Laten we ons niet snobistisch opstellen: die nieuwe 5.5 is een heerlijke motor. Heerlijk, zowel voor het oog als voor het oor. Gewoon al door de sleutel in het contact om te draaien, morrelt hij aan je interne emotiesknop. Haar op je armen dat plots rechtkomt, en zo. Een heerlijke motor doet je meteen beseffen dat je hem morgen niet vergeten bent. En binnen 20 jaar nog steeds niet.
Mooi verpakte bruut
Maar bon, de 5.5 biturbo slaagt er niet in om ons de 6.2 te doen vergeten. Die laatste is nog een echte tyrannosaurus Rex, slechtgemanierd, luidruchtig en zelfs bij 50 km/u klinkt hij als een naderend onweer. De perfecte sportieve motor? Nee, want zijn enorme koppel (630 Nm in de vorige SL) kwam pas vrij bij 7.000 opm. Bij lage toeren was hij dus wat loom, net zoals de T-Rex met zijn verstand ter grootte van een okkernoot. Het duurde altijd even voor hij begreep wat er van hem werd gevraagd. Pas bij 4.000 opm raakte hij volledig ontketend.
Dit – nu ja – probleem stond op het to do-lijstje bij AMG, dat en natuurlijk de vermindering van het verbruik en de CO2-uitstoot. Die laatste zijn met 30 procent teruggedrongen ten opzichte van de 6.2. Daarvoor moest de longinhoud krimpen en werden twee turbo’s ter assistentie ingeroepen. Daarmee sluit Mercedes het T-Rex tijdperk af, in de plaats is een gemanierde rottweiler gekomen. Bij deze motor heeft de minste druk op het gaspedaal meteen grote gevolgen. Want hoewel het piekvermogen ‘slechts’ met 12 pk steeg naar 537 pk, heeft het koppel wel een enorme sprong gemaakt. Dankzij de turbo’s is 800 Nm beschikbaar, en dat vanaf 2.000 opm. Zelfs bij 1.500 opm heb je al een zee aan Newtonmeters voorradig, en we kunnen u zeggen dat een sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden waanzinnig snel aanvoelt. We zullen er maar meteen bij zeggen dat door de stad slenteren met een rottweiler aan de leiband toch minder fun is dan op de rug van een T-Rex, die zelfs in rust zijn ademhaling 50 meter in de omtrek liet horen. De SL 63 AMG is duidelijk volwassener geworden.
Meer S en meer L
SL betekent in oorsprong Sport en Licht, tenminste in de tijd van de mythische 300 SL Gullwing. Dankzij een volledig uit aluminium opgetrokken concept, is Mercedes er in geslaagd de SL 63 AMG 125 kilogram lichter te maken. Een deel van de winst komt van de lichtere AMG
De dynamische bestuurder die zich niet voor een F1-piloot neemt, zal het compromis in deze SL weten te smaken. Hij kondigt zijn limiet mooi aan met een licht onderstuur, waarna de achtertrein zich zet, of aan het schuiven kan worden gebracht met het ESP in ‘Sport Handling’ stand. Waaghalzen kunnen de beste vriend van de bandenboer worden met het ESP volledig uitgeschakeld. Wie het echt sportief wil, zal moeten wachten op de ‘Black Series’. Maar volgens ons gaat dan de essentie van deze SL 63 AMG overboord. Dit is een echte parel die het midden houdt tussen een snelle maar rustige GT en een echte sportwagen.
In mijn hart weet hij de 6.3 niet te verdringen, maar we zijn ook wel in staat om te zien dat in deze vorm de SL 63 AMG een beduidend nog betere auto is geworden zonder zijn bad boy-imago helemaal van zich af te schudden.
En als dat niet genoeg is...
Voor de echt veeleisende klanten, kan het AMG Performance Pack worden toegevoegd. Dan spreken we over 564 pk, 900 Nm en een meerprijs van 14.000 euro. En daarmee is het nog niet gedaan, want in dit geval raden we ook de keramische remmen aan (11.000 euro). Zeggen dat de gewone basisprijs reeds 162.140 euro bedraagt.