Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Amper twee jaar na zijn lancering krijgt de Mercedes EQB een opfriskuur. Daardoor schittert hij meer dan ooit tevoren. Autoscout24 doet de test.

In het kort

De EQB is de elektrische versie van de GLB. Die laatste kreeg recent een facelift waardoor ook zijn elektrisch broertje mee moet. Onderhuids geen grote nieuwigheden, binnenin des te meer.

Pro

Voordelen

  • - 7 zitplaatsen
  • - Infotainment
  • - Zuinig
Contra

Nadelen

  • - Afwerking interieur
  • - Optiebeleid
  • - Matig DC-laden

De Mercedes EQB op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Wacht, is er nu al een facelift van de Mercedes EQB? Jep! Want hoewel hij in essentie maar twee jaar oud is, is de auto waarop hij gebaseerd is - de GLB - ondertussen vier jaar oud. Waardoor het naar Duitse gewoonte tijd is voor een opfriskuur. De EQB profiteert daarvan mee.

Exterieur

Als eigenaar van een pre-faceliftmodel hoef je alvast geen kwade brief richting het merk met de ster te sturen. Want de kans is groot dat je het niet eens doorhebt als je naast een faceliftvariant staat aan het stoplicht. De visuele update is namelijk nogal subtiel op deze compacte container met rare knik in de raamlijn.

Mercedes-EQB test 02

Zo loopt de snuit voortaan meer in tred met grotere broers EQE SUV en EQS SUV. Met dank aan een “black panel-grille” met stermotief. De nieuwe voorbumper laat de snuit dan weer nét wat breder ogen. Achteraan worden de lichten ingevuld met een reeks horizontale strakke strepen. Ga je voor de versie met 5 zitplaatsen dan kan je voortaan ook een trekhaak kwijt die tot 1.7 ton mag trekken (afhankelijk van de versie).

Interieur

Want inderdaad, ook na de facelift kan je de EQB krijgen met twee noodzitjes achterin de koffer. Klap je die weg (of bestel je ze niet), dan krijg je een riante koffer van 495 liter tot 1.710 liter met dank aan de verstelbare achterbank. Dit is een klein ruimtewonder in zijn klasse.

Mercedes-EQB test 05

Nu goed, dat was de EQB voor zijn facelift ook al. Waardoor de update vooral voorin in het oog springt. Daar zien we een nieuwe generatie van het MBUX-besturingssysteem dat komaf maakt met de bedieningsknopjes op de middenconsole. Ook het nieuwe stuur pakt voortaan uit met touch control bediening voor de functies. Wil je graag een streepje luxe, dan kan je voortaan opteren voor sierdelen in openporig bruin lindehout. Fancy.

Motor

Wie gehoopt had op een grote technologische update onder de kap is eraan voor de moeite. Zo blijft de EQB beschikbaar als voorwielaangedreven 250+ of vierwielaangedreven 300 4Matic en 350 4Matic. Daardoor krijg je respectievelijk 190 pk, 228 pk of 292 pk onder de kap.

Mercedes-EQB test 03

De basisversie krijgt een accu van 70.5 kWh (netto) onderhuids, terwijl de versies met vierwielaandrijving - gek genoeg - beschikken over een batterij van 66.5 kWh. Opladen doen alle versies van de EQB aan een correcte 11 kW AC maar teleurstellende 112 kW DC. Als je weet dat er Hyundai’s zijn die vlot 2 tot 3 keer zo snel laden…

Rijgedrag

Autoscout24 ging op pad met de 300 4Matic, de middenmoot zeg maar. Een versie die uitpakt met 228 pk en 390 Nm koppel, verspreid over de vier wielen. Daardoor tik je de honderd aan in 8 seconden en behaal je een (gelimiteerde) top van 160 km/u.

Mercedes-EQB test 04

In combinatie met zijn gewicht van nét geen 2.2 ton is dit eerder een gezapige EV. Al weet hij te overtuigen door zijn uitgekiende ophanging en puike geluidsdemping. Dankzij de peddels achter het stuur kan je de recuperatie van de energie instellen, waardoor one pedal-driving zo goed als mogelijk is. Tijdens onze testweek zagen we in ideale omstandigheden een verbruik dat onder de 15 kWh/100 km sloop, waardoor een range tot 400 kilometer mogelijk is. Reken in de realiteit eerder op een gemiddelde van zo’n 340 km.

Prijs

Met zijn (optionele) zeven zitplaatsen, verschuifbare achterbank en relatief efficiënte aandrijflijn heeft de Mercedes EQB veel gewicht om de weegschaal richting de juiste kant te doen tillen. De basisprijs van 58.685 euro is echter een mokerslag in de andere richting. Daarvoor heb je vlot een Volvo XC40, Hyundai Ioniq 5 en - uiteraard - Tesla Model Y. Nu goed, ben je op zoek naar een elektrische auto mét zeven zitplaatsen… dan is dit eigenlijk je enige keuze.

Mercedes-EQB test 06

Besluit

De opfriskuur van de EQB brengt geen al te grote vernieuwingen met zich mee. Wel onderstrepen ze nog maar eens dat dit misschien wel de beste zevenzits-EV voor de prijs is. Of hij technologisch de tand des tijds zal doorstaan?

Mercedes EQB 300 4Matic facelift (2024)

  • Motor: Elektromotor 2x (AWD)
  • Vermogen: 228 pk
  • Koppel: 390 Nm -Batterij: 66.5 kWh (netto)
  • Laden: 11 kW AC / 112 kW DC
  • 0-100 km/u: 8 seconden
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Bagageruimte: 495 liter - 1.710 liter
  • Verbruik: 18,3 kWh /100 km (gemeten)
  • Prijs: Vanaf 58.685 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer