Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes E63 AMG – Met Ingolstadt in het vizier

Zoals we het reeds zegden bij onze test van de vernieuwde E-klasse: bij Mercedes zijn ze het precies goed beu dat het steeds Audi alhier en BMW aldaar is. Ook bij AMG lijken ze diezelfde mening toegedaan, en hebben ze een statement uitgebracht: deze Mercedes E63 AMG.

M dit, RS dat… Wat moet het vermoeiend zijn om bij AMG te werken en steeds weer dezelfde plaat te moeten aanhoren: ja, de AMG-modellen leven en zitten vol emoties. Maar wanneer het over efficiëntie gaat, nemen BMW en Audi de bovenhand. Wanneer je een fiere ingenieur bent, dan volgt er vroeg of laat en gepaste repliek. Die tijd is nu aangebroken. Maar er is altijd een risico. Het risico dat door meer naar efficiëntie te streven je de ziel weggomt. En laat de ziel nu net zijn waarom ik de AMG’s zo geweldig vind.

Dubbele turbo

Gelukkig is dat hier niet het geval. Al ontsnapt ook deze E63 niet aan de nieuwe downsizing-filosofie. De E beschikt niet langer over de geweldige V8 – in realiteit 6.2 liter groot – maar grijpt terug naar een 5.5 V8 met assistentie van twee turbo’s. Die heeft niet het charisma van de grotere motor, maar zijn reacties op de rechtervoet zijn nog explosiever. Hij mag dan wel kleiner zijn, deze motor pakt uit met meer vermogen dan de T-Rex van weleer. In de basisconfiguratie is hij reeds goed voor 557 pk – tegen 525 pk voorheen – terwijl het koppel stijgt tot 720 Nm – tegen 700 Nm. AMG koppelt er de Speedshift MCT-7 versnellingsbak aan, een door AMG gewijzigde variant op de 7G-Tronic automaat van Mercedes. Meest opmerkelijke wijziging is de vervanging van de koppelomvormer door een koppeling in een oliebad. De bak beschikt over drie rijprogramma’s. Er is C (ook wel Eco, en de enige stand die het start/stop-systeem activeert), er is S, S+ en M. Die laatste is de manuele stand waarbij je via de lepels aan het stuur door de zeven versnellingen kan gaan.

4Matic

Ziehier hoe Mercedes Audi denkt de mond te gaan snoeren. In afwachting van de A45 AMG kan de E63 AMG worden uitgerust met een optionele vierwielaandrijving. Standaard brengt die 37 procent van het vermogen naar de vooras en 63 procent naar achter. Maar die percentages kunnen wijzigen al naargelang van de weersomstandigheden. Alleen al door deze transmissie zakt de sprint naar 100 km/u van 4,2 seconden naar 3,7 seconden. De vierwielaangedreven E63 AMG krijgt ook een sportief getint ESP, dat elk individueel wiel kan afremmen bij het insturen van de bocht, wat de precisie verbetert. We zijn al benieuwd wat dat geven wanneer de E63 AMG een Audi RS 6 tegenkomt. Of een BMW M5. In cijfers neemt de Mercedes het voortouw.

S

Om misschien wel de genadeslag toe te brengen, gaat AMG nu nog een stap verder. Er is ook een S-versie van de E63 AMG. Die krijgt standaard de vierwielaandrijving en een sperdifferentieel achteraan. Maar ja, het vermogen klimt dan ook nog naar 585 pk en 800 Nm. In de 0 tot 100 km/u bedraagt het verschil slechts 0,1 seconden, maar we kunnen u wel al zeggen dat het verschil bij het uitkomen van de bocht immens is.

Wendbaar

De vele verbeteringen zijn te talrijk om hier allemaal op te sommen. Maar ze dienen allemaal hetzelfde doel: de E63 AMG een betere rijmachine te maken. Je kan nu al meer spreken over de betere stuurmanskunst. Een van de voornaamste pijnpunten uit de vorige E 63 AMG is weggewerkt: het gebrek aan feedback van het stuur. Daarnaast werd het allemaal wat chaotisch wanneer er veel vermogen naar de achterwielen moest bij het uitkomen van een bocht. Dat is nu allemaal veel verbeterd. Voor het eerst voelt de cavalerie onder controle. Maar bovenal blijft een AMG een AMG. Misschien geen T-Rex meer zoals voorheen, maar wel een perfect afgerichte rottweiler. Klaar om te bijten wanneer hem dat wordt gevraagd. Ook aan de sound is weinig gewijzigd, en dat is toch één van de grote verkoopsargumenten van een AMG. Hij klinkt authentiek, en veel levendiger dan zijn rivalen. Dat moet dan 114.000 euro kosten, maar volgens ons is hij dat wel waard.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz

Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz E63 AMG tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz E63 AMG, en een selectie van tweedehandse Mercedes’s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer