Laten we eerst even ons geheugen opfrissen. De Mercedes EQC is een compacte SUV, zeg maar de elektrische GLC. Hij beschikt over twee elektrische motoren – één op elke as- die samen 408 pk en 760 Nm aan kracht produceren. Die motoren worden gevoed door een batterijpack van 80 kWh dat… 650 kilogram weegt. Dit brengt het totale gewicht van de Mercedes EQC op 2,5 ton. Desondanks knalt hij in 5,1 seconden naar 100 km/u, terwijl Mercedes zijn topsnelheid beperkt tot 180 km/u. In theorie komt hij volgens de WLTP-norm 414 kilometer ver.
Laden in 40 minuten of… 40 uur
Wat laden betreft is de Mercedes EQC goed voorzien. Hij kan bijtanken aan snellaadpalen van 110 kW. Dat is een noodzaak om goede laadtijden te kunnen voorleggen. Aan één van deze nog steeds zeldzame superlaadpalen tank je in 40 minuten 80 procent van de batterijcapaciteit bij. Maar om hem volledig op te laden aan een Wallbox heb je toch al 10 uur nodig. En wie het waagt om hem in een gewoon stopcontact vol te laden, moet op meer dan 40 uur rekenen voor een volledige laadbeurt.
Ideaal profiel
Tot zover de theorie, over naar de praktijk. Met daarbij een eerste opmerking. Ik woon en werk in de stad, in een appartement. Een eigen garage heb ik niet, evenmin is er sprake van een voorbehouden parkeerplaats. Binnen een straal van 3 kilometer rond mijn woning is geen enkele publieke laadpaal te vinden. Ik heb dus niet het meest ideale profiel om elektrisch te rijden. Nochtans had ik wel zin om dat te hebben na de testrit met de Mercedes EQC.
Toch hebben we ook een paar belangrijke punten van kritiek aan te halen. Ten eerste het rijbereik van 400 kilometer. Toen we de EQC ophaalden bij Mercedes, gaf hij aan dat hij volledig opgeladen was… en toch kregen we slechts een rijbereik van maximaal 368 kilometer te zien op de boordcomputer. Het was nog een zonnige periode, dus we hadden de airco nodig. Hopla, 20 kilometer weg van het rijbereik. We reden het merendeel van de tijd in stadsverkeer, wat nochtans de best mogelijke biotoop is voor een elektrische auto, omdat die ook via de remmen energie kan opslaan en zo dus rijdend bijtankt. Maar zelfs met alle trucjes van ecorijden indachtig leken we nooit in de buurt te kunnen komen van de beloofde 400 kilometer.
Fascinerend
Desondanks is dit een auto die fascineert en zelfs begeestert. Eerst en vooral weet hij de klassieke karakteristieken van een Mercedes nog beter te benadrukken. Door zijn elektrische aandrijving is hij nog stiller dan een gewone Mercedes. En om één of andere reden voelt de EQC nog veel comfortabeler aan dan een gewone Mercedes. Hij is zo zacht en aangenaam als een S-klasse. Daarnaast zijn er ook zijn prestaties. Wie plankgas geeft in de EQC, zal ogen trekken. Zeker wie krachtige acceleraties niet gewend is, zal raar opkijken tot aan 60 km/u. Daarna wordt het wat normaler.
Er is nog een ander aspect, dat ik al vaker aangebracht heb na een testrit met een elektrische auto. Wie echt graag rijdt, en dus niet de hele tijd het onderste uit de kan wil halen, zal met plezier vaststellen dat er veel te beleven valt in een elektrische auto. Het is een groeiproces waarin je betrokken bent. Er vallen trucjes te leren om het rijbereik te maximaliseren, en je krijgt opnieuw het gevoel dat je belangrijk bent achter het stuur. Heerlijk.
Kopen?
Zou ik een Mercedes EQC kopen? Nee, en niet alleen omdat 79.860 euro kost. Vergeet niet, binnen zijn segment is dit een best competitieve prijs. Ik zou hem vooral niet kopen omdat een elektrische SUV van 2,5 ton op ecologisch vlak geen enkele zin heeft. In de echte wereld verbruikt hij gemiddeld 20 tot 25 kWh/100 km. Een gemiddeld gezin verbruikt 10 kWh… per dag. De ene benzineslurper vervangen door de andere batterijslurper lijkt dus weinig zinvol. Doe ons dan maar een Renault Zoé.
Mercedes | EQC 400 |
---|---|
Motor | twee elektrische motoren, asynchroon |
Pk | 408 pk |
Nm | 760 Nm |
0-100 km/u | 5,1 sec |
Top | 180 km/u |
Verbruik (WLTP) | 22,3 kWh/100 km |
Testverbruik | 25 kWh/100 km |
Rijbereik (WLTP) | 414 km |
Prijs | 79.860 euro |