdagen hebben we bijna alles ontdekt wat er van nieuwigheden te bewonderen valt in de Mercedes E-klasse. Alle journalisten aanwezig deelden dezelfde mening: de Mercedes E-klasse blijft baas in zijn segment. Vorig jaar kwam de nieuwe Audi A6 de E-klasse uitdagen met al zijn kwaliteiten. Maar met de nieuwe E-klasse stelt Mercedes opnieuw orde op zaken. De kerk staat terug in het midden… in Stuttgart. Of het nu gaat om afwerkingskwaliteit, rijraffinement, comfort, technologie, rijplezier en zelfs dynamiek… de E-klasse blijft ‘the best of the best’. Niet elke generatie van de E-klasse is even goed, maar over deze hoeven we ons geen zorgen te maken: dit is een topper.
Voor de Mercedes E220d moet je wel rekenen op minstens 49.610 euro. Dat is niet gegeven, maar sinds enkele jaren houdt Mercedes er gelukkig wel een verbeterde standaarduitrusting op na.
Techniek Mercedes E220d |
---|
4 cilinder turbodiesel 1.950cc |
194 pk bij 3.800 opm |
400 Nm bij 1.600 – 2.800 opm |
0-100 km/u in 7,3 sec |
Top: 240 km/u |
Verbruik: 3,9 l/100 km |
Testverbruik: 6,4 l/100 km |
CO2: 102 g/km |
Prijs: 49.610€ |