De Mercedes SLC is samen voorgesteld met een andere ‘Dream Car’, de S-klasse Cabrio. Daarover hebben we u vorige week nog verteld. De SLC is niets meer dan een geüpdate versie van de SLK. Hij kreeg een naam die in lijn ligt met de nieuwe logica volgens Mercedes.
Meer sport
Tijdens het Salon van New York in de lente heeft Mercedes al verduidelijkt dat we ons mogen verwachten aan een meer uitgesproken sportief karakter in de sportieve modellen van het merk. Waarom? Omdat Mercedes nu al enkele jaren vaststelt dat het de vraag naar AMG-modellen nauwelijks kan bijhouden. Mercedes wil nog meer op sport inzetten, om zijn klanten te plezieren. Dat toont het merk ook met de wijzigingen die het heeft aangebracht om een SLC te maken van de SLK. De lichtblokken zijn langer uitgerokken en de bumper kreeg een dynamisch design. Achteraan zijn de aanpassingen minder goed merkbaar. Alleen de lichtblokken zijn gewijzigd, net als het onderste gedeelte van de bumper en de uitlaatopeningen.
Wanneer je daarentegen de deur opent van de Mercedes SLC, dan is er geen ontkomen aan dat dit een auto is die in 2011 is ontworpen. Nog voor de tijd van ‘zwevende’ schermen in de middenconsole of de touchpad voor de bediening opdook in alle nieuwe Mercedessen. Maar het blijft natuurlijk wel Mercedes, dus de presentatie en de kwaliteit blijven meer dan correct. Alleen wie bekend is met de jongste generatie uit Stuttgart, zal de SLC een beetje ouderwets vinden. Mercedes is er desondanks in geslaagd om hem toch de nieuwste infotainmenttechnologie mee te geven, net als de jongste rijhulpen. De SLC is meer dan ooit online verbonden met de buitenwereld, en hij beschikt nu ook over zaken als de noodremhulp en een achteruitrijcamera.
Basisprijs: vanaf 34.500 euro
Voor de echt belangrijke wijzigingen moet je de motorkap opheffen. Het goede nieuws eerst: Mercedes heeft een goedkopere basisversie in het SLC-gamma geïntroduceerd. Je mag een SLC 180 mee naar huis nemen voor 34.500 euro. Dan krijg je een 1.6 turbobenzinemotor met 156 pk en 250 Nm. Daarboven nemen de SLC 200 en 300 plaats, met een viercilinder turbobenzine die respectievelijk 184 pk en 245 pk ontwikkelt. Zoals voorheen. Ook de Mercedes SLC 250d blijft behouden, met 2014 pk. De 305 pk sterke zescilinder uit de 350 is helaas weg, net als de 422 pk sterke V8 in de 55 AMG. In de plaats komt een gloednieuwe SLC 43 AMG bovenaan het gamma postvatten. Voor we daar in detail op doorgaan, willen we nog meegeven dat de zeventrapsautomaat vervangen is door een negentrapsautomaat. Je vindt die standaard op alle versies, behalve de SLC 180 en de SLC 200.
AMG 43
De 43 AMG beschikt over een motor die voor een keer niet door AMG zelf wordt gebouwd. Het gaat om een 3.0 liter V6 van Mercedes, die door AMG is aangepast. Op papier doen 367 pk en 520 Nm je al wegdromen, maar hoe zit dat in de realiteit? Wel, om eerlijk te zijn: dit is behoorlijk goed. Meer dan behoorlijk goed zelfs. Persoonlijk ben ik nogal een fan van de wilde kracht en het ongetemde van een AMG
Maar deze keer beschikt de SLC over een motor die hem op het lijf gesneden is. Je mag het onderste uit de kan halen zonder de auto in problemen te brengen. Bij het uitkomen van de bocht voelt hij speels aan, zonder riskant te worden. De prestaties zijn bovendien echt indrukwekkend. Hij haalt 100 km/u in 4,7 seconden bijvoorbeeld. Een droom op een bergweg. Bovendien maakt hij ook het geluid dat je van een AMG verwacht. De prijs van deze mini-AMG? 60.742 euro.