BMW heeft zijn i5, Audi heeft zijn A6 e-tron en Mercedes heeft zijn EQE. Het elektrische alternatief van de E-Klasse is de oudste van het gezelschap, maar heeft enkele sterke punten om de (fleet)klant te overtuigen.
BMW heeft zijn i5, Audi heeft zijn A6 e-tron en Mercedes heeft zijn EQE. Het elektrische alternatief van de E-Klasse is de oudste van het gezelschap, maar heeft enkele sterke punten om de (fleet)klant te overtuigen.
Tegenwoordig mogen dan wel de net voorgestelde BMW i5 en Audi A6 e-tron met de spotlight gaan lopen, je mag niet vergeten dat Mercedes al in 2022 zijn EQE lanceerde. De EQE was dus als het ware een trendsetter. De komende zes maanden gaan we onderzoeken of Mercedes daarmee juist een vliegende start heeft genomen, of net te vroeg op de markt sprong. Want de EV-olutie zit niet stil natuurlijk…
Visueel ken je de EQE natuurlijk al. Of misschien niet, want je kan niet zeggen dat de EQE Tesla-gewijs op élke hoek van het straatbeeld staat. In het kort kan je stellen dat de EQE letterlijk een kortere EQS is. Met dezelfde afgeronde looks voor de stroomlijn. Op de gehele carrosserie van de EQE vind je dan ook geen scherp randje.
Ons exemplaar werd uitgerust met het AMG Line-pakket en krijgt daardoor wat sportieve ogend bumperwerk. Dat is er niet enkel voor de show, want het AMG Pack zegent de EQE met nét wat extra range (geen mop). In de optielijsten vinkten we ook nog het optionele AMG-spoilertje aan en een exclusieve Manufaktur grijze lakkleur van - houd je vast - 3.751 euro. Tenslotte bleven we van de standaard 19-duims AMG-velgen, omdat we rijcomfort op prijs stellen.
En rijcomfort is waar het om draait in de Mercedes EQE. Dat merk je meteen wanneer je instapt. De lederen zetels brengen geen greintje sportiviteit naar boven en het dashboard wekt geen gram agressie op. Oké, er zijn rode stiksels door het AMG Pack, maar er is ook een boordplank met honderden Mercedes-sterretjes die licht geven in het donker. Idem voor de rugleuningen van de voorstoelen die een fijn ledstrookje krijgen. By night is deze EQE een belevenis, laat dat duidelijk zijn.
Los van de stilistische keuzes merk je dat deze EQE ook ergonomisch goed in elkaar zit. Zowel op zitniveau als qua opbergruimte. Enkele missers? Er is geen toets op het stuur om het volgende liedje te selecteren en de achterbank staat wat in een rare hoek (door de hoge bodemvloer).
De komende zes maanden nestellen we onze bips in een Mercedes EQE 350+ AMG Line. De reden achter dat AMG pakket weet je al, de 350+-motorisatie is simpelweg de uitvoering met de grootste actieradius. Dat dankt hij aan een accu van 105 kWh (96 kWh netto) en een elektromotor van 292 pk en 565 Nm.
Daardoor werk je enerzijds een sprintje naar de honderd af in 6,5 seconden en anderzijds moet je maximaal 686 km ver geraken. Ons verbruik zweeft na zo’n 6.000 km rond de 16,9 kWh/100 km. Wat nog steeds een knappe range van 570 km betekent. Benieuwd wat de impact van het koudere weer zal worden op die range.
Hier blinkt de Mercedes EQE volop in uit. Want tijdens onze testperiode passeerden ook al de BMW i5 Touring en de Tesla Model 3 Performance de revue en iedereen was unaniem: Komt het aan op comfort, dan is de EQE ongenaakbaar. De souplesse waarmee de EQE door het straatbeeld zoemt is van een groots niveau en de geluidsdemping is bijna gevaarlijk. Je bent namelijk zo afgeschermd van de buitenwereld dat je zonder opletten vlot boven de snelheidslimiet zal rijden.
Dat is de andere kant van de EQE. Want hoewel hij geen sportiviteit wil uitstralen, is hij verdomd snel als 350+. Niet nekbrekend snel, maar wel “dikke diesel”-snel, met een instant vermogen van een elektrische auto. Zowel op gewestwegen als op de snelweg voelt hij zich helemaal thuis. In de steden durft zijn lengte van circa 5 meter weleens een domper zijn. Al is het niet zozeer die lengte, maar wel de nogal riante draaicirkel. Dat kan je wel oplossen door de optionele achterwielsturing aan te vinken.
Dat brengt ons naadloos bij de optiepolitiek van Mercedes. Want met een basisprijs van 80.465 euro voor de EQE 350+ AMG Line, leg je al vlot 9.000 euro meer neer dan voor een basis EQE 300 Business Line. Toch valt de uitrusting niet riant te noemen. Zo hebben we geen head-updisplay, 360°-camera, stoelmassage of -koeling en achterwielsturing. Nu horen we je denken dat dit allemaal luxeproblemen zijn, maar een Volkswagen ID.7 Berline komt bijvoorbeeld standaard al wél met een head-updisplay en kost tienduizenden euro’s minder.
Nu goed, een Mercedes moet je natuurlijk gaan vergelijken met zijn vaste rivalen. Die prijsvergelijking ziet er dan ongeveer zo uit:
Brand | Model | Price |
---|---|---|
Mercedes | EQE 300 | € 71.390 |
BMW | i5 eDrive40 | € 73.700 |
Audi | A6 e-tron Advanced | € 64.900 |
Zoals je kan zien is de Audi A6 e-tron merkelijk goedkoper dan zijn concurrenten. Waardoor het merk met de ringen hier het voortouw wil nemen. Al heeft Mercedes een trucje achter de hand. De EQE rolt namelijk al dik 2 jaar van de band en er is in Europa een grote voorraad aan stockmodellen. Modellen die - om de verkoopcijfers wat op te krikken - met riante kortingen worden verkocht. Zo koop je al een EQE 300 uit stock voor 64.602 euro en dat is - inderdaad - net enkele honderden euro’s goedkoper dan zo’n Audi.
De komende maanden gaan we zien hoe de EQE de koudere temperaturen weet te verwerken en zetten we ‘m uiteraard ook tegen zijn grootste concurrenten. De eerste indruk is er alvast eentje van comfort, luxe en afwerking… zoals het een Mercedes betaamt.
Identikit: Mercedes EQE 350+ duurtest 2024