Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mercedes S-Klasse – Beste van de wereld?

‘De beste auto van de wereld.’ Zo omschrijven ze bij Mercedes zelf de S-klasse. De nieuwe moet niet alleen voortbouwen op de legende van zijn voorgangers, maar ook het verdwijnen van Maybach opvangen. Kan hij dat?

‘We hebben al meer dan 20.000 bestellingen binnen’, maakt technisch directeur Thomas Weber zich vrolijk. Een cijfer om fier op te zijn, want dit is een auto waar nog nauwelijks iemand buiten Daimler mee in contact is gekomen. 20.000 mensen dus, die er blind op vertrouwen dat ze bij Mercedes weten wat ze doen wanneer het er op aankomt de S-klasse te vervangen. ‘Maar’, geeft een trotse Weber eerlijk toe, ‘we hadden ons daar ook aan verwacht.’

Zelfbewust

De S-klasse, dat is wat Mercedes het beste doet. Het merk heeft de opkikker ook nodig, na de slechte reclame met de crashtest met de Citan, de ingekorte contractverlenging van topman Zetsche en de minder dan optimale verkoop in China. De nieuwe S-klasse moet dus een statement brengen: we zijn terug.

Smaak

De nieuwe S-klasse komt goed tot zijn recht in het verkeer. Ja, hij toont dat de eigenaar tegen een stootje kan. Zonder echt opschepperig te doen, gaat de S-klasse achteraan wat lenen bij Bentley. Opzij doet zijn karig lijnenspel denken aan de CLS. Dat de S-klasse het vooral in de VS en in China moet maken, wordt duidelijk in de optiepolitiek. De korte wielbasis – vooral in Europa gegeerd – is alleen nog in optie te verkrijgen. Weber schat dat zo’n 20 procent van de verkoop een korte wielbasis krijgt. De rest wil de volle 5,24 meter aan S-klasse.

Hele wereld

De motoren zijn voorzien op de vragen van een veeleisend cliënteel. Er is de S500, maar ook de S350 diesel voor onze minister-presidenten. Daartussen nemen de S300 dieselhybride en de S400 benzinehybride plaats. De CO2-uitstoot ligt tussen 115 gr/km en 199 gr/km. Alle motoren zijn EU6-conform.

De nieuwe S-klasse is natuurlijk ook Mercedes’ vitrine voor de toekomsttechnologie. Zo beschikt hij over drie radarsensoren, 3D-camera’s, infrarood nachtcamera en een ultrasonar die helpt bij de parkeermanoeuvres. De auto kan zelf afstand houden, rijden, een noodstop maken, zelf parkeren en wat nog allemaal. Alle licht is led-licht.

Comfort

Het meest revolutionaire zal je nooit merken. De auto speurt al rijdend naar verkeersdrempels en putten in de weg en past de ophanging daaraan aan om zo comfortabel mogelijk over deze hindernissen te glijden. Comfort is wat deze S-klasse zo sterk maakt. Een markant detail daarbij is het zorgvuldig gestileerde stuur. Het is van de Rolls Royce Phantom geleden dat we nog zo’n opmerkelijk stuur mochten aanschouwen.

Twee grote beeldschermen domineren het dashboard. Dat voor de bestuurder voorziet hem van de gebruikelijke rij-informatie. In het midden regel je hi-fi, airco, satnav, de stand van de binnenverlichting en zelfs de massagefunctie. Het leder van de stoelen is lekker zacht. De hoofdsteunen achteraan zouden we eerder als hoofdkussens omschrijven.

Alleen, één minpunt. De nieuwe S-klasse beschikt over een kleinere koffer dan zijn voorganger. 30 liter bedraagt het verschil, of een bierkrat. Hoeveel dat in wijnkisten is, mag u zelf uitrekenen. De Duitse prijzen schommelen tussen 79.000 euro en 120.000 euro. Reken daar voor ons nog enkele procenten bij. Alle S-klasses wegen om en bij 2 ton en halen 250 km/u.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer