Stuttgart maakt er geen geheim van dat 2015 het SUV-jaar bij uitstek moet worden. Daarvoor is de GLA al even in stelling, arriveert de nieuwe GLE eerstdaags bij de dealers en wordt ook de GL(S) binnenkort bijgepunt. Maar vooraleer die later dit jaar op een Amerikaanse beurs landt, is het aan de gloednieuwe GLC om orde op zaken te stellen. Iets wat de hoekige GLK zeven jaar lang geprobeerd heeft, maar waar hij eigenlijk nooit in geslaagd is. Vandaar de schone lei.
Naamswijziging
De nieuwe nomenclatuur, die het voorbeeld van de reguliere ‘Klasses’ voortaan volgt, impliceert meteen dat de onderliggende structuur gelijk is. Voor de GLC betekent dat C-Klasse hardware aangevuld met fikse 4x4-capaciteiten. Daarom zijn alle versies initieel vierwielaangedreven, terwijl het optionele off-roadpakket voor terreinmogelijkheden zorgt waar enkel de Land Rover Discovery Sport aan kan tippen. Mercedes oordeelt immers dat een Sports Utility Vehicle zijn naam waardig moet zijn, wat op zich een nobele beslissing is. Daarom is de GLC naar wens met een pneumatische ophanging te hebben, die de koets tot 50mm optilt om stijgingen van meer dan 60% aan te kunnen.
Een aangename bijwerking van de Air Body Control-setup (die voor het eerst met verschillende luchtkamers is uitgevoerd), is dat een uitgelezen compromis tussen comfort en sportiviteit mogelijk wordt. De standaardsetup op stalen veren doet iets stugger aan, maar maakt de koets er zeker niet zweveriger op. Integendeel zelfs: de GLC blijft met beide ophangingsvarianten lovenswaardig vlak in de bocht, terwijl het stuur aangenaam direct en goed afgewogen is. Zelfs de schakelgewoonten van de nieuwe 9-trapsautomaat zijn uit de kunst, waardoor de voorlopige instapdiesel - de 220d met 170pk – meer dan voldoende joie de vivre etaleert. Later volgt er nog een achterwielaangedreven 200d met 136 pk.
Neusje van de zalm
Een SUV-lancering is tegenwoordig niet meer compleet zonder de aankondiging van een hybridevariant, en ook op dat vlak stelt Mercedes niet teleur. De 350e Hybrid vervoegt het gamma eind 2015 en combineert een benzinemotor met een elektromotor voor ‘meer dan 320pk vermogen’. De CO2-uitsoot bedraagt niettemin ‘minder dan 60g’ oftewel 2,6 l/100 km, dankzij de mogelijkheid om 35 km emissievrij te rijden. In Sport+ en gaat de 350e er als een speer vandoor, ook al biedt het geheel niet direct meer rijplezier dan de GLC’s met verbrandingsmotoren – tenzij misschien wat extra zen.
De 250 benzine doet zijn werk bijna zo stil, maar vraagt wel een zwaardere voet om dezelfde prestaties als de turbodiesels te leveren. De 250d is dan weer van het goede teveel, wat de 220d tot een erg homogene en bovendien steengoede SUV promoveert. Missie volbracht.