Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes EQE: compacte kopie

Na de EQS voegt Mercedes de EQE toe aan zijn elektrische gamma. De twee modellen delen meer dan een ster op de snoet, want deze nieuwe EQE mikt eveneens op efficiëntie met behulp van ideale luchtgeleiding en een grote batterij. Is deze compacte kopie de ideale elektrische berline uit Stuttgart?

Pro

Voordelen

  • - Hoogstaand comfort
  • - Technologie
  • - Degelijk elektrisch rijbereik
Contra

Nadelen

  • - Toegang tot koffer
  • - Geen opbergruimte vooraan
  • - Prijs

Net zoals de E-Klasse in het verlengde ligt van de grotere S-Klasse, doet de nieuwe EQE hetzelfde met de EQS. Al moet gezegd dat deze nieuwe elektrische berline bijna op een kopie lijkt van zijn grotere broer.

Mercedes EQE (2022) statisch, vooraanzicht

Premiumimago...

We nemen het je niet kwalijk als je de Mercedes EQS verwart met de EQE als er een van de twee door de straat rijdt. Wij hebben het immers ook al voorgehad. Toeval is het gelukkig niet, want beide modellen delen hun fundamenten en nog heel wat meer. De hele voorkant lijkt eenvoudigweg gecopy-pastet te zijn. Kijk je wat dichter, dan is die voorzijde wel iets anders. De gelijkenissen zijn sterk, maar het ‘radiatorrooster’ van deze EQE is rechthoekiger, de lichtsignatuur spitser.

De toon verandert op de flanken, vooral als je naar de lengte kijkt. Je krijgt nog steeds die (ultra-)aerodynamische lijn, maar met een lengte van bijna vijf meter is de kleinere broer logischerwijs – welja – kleiner. Desondanks is de wielbasis wel 3,12 meter lang, en dat is gigantisch. Ook de achterkant van deze EQE vertoont sterke gelijkenissen met maar is niet identiek aan die van de EQS. De lichtblokken verschillen van vorm, en je krijgt steeds de beruchte ledstrook op de koffer. Maar al bij al lijkt Mercedes niet veel moeite te hebben gedaan.

Mercedes EQE (2022) statisch, achteraanzicht

Copy-paste

De gelijkenissen aan de buitenkant zijn dus aanzienlijk, maar het dashboard van de EQE valt bijna helemaal niet te onderscheiden van dat van die andere grote berline. Op één detail na, en niet zomaar eender welk: bij ons bevat de EQE-catalogus niet het gigantische Hyperscreen. Wij moeten ons dus tevreden stellen met de typische elementen uit Stuttgart: een centraal infotainmentsysteem met tabletvormig touchscreen van 11,9 duim, enkele klassieke knoppen en that’s it.

We vallen in herhaling, maar je kunt er dus niet omheen dat ook de rest van het interieur identiek is aan dat van de EQS. Hier valt op dat door zijn (iets) compactere vorm de EQE het met minder ruimte moet doen. Maar dan gaan we muggenziften. Het grootste verschil zit echter in de koffer. De EQS heeft een grote achterklep en dus een vijfde deur, de EQE is een echte berline met een klassieke koffer. Naast een kleinere laadruimte (430 liter) heeft dat vooral een invloed op de toegang, want de opening is smal. Vooraan is er nog steeds geen laadruimte.

Mercedes EQE (2022) dashboard

Hetzelfde, maar anders

Onderhuids verandert er meer. De EQE is uiteraard nog steeds elektrisch, en integreert zijn batterij in de bodem van zijn chassis. De accu heeft hier een nettocapaciteit van 90 kWh. Dat is minder dan het elektrische vlaggenschip, maar nog steeds respectabel. Bovendien levert het een maximaal rijbereik op van 654 kilometer (WLTP).

Momenteel telt de catalogus slechts twee aandrijvingen. De basisversie is de EQE 350+, met een elektromotor van 292 pk op de achteras. Die versie is meteen ook de versie met het ruimste rijbereik. Voor sportievelingen – als die er zijn bij elektrische auto’s - is er de Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Zoals de naam aangeeft, zorgen twee elektromotoren (een op elke as) voor vierwielaandrijving en 476 pk in totaal. Met dezelfde batterij van 90 kWh ligt zijn rijbereik iets lager: 530 kilometer.

Mercedes EQE (2022) interieur

Autobahnkreuzer

Onderweg maakt de Mercedes EQE in de eerste plaats indruk met zijn comfort. Hij verwent zijn passagiers met hoogstaande geluidsisolatie, comfortabele zetels (vooraan althans) en een indrukwekkend ophangingscomfort. Ons testmodel kwam weliswaar met de optionele luchtvering. De EQE blinkt vooral uit op de snelweg. In de stad maken de lange wielbasis en extreme souplesse het hem soms lastig in het verkeer, maar tegen hogere snelheden krijg je een ander verhaal. Alles valt zo in de plooi dat de EQE een kilometervreter wordt. Een kenmerk dat we niet vaak toeschrijven aan elektrische auto’s...

Hoe zit het dan met dat ruime rijbereik? Het warme weer in juni heeft ons testmodel niet geholpen. Omdat hij ons voldoende koel moest houden verbruikte onze EQE 350+ iets meer energie dan verwacht. Na een week en bijna 1.000 kilometer kwamen we uit op een gemiddelde van 19,6 kWh/100 km. Met andere woorden: 600 kilometer is dan niet haalbaar. Toch kan het zeker beter: bij iets draagelijkere temperaturen en met een ei onder de rechtervoet haalden we na een ecorun een gemiddelde van 16,6 kWh/100 km.

Mercedes EQE (2022) rijdend, vooraanzicht

Prijzen

Met een vanafprijs van 78.480 euro is de EQE niet bepaald goedkoop. Maar de Mercedes speelt wel in zijn eigen segment. Zo veel ‘compacte’ elektrische berlines met zoveel ruimte binnenin zijn er immers niet. De grotere EQS kost bijna 30.000 euro meer. De kleinere BMW i4, die ook minder ver geraakt op een volle batterij, kost 16.000 euro minder.

Mercedes EQE (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Hoewel deze nieuwe Mercedes EQE het grootste deel van zijn fundamenten met de EQS deelt, hoeft hij er absoluut niet voor onder te doen. Binnenin is het misschien iets minder ruim, maar toch blinkt hij uit. Comfort en luxe primeren, zoals het hoort bij een goeie Mercedes.

Mercedes-Benz EQE 350+ (2022)

  • Motor: Elektromotor
  • Vermogen: 292 pk
  • Koppel: 565 Nm
  • Overbrenging: Automatisch, vaste verhouding
  • 0-100 km/u: 6,4 s
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Koffervolume: 430 l
  • Batterijcapaciteit: 90 kWh (netto)
  • Rijbereik: 654 km (WLTP)
  • Verbruik: 19,0 kWh/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Catalogusprijs: € 78.480

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

INTRO-Merc

Test: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, waardig circuitspeeltje?(2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer