Met de huidige S-klasse heeft Mercedes een opvallende vormtaal gevonden, met zowel vloeiende lijnen als sensualiteit. Mercedes zou wel gek zijn niet nog wat nieuwe mogelijkheden te exploreren. De stijl lijkt te kloppen van C-klasse tot en met S-klasse, en lijkt een hoogtepunt te bereiken met deze S-klasse Coupé.
Verleiding
Toen we de eerste beelden zagen van de achterkant van de S-klasse Coupé, moesten we onvermijdelijk denken aan de Renault Laguna Coupé. Maar wanneer je naast de auto staat, merk je al de kleinste welving in de carrosserie op en is elke verwijzing naar de Renault meteen naar de prullenmand verwezen. Eens te meer vertellen de foto’s niet het hele verhaal: de S-klasse Coupé heeft onmetelijk veel meer sex-appeal wanneer je hem in het echt ziet.
Eens de deur dichtgetrokken, waan je je in de S-klasse. Alleen de kleine herwerking van de lijn die over de boordplank trekt en de omgekeerde inkleding van hout- en lederelementen maken een verschil. De achterste zitplaatsen zijn zo luxueus als die van een limousine S-klasse. Jawel, iets minder gerieflijk, maar je wil hier nog steeds graag plaatsnemen. Je wordt er wel snel geconfronteerd met de enige echte fout van de auto: alleen de bestuurder kan de achterste raampjes naar beneden. Hoe kan je nu zo’n ogenschijnlijk detail uit het oog verliezen?
Technologie
Zoals zo vaak bij Mercedes, is het onmogelijk om het kort te houden wanneer het over de technologie aan boord gaat. We gaan het dus alleen hebben over de functie die het koetswerk overeind houdt in de snel genomen bochten, een exclusiviteit voor de S-klasse Coupé. Je kan hem niet in combinatie nemen met de 4Matic vierwielaandrijving. Deze functie vormt een aanvulling op de Body Magic Control en corrigeert het koetswerk met 2,5 graden in de snelle bochten. Dat laat toe om wat meer snelheid in de bocht te ontwikkelen, maar ook om meer comfort en meer dynamiek te voelen. Dat word je ook echt gewaar achter het stuur. Deze optie wordt wel pas tegen het einde van het jaar beschikbaar. De eerste S-klasses Coupé zijn namelijk allen 4Matics.
Ander karakter
Bij de lancering kan je alleen kiezen uit de S 500 Coupé (4.7 V8 biturbo, 455 pk, 700 Nm) en de S 63 AMG (5.5 V8 biturbo, 585 pk, 900 Nm). We zijn begonnen met de S 500 en daarbij viel meteen zijn nieuwe karakter op. De vorige S Coupé was een echte Autobahnsturmer, maar de nieuwe voelt zich net zo goed thuis op een bochtig baantje. Dit is dus meer dan een S met minder deurzen. De Coupé profiteert van zijn duidelijk gewijzigde afstellingen om zich een heel ander karakter eigen te maken. Hij is zoveel dynamischer. Een ‚gewone’ S 500 Coupé voelt al sensationeler aan dan een AMG-versie van de limousine. Die heeft nochtans 130 pk meer. Wanneer je even de afmetingen buiten beschouwing laat, slaagt de S 500 Coupé er ook in om zijn gewicht van 2 ton te doen vergeten. Hij doet dat zo goed dat je je zelfs kan afvragen: waarom zou ik nog 45.000 euro extra besteden aan een AMG?
Wel, er is de versnellingsbak. De zeventrapsautomaat van de 500 heeft de neiging om bij een actieve rijstijl steeds op zoek te gaan naar het juiste verzet. De dubbelekoppelings zevenbak van de AMG doet dat dan weer instinctief helemaal correct. Natuurlijk heeft de AMG nog andere argumenten. Zijn agressief coole look van een buitenwipper, een geluid dat door Wagner bedacht lijkt en - wel ja - veel meer koppel en vermogen.